printlogo


کد خبر: 142559تاریخ: 1394/5/6 00:00
قیمت کارخانه از بازار آزاد جا ماند
تشدید رکود خودرو و سردرگمی خریداران!

گروه اقتصادی: تب قیمت بازار خودرو در حال فروکش کردن است. به‌‌‌طوری که قیمت برخی خودروهای داخلی در بازار از نرخ کارخانه‌‌‌‌ای آن کمتر شده و می‌توان اینگونه گفت که تولیدکنندگان به دنبال مشتری می‌گردند. البته پیش از این هم محمدرضا نعمت‌زاده،‌ وزیر صنعت، معدن و تجارت بر تعیین قیمت خودرو در بازار آزاد تأکید داشت و می‌گفت خودرو کالای انحصاری نیست که شورای رقابت بخواهد برای آن قیمت تعیین کند. با این حال نعمت‌زاده هرگونه کاهش قیمت خودرو را هم رد کرده و گفته است خودرو ارزان نمی‌شود. به‌گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، کاهش قیمت خودروی داخلی تا زمانی که تورم وجود دارد، امکانپذیر نیست و نباید انتظار کاهش قیمت داشت. نعمت‌زاده تصریح کرد: ‌افزایش یا کاهش قیمت خودرو دست ما نیست بلکه تعیین قیمت در بازار مصرف انجام می‌شود و تا زمانی که در کشور تورم وجود دارد، امکان کاهش قیمت خودرو وجود ندارد. همچنین محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان گفته است مردم توقع کاهش قیمت خودرو را نداشته باشند.
شکست قیمت‌ها در بازار آزاد
با این همه اما رکود بازار خودرو و کاهش تقاضای خرید باعث شد  اکنون قیمت برخی خودروها در بازار به زیر قیمت کارخانه برسد. فارس در این‌باره نوشت؛ رانا ۷۰۰ هزار تومان و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار ۲۰۰ هزار تومان ارزان‌تر از کارخانه در بازار معامله می‌شوند. بر این اساس پژو 206 صندوق‌دار مدل V8 در حال حاضر به قیمت 37 میلیون تومان معامله می‌شود اما قیمت کارخانه‌ای آن با تحویل حداقل 20 روز به 37 میلیون و 232 هزار تومان می‌رسد. همچنین رانا با قیمت 32 میلیون و 500 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود که اختلاف بیش از 700 هزار تومانی با قیمت کارخانه دارد و در حال حاضر این خودرو با قیمت 33 میلیون و 233 هزار تومان توسط کارخانه عرضه می‌شود که البته خریداران باید برای تحویل آن 20 روز تا یک‌ ماه منتظر باشند. از سوی دیگر پژو 405 جی‌ال‌ایکس با قیمت 29 میلیون و 100 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود که قیمت این خودرو در کارخانه 300 هزار تومان بالاتر، یعنی 28 میلیون و 800 هزار تومان است. اما در دیگر خودروها وضع متفاوت است به‌طوری که پژو 405 اس‌ال‌ایکس نیز به قیمت 31 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود که قیمت کارخانه‌ای این خودرو 30 میلیون تومان است. همچنین سمند LX بنزینی با قیمت 31 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود که قیمت کارخانه‌ای این خودرو 30 میلیون و 134 هزار تومان است. درباره 206 تیپ 5 نیز باید به قیمت 37 میلیون و 100 هزار تومانی این خودرو در بازار اشاره کنیم که با قیمت 36 میلیون و 700 هزار تومان توسط کارخانه عرضه می‌شود. قیمت پژو پارس سال نیز در بازار 36 میلیون و 300 هزار تومان است که قیمت کارخانه‌ای آن به 35 میلیون و 400 هزار تومان می‌رسد. تندر 90 دنده اتوماتیک محصول ایران‌‌خودرو نیز که طی روزهای اخیر افت قیمت 3 میلیون تومانی را تجربه کرده، در حال حاضر به قیمت 50 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود، در حالی که قیمت کارخانه‌ای این خودرو 47 میلیون و 200 هزار تومان است. درباره دنا نیز باید به قیمت 42 میلیون و 400 هزار تومانی این خودرو در کارخانه اشاره کنیم که در بازار به قیمت 5/43 میلیون تومان عرضه می‌شود. درباره محصولات سایپا نیز باید به اختلاف ناچیز قیمت پراید و تیبا در کارخانه و بازار اشاره کنیم به طوری که در حال حاضر سایپا 131 مدل SE در بازار 300 هزار تومان بالاتر از قیمت کارخانه یعنی به قیمت 20 میلیون و 200 هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود. تیبا صندوق‌دار نیز توسط کارخانه به قیمت 24 میلیون تومان عرضه می‌شود و قیمت این محصول در بازار 5/24میلیون تومان است. در همین حال، تیبا هاچ‌بک بدون اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار به قیمت 27 میلیون و 170 هزار تومان معامله می‌شود. درباره سایپا 111 مدل SE نیز در بازار باید به قیمت 20 میلیون و 800 هزار تومانی این خودرو اشاره کنیم که درحال حاضر به قیمت 20 میلیون و 140 هزار تومان توسط کارخانه عرضه می‌شود. سایپا 132 مدل SE نیز در بازار 20 میلیون و 300 هزار تومان معامله می‌شود که قیمت کارخانه‌ای این خودرو حدود 20 میلیون تومان است. درباره پارس تندر نیز باید به قیمت 43 میلیون تومانی این خودرو در بازار و قیمت 39 میلیون و 400 هزار تومانی آن در کارخانه اشاره کنیم.
 

 راه شکایت از خودروسازان هموار شد
دبیر انجمن صنفی شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو از تشکیل «هیات حل اختلاف» برای رسیدگی به شکایت مصرف‌کنندگان از عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو خبر داد. عباسعلی غیاثی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: براساس تبصره یک ماده 63 اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، هیات حل اختلاف برای رسیدگی به شکایات و موارد نارضایتی مشتریان از خدمات عرضه‌کنندگان خودرو در کشور تشکیل شده است. وی با بیان اینکه این هیات به پرونده‌های ارجاعی از سوی واحد رسیدگی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیدگی می‌کند، خاطرنشان کرد: کارشناس رسمی دادگستری در رشته مرتبط، کارشناس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی و نماینده عرضه‌کننده خودرو، اعضای 3 نفره این هیأت هستند و ریاست آن نیز با کارشناس رسمی دادگستری است. وی افزود: در این زمینه پرونده مشتریان ناراضی از طریق اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت به هیات حل اختلاف ارسال می‌شود و این هیات موظف است ظرف 20 روز از زمان دریافت و ثبت شکایت، به موضوع رسیدگی و کتبا اعلام رای کند که در این زمینه نیز ملاک رای، نظر اکثریت اعضای هیات است. وی خاطرنشان کرد: مشتریان و مصرف‌کنندگان خودروهای داخلی و خارجی می‌توانند موارد شکایت و نارضایتی خود از عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو را به واحد رسیدگی به شکایات وزارت صنعت یا سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانی ارائه کنند.


Page Generated in 0/0061 sec