printlogo


کد خبر: 142569تاریخ: 1394/5/6 00:00
رئیس سازمان حج و زیارت تشریح کرد
61 هزار زائر ایرانی در راه تمتع
تداوم لغو عمره تا مجازات پلیس خاطی عربستان

گروه اجتماعی: رئیس سازمان حج و زیارت اقدامات انجام شده و برنامه‌ریزی برای اعزام زائران حج تمتع  و وضعیت اعزام‌های تابستانی عتبات عالیات را تشریح کرد. به گزارش«وطن امروز» سعید اوحدی در جریان نشست خبری درباره جزئیات اعزام زائران به حج تمتع، اظهار داشت: در تمتع امسال ۶۱ هزار زائر اعزام می‌شوند که ۵۳ درصد آنها زن و ۴۷ درصد نیز مرد هستند که متوسط سن آنها ۵۷ سال است، به‌طوری که نسبت به سال گذشته 5/1 سال سن آنها جوان شده است. همچنین پیرترین زائر ۹۳ ساله از سیرجان و کوچک‌ترین زائر ۶ ساله از کهگیلویه و بویراحمد است.
اعزام حجاج از شهریورماه
وی با اشاره به اینکه اعزام زائران از طریق ۴۵۵ کاروان انجام می‌شود، گفت: زائران امسال با ۲۵۵ پرواز از ۱۹ ایستگاه پروازی از اول شهریور تا بیست و ششم شهریورماه به عربستان اعزام خواهند شد که بازگشت این افراد نیز از ششم مهرماه تا بیست و ششم همین ماه ادامه دارد. رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: استان تهران با ۱۰ هزار زائر دارای بیشترین تعداد و ایلام نیز با یک کاروان، کمترین تعداد زائران اعزامی به حج تمتع را خواهد داشت. اوحدی از توسعه پل هوایی فرودگاه امام(ره) برای عبور زائران حج تمتع خبر داد و یادآورشد: براساس مذاکرات انجام شده با شرکت فرودگاه امام خمینی (ره)، قرار است این پل هوایی تا اول شهریورماه به بهره‌برداری برسد و اعزام تمتع از این فرودگاه انجام خواهد شد. وی همچنین بیان داشت: تعداد پزشکان زن تمتع نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش دارد و همچنین ۷۰ درصد نیز تنوع غذایی و ۳۰ درصد نیز کیفیت اجرایی حج از افزایش برخوردار بوده است. رئیس سازمان حج و زیارت درباره صدور ویزای زائران تمتع نیز عنوان کرد: طی سال‌های گذشته حتی یک مورد نیز وجود نداشت که زائر به دلیل  صادر نشدن ویزا از سفر باز ماند و در سال جاری نیز با همکاری وزرای حج و خارجه عربستان، این موضوع بشدت پیگیری خواهد شد.
اعزام 60هزار زائر به عتبات
وی با اشاره به اینکه برنامه تابستانی اعزام به عتبات عالیات از ۲۳ تیرماه آغاز شده و تا
۲۶ شهریورماه ادامه دارد، عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم ۶۰ هزار زائر را در تابستان امسال اعزام کنیم و همچنین قیمت‌های اعزام کاهش یافته و به قیمت‌های سال ۹۳ برگشته است. رئیس سازمان حج و زیارت به برخی اعزام‌های عتبات که با قیمت کم و قسطی انجام می‌شود، اشاره و تاکید کرد:  به تازگی در مراکز استان‌ها تبلیغاتی برای اعزام به عتبات به صورت قسطی یا با قیمت‌های بسیار کم و غیرقابل قبول دیده شده است که مردم باید توجه کنند این مراکز غیرمجاز هستند و خدمات کافی را به زائران ارائه نمی‌کنند  و در برخی موارد زائران به مشکلات امنیتی برخورد می‌کنند.
ثبت‌نام عتبات تا 26شهریور
اوحدی با اشاره به اینکه متقاضیان می‌توانند از طریق سامانه www.atabat.org.ir تا
۲۶ شهریورماه برای اعزام به عتبات ثبت‌نام کنند، گفت: همچنین۶۰ هتل بی‌کیفیت از چرخه سازمان حج و زیارت خارج شده است و کیفیت هتل‌ها نیز امسال حدود ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده است. رئیس سازمان حج و زیارت به اعزام زائران در اربعین اشاره کرد و گفت: مدت 7 ماه است که ستاد هماهنگی عتبات عالیات با همکاری ۲۶ دستگاه گوناگون تشکیل شده است که خدمات درمانی مناسبی نیز از سوی هلال‌احمر، سپاه و وزارت بهداشت انجام خواهد شد.
وی از بهره‌برداری زائرسرای بزرگ شهدای «طریق‌القدس» در منطقه «چذابه» خبر داد و گفت: این زائرسرا تا پایان مرداد ماه به بهره‌برداری می‌رسد به طوری که ظرفیت عادی آن 5 هزار نفر است و در اربعین نیز ظرفیت آن به 7 هزار نفر خواهد رسید. به گفته اوحدی سال گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزار زائر از 3 مرز «مهران»، «چذابه» و «شلمچه» به عراق اعزام شدند که امسال پیش‌بینی می‌کنیم این عدد به دلیل تمهیدات انجام شده و تشکیل ستاد اربعین افزایش پیدا کند.
2 بسته تکمیلی بیمه برای زائران
رئیس سازمان حج و زیارت به بیمه زائران اشاره کرد و گفت: تمام زائران اربعین، عتبات و حج تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند و ارائه خدمات بیمه تکمیلی نیز یکی از نوآوری‌هایی است که در حج تمتع به زائران ارائه خواهد شد به طوری که
2 بسته ویژه بیمه تکمیلی از طریق بیمه ایران در اختیار زائران قرار می‌گیرد.
تشریح آخرین وضعیت عمره
همچنین اوحدی در جریان این نشست خبری درباره آخرین وضعیت عمره  بیان داشت: در جلسه با وزیر حج عربستان، موضوع عمره مطرح شد و تاکنون 2 جلسه‌ دادگاه 2 پلیس خاطی عربستان برگزار شده اما هنوز جلسه سوم تشکیل نشده است که امیدواریم زودتر تشکیل و نتیجه آن مشخص شود و به هر حال خواست ما این است که مجرمان به اشد مجازات محکوم شوند و پس از صدور رأی، در یک جلسه کارشناسی، راهکارهای جامع برای تامین امنیت زائران ایرانی در نظر گرفته شود و سپس ما درباره اعزام زائران تصمیم‌گیری خواهیم کرد اما  هیچ برنامه‌ای برای عمره نداریم تا زمانی که حکم 2 مأمور خاطی صادر شود.
کاهش قیمت تمتع
وی با اشاره به اینکه قیمت‌های عمره و حج و عتبات شفاف است، خاطرنشان کرد: حج تمتع با وجود افزایش کمی و کیفی ۲۵ درصدی خدمات و ۳۰ درصدی اسکان و همچنین افزایش ۹ درصدی نرخ ارز نسبت به سال گذشته 5 درصد و نسبت به 2 سال گذشته نیز ۱۵ درصد کاهش قیمت داشت.
 


Page Generated in 0/0058 sec