printlogo


کد خبر: 142574تاریخ: 1394/5/6 00:00
سلامت

رئیس سازمان غذا و دارو تأکید کرد
تداوم خصوصی‌سازی داروخانه‌های دولتی
رئیس سازمان غذا و دارو از ادامه واگذاری داروخانه‌های بیمارستان‌های دولتی به بخش خصوصی خبر داد.
رسول دیناروند درباره چگونگی روند واگذاری داروخانه‌های بیمارستان‌های دولتی به بخش خصوصی به ایسنا گفت: هنوز این کار انجام می‌شود و این اقدام مجاز است. بسیاری از بیمارستان‌ها، داروخانه‌های خود را برعهده بخش خصوصی گذاشته و بخش خصوصی آنها را اداره می‌کند. وی با تاکید بر اینکه طبق قانون این کار مجاز است و وزارت بهداشت از آن جلوگیری نکرده و این کار در حال حاضر نیز ادامه دارد، درباره چگونگی نظارت بر این داروخانه‌ها یا فروش دارو با قیمت بالاتر با توجه به حاشیه پایین سود دارو، افزود: جهت جلوگیری از تخلف در این داروخانه‌ها هم ناظر وجود دارد و هم معاونت‌های غذا و دارو باید روی کار آنها نظارت داشته باشند.
دیناروند با بیان اینکه پس از طرح تحول نظام سلامت تخلفات در این حوزه بسیار کمتر شده است، تصریح کرد: البته موضوع تخلفات و گران‌تر فروختن دارو ربطی به دولتی یا خصوصی بودن مدیریت داروخانه ندارد و اگر تخلفی در داروخانه صورت گیرد به مدیریت آن وابسته نیست اما پس از طرح تحول وضعیت بسیار بهتر شده چون ما نظارت جدی‌تری در این زمینه داریم. رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرد: واقعیت این است که پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت میزان تخلفات در داروخانه‌های بیمارستانی کاهش یافته است کمااینکه تخلفات پزشکی نیز بسیار کمتر شده است. به طور کلی بعد از این طرح هم افزایش رضایتمندی مردم و هم کاهش تخلفات در بیمارستان‌های دولتی را شاهد هستیم.

هشدار درباره بروز عفونت درپی سزارین اورژانسی
اگر سزارین به صورت اورژانسی انجام شود تا 30درصد ایجاد عفونت رحمی محتمل است. به گزارش «وطن امروز» ریحانه پیرجانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه شایع‌ترین عامل مساعد‌کننده عفونت پس از زایمان عمل جراحی سزارین است، خاطرنشان کرد: مادرانی که سزارین می‌کنند نسبت به مادرانی که به طور طبیعی زایمان می‌کنند احتمال ابتلا به عفونت پس از زایمان‌شان بیشتر است و به همین علت برای این افراد در حین انجام عمل سزارین باید آنتی‌بیوتیک برای پیشگیری از عفونت بعد از زایمان داده شود. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: اگر سزارین اورژانسی باشد احتمال30 درصد برای ابتلا به عفونت پس از زایمان وجود دارد اما اگر سزارین انتخابی باشد طبق آمار حدود 7 درصد تا زیر 10 درصد، ایجاد عفونت رحمی محتمل است و در زایمان طبیعی این احتمال نزدیک 3درصد است. پیرجانی یادآورشد: عامل عفونت رحمی پس از زایمان چند میکروب است، یعنی هم عوامل هوازی و هم عوامل بی‌هوازی در ایجاد عفونت رحمی پس از زایمان همزمان موثر است. این متخصص زنان ادامه داد:حدود
60 درصد این عوامل، باکتری‌های هوازی و 40 درصد باکتری‌های بی‌هوازی هستند. وی درباره درمان متریس اظهار کرد: به کمک آنتی‌بیوتیک‌ها درمان صورت می‌گیرد و درمان تجربی با تجویز کلیندا مایسین و جنتا مایسین است که بتواند باکتری‌های هوازی و بی‌هوازی را پوشش دهد. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران هشدار داد: متریس پس از زایمان تعریفش درگیری رحم است اما درصورتی که به خوبی درمان نشود یا مریض مراجعه نکند و ناشناخته بماند، تبدیل به عفونت لگن شده و در شرایط وخیم تبدیل به آبسه وسیع داخل شکم می‌شود.
 


Page Generated in 0/0053 sec