printlogo


کد خبر: 142584تاریخ: 1394/5/6 00:00
اختلاف دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا بر سر توافق هسته‌ای با ایران

دیوید اسپو :  پس از جلسات خصوصی نمایندگان کنگره با مقامات کابینه آمریکا که بر ‌سر موافقتنامه با ایران مذاکره کردند، توافق هسته‌ای باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا با ایران، مورد حمایت یکی از مقامات بلندپایه دموکرات سنا و مورد انتقاد شدید یکی از شخصیت‌های ارشد جمهوری‌خواهان قرار گرفت.
«دیک دربین» سناتور دموکرات از «ایلینویز» اعلام کرد: «این توافق، یک «راه‌حل جامع برای مساله تسلیحات هسته‌ای ایران» بود که به آمریکا و متحدان آن اجازه می‌دهد برای جلوگیری از حمایت داعش از فعالیت‌های تروریستی در خاورمیانه و دیگر نقاط هم تلاش کنند». دربین همچنین با اشاره به موارد قبلی تلاش‌های دیپلماتیک، به جمهوری‌خواهانی اعتراض کرد که گفته‌اند اوباما نباید اجازه گفت‌وگو با ایران را می‌داد که حق موجودیت اسرائیل را رد و از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند.
وی این سخنان را پس از آن بیان کرد که «جان باراسو» سناتور «وایومینگ» و یکی از مقامات ارشد جمهوری‌خواهان اعلام کرد اوباما پس از آنکه خود به زور از سوی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه وادار شد امتیازاتی به ایران ارائه کند، تلاش می‌کند کنگره را به زور وادار به موافقت با این توافقنامه کند. باراسو اعلام کرد: «درست هفته پیش، ژنرال «دمپسی» رئیس ستاد مشترک ارتش گفت، تحت هیچ شرایطی، ما نباید اجازه دهیم موشک‌های بالستیک به ایران فروخته شود ولی تحت فشار پوتین و روسیه، توافقی حاصل شده است که روسیه قادر خواهد بود موشک‌های بالستیک به ایران بفروشد که می‌تواند علیه دوستان و متحدان ما و حتی علیه آمریکا مورد استفاده قرار بگیرد». هدف از این توافق، کند یا متوقف کردن هر گونه تلاش ایران برای ساخت تسلیحات هسته‌ای در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی و‌دیگر تحریم‌های آمریکا و دیگر کشورها است. در اقدامی مایه ناراحتی جمهوری‌خواهان و برخی دموکرات‌ها که می‌خواستند کنگره نخست رای‌گیری کند، شورای امنیت سازمان ملل پیش‌تر از این موافقتنامه حمایت کرد. قرار است این توافقنامه اجرایی شود مگر اینکه نمایندگان کنگره به ناکام گذاشتن آن رای دهند و انتظار می‌رود سنا و مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل جمهوری‌خواهان است، ماه سپتامبر طرحی را به منظور جلوگیری از لغو تحریم‌های اعمال‌شده توسط کنگره به تصویب برسانند. اوباما پیش از این تهدید کرده است این طرح را وتو خواهد کرد ولی جمهوری‌خواهان تلاش خواهند کرد وتوی وی را نادیده بگیرند. حمایت 34 عضو سنا یا 146 عضو مجلس نمایندگان به اوباما درباره پیروزی در نبرد بر سر وتو اطمینان خاطر خواهد داد و اظهارات دربین، وی را به طور قاطعانه در کنار رئیس‌جمهور آمریکا قرار داد. پس از دیدارهای پشت درهای بسته با «جان کری» وزیر خارجه و «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا که در جریان گفت‌وگوها پشت میز مذاکره با ایرانی‌ها نشستند، انتظار می‌رود دیگر نمایندگان کنگره نیز در روزهای آینده شروع به موضع‌گیری کنند. جلسات کنگره همچنین امکان ارائه شهادت ‌عمومی را درباره این طرح فراهم خواهد کرد. دربین در اظهارات خود اعلام کرد: «رؤسای جمهوری هر 2حزب با دولت‌های کمونیستی که برخی مواقع با موشک و دیگر مواقع با تسلیحات با آمریکا در سراسر جهان مقابله می‌کردند، مذاکره کردند».
وی گفت: «مذاکرات «جان‌اف کندی» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا با شوروی در جریان بحران موشکی کوبا، توافقات کنترل تسلیحاتی «رونالد ریگان» رئیس‌جمهور پیشین با شوروی در زمانی که اروپای شرقی را اشغال کرده بود، و سفر تاریخی «ریچارد نیکسون» رئیس‌جمهور پیشین به چین در زمانی که این کشور تسلیحات در اختیار ویتنام‌ شمالی در بحبوحه جنگ با آمریکا قرار می‌داد، از جمله این موارد است». وی ادامه داد: «رهبران قدرتمند کشورهایی همچون آمریکا زمانی که به نفع کشورشان باشد، با دشمنان خود دیدار و گفت‌وگو و مذاکره می‌کنند». باراسو با اعلام اینکه رای گیری در سازمان ملل، دور زدن کنگره بود، افزود:
«ما نگرانی‌های زیادی داریم زیرا من معتقد هستم این دولت آنقدر برای رسیدن به هر گونه توافقی، مستاصل بود که امتیاز پس از امتیاز داد».
وی بیان کرد: سپتامبر که برسد، «بسیاری از دموکرات‌ها مجبور خواهند بود تصمیم بگیرند آیا می‌خواهند از رئیس‌جمهور خود حمایت سیاسی کنند یا در واقع بر امنیت مردم آمریکا تمرکز کنند».
آسوشیتدپرس


Page Generated in 0/0066 sec