printlogo


کد خبر: 142594تاریخ: 1394/5/6 00:00
تقویم تاریخ

تظاهرات دانشجویان در آمریکا در حمایت از نظام اسلامی(1359ش)
به‌دنبال پیروزی انقلاب اسلامی و قطع دخالت و نفوذ بیگانگان بویژه آمریکا در امور داخلی ایران، دولت ایالات متحده سعی می‏کرد به هر نحو ‌ممکن، منافع قبلی خود در زمان طاغوت را بار دیگر به‌دست آورد. همزمان با گسترش این اعمال فشار، حمایت از انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی از سوی دانشجویان ایرانی و غیر‌ایرانی در کشورهای مختلف صورت عمل به خود می‏گرفت. در این میان، دانشجویان عضو انجمن‏های اسلامی آمریکا، کانادا و جمعی دیگر از طرفداران حکومت اسلامی ایران در مقابل کاخ سفید تجمع کردند که تجمع آنها مورد یورش پلیس آمریکا واقع شد. در این حال، ده‏ها نفر بازداشت شدند اما با اعتصاب غذای آنها در بازداشتگاه، پلیس آنان را آزاد کرد. در این فاصله دانشجویان ایرانی مقیم انگلستان نیز که در حمایت از دانشجویان بازداشت شده در آمریکا تجمع کرده بودند مورد حمله پلیس لندن قرار گرفته و در حدود 150 نفر بازداشت شدند. این اعمال با اعتراض امام‌خمینی(ره) مواجه شد. ایشان در جریان دیدار نماینده پاپ با معظم‌له، از ظلم و ستم آمریکا، شوروی و انگلیس نسبت به ایران یاد کرده و ضمن اشاره به وضع دانشجویان فرمودند: شما می‏دانید با این جوان‏های ما، الان آمریکا چه می‏کند و پلیس آمریکا چه کرده است. آیا آقای پاپ می‏دانند جوان‏های ما در غل و زنجیر، با دنده‏های شکسته که بعضی در حال بی‏هوشی هستند، آیا ایشان توجه دارند؟

عزیمت پیامبر(ص) به «طائف» (3 سال قبل از هجرت)
سفر تبلیغی پیامبر اسلام به شهر طائف در نزدیکی مکه در حالی صورت گرفت که به تازگی ابوطالب، یاور و حامی بزرگ آن حضرت، وفات یافته و به‌همین دلیل، مشرکان قریش بر آزار و اذیت خود علیه پیامبر، افزوده بودند. بنابراین اگر اهالی طائف به اسلام می‏گرویدند، این شهر پایگاه و محل امنی برای مسلمانان تحت‌ستم مکه می‏شد. اما سران قبیله‏ ثقیف در طائف، نه تنها به خدای یکتا و رسالت حضرت محمد(ص) ایمان نیاوردند، بلکه به تحریک آنها برخی مردم نادان، پیامبر اکرم(ص) را مورد آزار و اذیت قرار دادند و ایشان را مجروح کردند.

پایان دوره ترور و وحشت در جریان انقلاب فرانسه (1794م)
پس از اعدام لویى شانزدهم در 21 ژانویه 1793م، درگیری‏های داخلی در فرانسه ایجاد شد و اختلافات شدیدی میان وارثان حکومت شکل گرفت. در نهایت پس از حمله سازمان‌یافته افراطیون، نمایندگان مخالف دستگیر یا متواری شدند و از اول ژوئن 1793م، قدرت به طور مطلق در اختیار رهبر تندروها به نام ماکسیمیلیان روبْسْپِیر قرار گرفت. به‌دنبال آن یک کمیته نجات‌ملی که روبسپیر در رأس آن قرار داشت زمام‌ امور فرانسه را به‌دست گرفت. دوران حکومت کمیته نجات ملی که بیش از یک ‌سال به‌طول انجامید، یکی از خون‏بارترین مراحل انقلاب فرانسه است که به دوران ترور یا وحشت معروف شده است. در دوران حکومت کمیته نجات‌ملی در فرانسه، حدود 300 هزار نفر بازداشت و حداقل 17 هزار نفر اعدام شدند. مقررات محاکمه و مجازات در این دوران تغییر یافت و دادگاه‏های انقلابی، دیگر الزامی به رعایت مقررات معمول قضایى نداشتند. حق استیناف و فرجام‏خواهی از میان رفت و احکام دادگاه‏ها، قطعی و لازم‌الاجرا شد. دادگاه‏های پاریس در عرض یک ماه 1300 حکم اعدام صادر کردند و دستگاه‏های گیوتین در چند نقطه شهر، هر روز به طور متوسط سر 40 نفر را از تن جدا می‏کردند. در دوران حکومت ترور در فرانسه، شورش ایالت‏ها نیز با خشونت و بی‏رحمی بسیار سرکوب شد و سر هزاران نفر زیر گیوتین رفت. اما این حکومت دوام زیادی نداشت و پس از یک‌ سال و اندی به دنبال قیام علیه روبْسپیر و اعدام او در 27 جولای، دوران حکومت ترور پایان یافت. در نهایت، مردم پاریس در شب 28 جولای 1794م پایان حکومت وحشت را جشن گرفتند و زندانیانِ در بندِ کمیته نجات ملی فرانسه را آزاد کردند.


Page Generated in 0/0053 sec