printlogo


کد خبر: 142600تاریخ: 1394/5/6 00:00
ادامه جنجال بر سر انتخابات سازمان لیگ
وقتی همه ناراضی‌اند

 پس از انتخاب بهترین‌های لیگ چهاردهم، مطابق همیشه، انتقادات زیادی پیرامون این موضوع صورت پذیرفت. بسیاری از اهالی فوتبال اعتقاد دارند که جز چند انتخاب در باقی گزینش‌ها رای حقیقی کارشناسان لحاظ نشده است. هنگامی که مهدی تاج به‌عنوان نخستین سخنگو پشت تریبون رفت تا در سالن اجتماعات برج میلاد درباره مراسم انتخاب ترین‌های لیگ چهاردهم صحبت کند، خیلی سریع و صریح اشاره به این موضوع کرد که همه این انتخابات براساس نظرسنجی از اهالی فن بوده است.  گویا سازمان لیگ برای انتخاب هر پستی از یکسری از افراد خاص نظرسنجی کرده است. جامعه مربیان، پیشکسوتان، هیات استان‌ها، بازیکنان و اقشار دیگر در این نظرسنجی شرکت کردند اما همانند سال قبل باز هم حرف و حدیث درباره بعضی از انتخاب‌ها وجود داشت. به‌عنوان مثال مهدی طارمی با به ثمر رساندن تنها 7 گل در لیگ چهاردهم چگونه به‌عنوان بهترین مهاجم انتخاب شد اما خبری از آقای گل لیگ نبود؟ چون ادینیو دیگر در فوتبال ایران فعالیت نمی‌کند و به قطر رفته است، سازمان لیگ ترجیح داده از یک جوان آینده‌دار اینچنین تقدیر کند! از سوی دیگر قاسم حدادی‌فر به‌عنوان بهترین بازیکن فصل انتخاب شد اما این هافبک، بهترین هافبک لیگ نبود و تیموریان این عنوان را از آن خود کرد. چگونه ابراهیم صادقی با 7 کارت زرد و یک کارت قرمز به‌عنوان بازیکن اخلاق انتخاب می‌شود؟ او نامزد حضور در خشن‌ترین‌های لیگ برتر می‌تواند باشد اما چون ظاهر آرامی دارد و اهل اعتراض نیست و کلا دیده نمی‌شود باید به‌عنوان بازیکن اخلاق انتخاب شود. در اینجا یک سوال پیش می‌آید؛ سازمان لیگ دقیقا از چه کسانی نظرسنجی کرده است؟ آیا پیشکسوت فوتبالی که کلا یک بار هم بازی صادقی را در طول لیگ گذشته ندیده است، برایش دارای وجاهت است؟ یحیی گل‌محمدی و مهم‌تر از او علیرضا منصوریان با تیم‌هایی به مراتب کم‌مهره‌تر از سپاهان در لیگ درخشیدند و اگر اتفاقات عجیب و غریب تبریز نبود، شاید هرگز زردهای نصف جهان قهرمان لیگ نمی‌شدند اما در نهایت تعجب حسین فرکی به‌عنوان مربی برتر انتخاب می‌شود. در اینجا 2 راهکار به سازمان لیگ توصیه می‌شود تا برای سال بعد دیگر با چنین مشکلات بزرگی که در نهایت منجر به بدبینی اهالی فوتبال می‌شود، دست به گریبان نشود. آنها همانند فیفا که هر سال بهترین‌های جهان را انتخاب می‌کند، تمام آرا را روی سایت خود بگذارند تا به‌راحتی مشخص شود چه کسانی مثلا به فرکی رای داده‌اند و مردم با دیدن این آرا خودشان متوجه حقیقت می‌شوند. سازمان لیگ به جای اینکه سراغ هرکسی برای رای برود، تنها افراد متخصص را برای رای‌گیری انتخاب کند. افرادی که برای انتخاب بازیکن اخلاق، دست‌کم آنقدر حوصله داشته باشند تا سراغ آمار کارت‌های زرد و قرمز یک بازیکن بروند و تنها به واسطه قیافه و گذشته یک نفر رای ندهند. اگر این دو موضوع رعایت شود آن وقت شاید حق امثال علیرضا فغانی که هیچ جایی بین بهترین داوران ایران نداشت، به این راحتی قابل خوردن نباشد. سازمان لیگ باید متوجه باشد رای‌گیری موضوع خطیری است و باید از افراد واجد شرایط رای گرفت، نه بعضا پیرمردهایی که سالی یک بار هم فوتبال نگاه نمی‌کنند.
تاج دفاع می‌کند
رئیس سازمان لیگ فوتبال ایران می‌گوید هیچ دخل و تصرفی در انتخاب برترین‌های لیگ برتر فوتبال ایران صورت نگرفته است.  مهدی تاج درباره انتقادها به برگزاری مراسم انتخاب بهترین‌های چهاردهمین دوره لیگ برتر و اینکه گفته می‌شود در این انتخاب‌ها دخل و تصرف شده، ضمن بیان مطلب یادشده اظهار کرد: مهم‌ترین ویژگی برگزاری مراسم قرعه‌کشی و مراسم برترین‌ها این بود که به استانداردهای جهانی نزدیک شده‌ایم. یک زمانی قرعه‌کشی لیگ در مجموعه فدراسیون و در لیوان برگزار می‌شد ولی ما طی ۱۰ روز 2 مراسم سنگین برگزار کردیم. در برگزاری چنین مراسمی هیچ انتقادی نبود ولی در انتخاب‌ها صحبت‌هایی مطرح شد.  وی افزود: خودم ابتدای مراسم گفتم که انتخاب‌ها بستگی به سلیقه دارد و ممکن است بعضی از گزینه‌ها با سلیقه همه افراد جور نباشد. ما از مربیان، مدیران، رؤسای هیات‌ها و کارشناسان فوتبال و براساس رسم فیفا استعلام گرفتیم. برای همین انتخاب‌ها دقیقا براساس آرا بود و هیچ دخل و تصرفی در آن صورت نگرفت. رئیس سازمان لیگ در ادامه خاطرنشان کرد: فقط در بخش انتخاب برترین داور بود که کارشناسان 3 داور معروف را انتخاب کردند ولی اصفهانیان رئیس کمیته داوران گفت باید انتخاب داوران براساس امتیازبندی آنها باشد. به این ترتیب اجازه بدهید در این‌باره اظهار نظر نکنیم زیرا این تصمیم کمیته داوران بوده است.  وی درباره اینکه چرا باید نام علیرضا فغانی که امسال فینال جام ملت‌های آسیا را سوت زده از فهرست بهترین داور ایران خط بخورد؟ تاکید کرد: همانطور که گفتم این تصمیم کمیته داوران بوده است و ما پاسخگو نیستیم. البته علیرضا فغانی گفته بود مرا به مراسم دعوت نکردند که باید بگویم ما هیچ داوری را جز 3 گزینه انتخابی کمیته داوران به مراسم دعوت نکردیم.  تاج صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: خودتان می‌دانید در بحث داوران همیشه حرف و حدیث‌هایی بوده است. من خودم در داوری مسؤولیت داشتم و می‌دانم. برای همین نمی‌خواهم وارد این قضایا شوم. وی درباره دلایل عدم انتشار آرای کارشناسان تاکید کرد: دوستان این نقد را دارند که چرا آرا را منتشر نمی‌کنیم. شاید این نقیصه برای سال بعد برطرف شود و ما نظرات را اعلام کنیم. لازمه این کار این است که در فرمی که برای کارشناسان می‌فرستیم ذکر کنیم آرای‌شان بعد از مراسم منتشر خواهد شد.  رئیس سازمان لیگ همچنین در باره عدم دعوت داوران به مراسم و اینکه این موضوع هم نقص مراسم برترین‌ها بود، گفت: این حرف درستی است. یکی از کاستی‌های مراسم این بود که باید جای بزرگ‌تری بگیریم تا همه داوران و دبیران هیات‌های فوتبالی و سرپرست تیم‌ها را هم دعوت کنیم.
فرکی: آقای منصوریان! شما هم روزی بهترین می‌شوی
حسین فرکی درباره انتخاب نشدن بعضی بازیکنان سپاهان مثل احسان حاج‌صفی و مهدی شریفی اظهار داشت: متاسفانه در جامعه فوتبال ما ذهنیت‌هایی وجود دارد که برخی از آن پیروی می‌کنند. شاید اگر این 2 بازیکن که حقشان هم بود انتخاب شوند، معرفی شده بودند، حاشیه‌ها و حرف و حدیث‌های زیادی به وجود می‌آمد. بهتر است سازمان لیگ شفاف‌سازی کرده و نحوه انتخاب برترین‌ها را روی سایت این سازمان قرار دهد.  سرمربی سپاهان درباره ادعای منصوریان که گفته سپاهان قهرمانی‌اش را از او دارد، تاکید کرد: منصوریان و یحیی گل‌محمدی از مربیان بسیار خوب و آینده‌دار فوتبال ما هستند. به هر حال تفاوت مربیان باتجربه و کم‌تجربه در همین مسائل است. آقای منصوریان! شما هم روزی بهترین می‌شوی. خیلی اتفاقات در فوتبال رخ می‌دهد که به هم ارتباط دارد و فقط به یک بازی و نتیجه منتهی نمی‌شود. سال اولی که در نفت بودم، این تیم در 20 ثانیه آخر در بوشهر در لیگ ماند. از آنجا بود که لطف خدا شامل حال من و نفت شد و ما اوج گرفتیم. حالا این تیم در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارد و تا امروز مربیانی مثل ابراهیم‌زاده، گل‌محمدی و منصوریان در آن حضور داشتند. من هیچ‌وقت ادعایی نداشتم و ندارم که تیم را من نگاه داشتم. اینها همه خواست خدا بود. بعد از سال‌ها مربیگری در تیم ملی و حضور در جام‌جهانی خانه‌نشین شدم و دوباره به فوتبال برگشتم اما تلاش کردم و زحمت زیادی کشیدم.
 


Page Generated in 0/0068 sec