printlogo


کد خبر: 142778تاریخ: 1394/5/10 00:00
مدیر عامل کانون هموفیلی ایران:
منکر آلوده بودن خون‌های‌ فرانسوی بودند!

ورود بیماری‌های ایدز و هپاتیت C از طریق خون‌های آلوده در سال 61 باعث بیماری و مرگ بسیاری شد و همین اتفاق عده زیادی را هم دور یکدیگر جمع کرد که با تلاش هم بتوانند مشکلات‌شان را حل کنند. یکی از اشخاص محوری این جمع‌ها احمد قویدل بود که با تلاشش کانون هموفیلی ایران راه‌اندازی شد و امروز فعال است. قویدل که رئیس کانون هموفیلی ایران است روز پنجشنبه مهمان اعضای انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل بود تا به بهانه ورود فابیوس (عامل ورود خون‌های آلوده) به شرح ماجرا بپردازد.
به گزارش «وطن امروز» مدیرعامل کانون هموفیلی ایران اظهار داشت: کشور ما سال‌ها تحت تحریم ظالمانه قدرت‌های بزرگ بوده که البته‌
ای کاش رو در رو با ما می‌جنگیدند، چرا که در یک جنگ مستقیم ممکن است زنان و کودکان در امنیت باشند اما در یک نبرد خاموش که مقررات بین‌المللی ندارد اینگونه نخواهد بود. وی با اشاره به موضوع وارد کردن فرآورده‌های خونی آلوده از کشور فرانسه به ایران، افزود: فرآورده‌های خونی آلوده توسط یک شرکت فرانسوی به نام «مریو» در سال‌های 61 و 63 وارد کشور و موجب بیمار شدن تعداد زیادی از هموطنانمان شد. اولین کسی که اینجا مسؤول است وزیر وقت بهداشت است اما هیچگاه وی به هیچ دادگاهی فراخوانده نشد تا پاسخگو باشد. دولت موسوی تمام تلاشش این بود که مساله را فقط نادیده بگیرد. براساس آمارهای موجود ما توانستیم حدود ۲۰۰ نفر از افراد آلوده به بیماری ایدز را شناسایی کنیم اما متاسفانه به دلیل  تاخیر در اطلاع‌رسانی ۱۵ نفر از همسران مبتلا به هموفیلی نیز به بیماری ایدز مبتلا شدند. رئیس انجمن هموفیلی ایران اظهار داشت: شرکت فرانسوی مریو سال ۷۱ طی نامه‌ای به دولت وقت اعلام می‌کند به دلیل اشتباه صورت گرفته غرامت خود را از دولت فرانسه دریافت کند که مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های خونی آلوده در آن دولت پس از چندماه اعلام می‌کند ما بررسی کردیم و هیچ ویروسی را در داروها و فرآورده‌های خونی مشاهده نکردیم! متاسفانه در دولت آقای هاشمی بیشترین بی‌توجهی‌ها به ما شد. وی با بیان اینکه رای دستگاه قضا در سال ۷۶ تبرئه شدن تمام مسؤولان مربوط به این پرونده بود، افزود: در آن سال دادگاه قضایی، تمام مسؤولان مرتبط با این پرونده را تبرئه و اعلام می‌کند اگر خیلی نسبت به این مساله معترض هستید، انجمن هموفیلی خودش از دولت فرانسه شکایت کند و غرامت بگیرد. قویدل تاکید کرد: فارغ از اینکه رهبری بالاترین مقام در کشور هستند، تنها کسی که دستور دادند تا پرونده خون‌های آلوده به‌صورت اصولی پیگیری شود رهبر معظم انقلاب بودند که با دستور ایشان قفل قوه قضائیه درباره پرونده فرآورده‌های خونی آلوده  شکست. وی با بیان اینکه در حال حاضر باید مقامات مسؤول پاسخ بدهند که چرا پس از ۱۷ سال با وجود دستور رهبر انقلاب درباره پیگیری این موضوع هنوز اقدامی در این باره نشده است، اضافه کرد: ۳۳ سال است مسؤولان ما این موضوع را تکذیب کرده و در مکاتبات خود اعلام کرده‌اند هیچ آلودگی در فرآورده‌های خونی وجود نداشته است، با این وجود چگونه می‌شود در حال حاضر نسبت به این مساله اعتراض و درخواست غرامت کرد؟ رئیس انجمن هموفیلی ایران در پایان با بیان اینکه فابیوس باید در برابر مرگ ۱۲۸ بیمار مبتلا به بیماری ایدز پاسخگو باشد، خطاب به وزیر خارجه فرانسه گفت: فابیوس باید در سفرش به تهران کمک می‌کرد تا این لکه سیاهی را که دولت فرانسه طی این سال‌ها بر کشورمان  به جای گذاشته است پاک کند. مدیرعامل کانون هموفیلی ایران تصریح کرد: متاسفانه طی ۳۳ سال گذشته هیچگونه توجهی به پرونده خون‌های آلوده نشد و حتی کوچک‌ترین پیگیری حقوقی از شرکت یاد شده از سوی خریدار ایرانی انجام نگرفته است.
 


Page Generated in 0/0047 sec