printlogo


کد خبر: 142792تاریخ: 1394/5/10 00:00
لج‌بازی وزارت ارتباطات با شرکت مخابرات وارد فاز جدید شد
تهدید به قطع مکالمات بین‌الملل در 9 استان!

گروه اقتصادی: دعوای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با شرکت مخابرات با 2 اطلاعیه شرکت زیرساخت وارد فاز جدید شد. به گزارش «وطن‌امروز»، شرکت زیرساخت 2 اطلاعیه متفاوت و عجیب را منتشر کرد که نشان می‌دهد دولت برای فشار به بدهکاران خود، مردم را تهدید می‌کند و محدودیت خدمات مخابراتی را برای جامعه در نظر گرفته است! این رویکرد عجیب در حالی رخ داده که سخنگوی شرکت مخابرات نیز اعلام کرده دولت هم به شرکت مخابرات بدهی زیادی دارد و باید به جای اعمال محدودیت مذاکره کند. شرکت زیرساخت برای قطع مکالمات بین‌الملل و اینترنت مخابرات در برخی استان‌های کشور روز پنجشنبه بیانیه داد و در این بیانیه مردم از برخی خدمات مخابراتی محروم شدند.
شرکت ارتباطات زیرساخت در اطلاعیه‌ای عنوان کرد از بامداد روز جمعه در مکالمات بین‌الملل و خدمات اینترنتی مخابرات در برخی استان‌های کشور محدودیت ایجاد می‌شود. در توضیح دلایل چنین موضوعی گفته شده بود «به دنبال بی‌توجهی شرکت مخابرات ایران به تعیین تکلیف بدهی‌های خود و اصرار به تضییع حقوق عمومی به‌رغم هشدارهای پیاپی شرکت ارتباطات زیرساخت، از بامداد روز جمعه 9 مرداد، مکالمات بین‌الملل شرکت مخابرات ایران در برخی استان‌های کشور قطع خواهد شد. در مرحله اول 9 استان خراسان رضوی، هرمزگان، آذربایجان‌شرقی و غربی، اصفهان، کردستان، فارس، گلستان و کرمانشاه مشمول این محدودیت خواهند شد. علاوه بر سرویس مکالمات بین‌الملل، خدمات اینترنتی شرکت مخابرات ایران در 9 استان نیز با 48 ساعت تاخیر از بامداد روز یکشنبه 11 مرداد با محدودیت مواجه خواهد شد. این تاخیر با هدف جلوگیری از ایجاد اختلال در فرآیند انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری صورت گرفته است. استان‌های مشمول  این محدودیت نیز عبارتند از بوشهر، خوزستان، خراسان رضوی، هرمزگان، ایلام، کردستان، فارس، کرمان و گیلان. شرکت ارتباطات زیرساخت پهنای باند مورد نیاز برای ارائه خدمات در تمام حوزه‌ها را فراهم کرده و مشترکان این شرکت می‌توانند برای برقراری ارتباطات مورد نیاز خود در حوزه مکالمات بین‌الملل از خدمات سایر اپراتورها نظیر ایرانسل، رایتل و همراه اول بهره‌مند شده و در حوزه خدمات اینترنت نیز به سایر تامین‌کنندگان رجوع کنند».
تنبیه مردم
اطلاعیه فوق آنقدر غیرطبیعی بود که اعتراض‌های بسیاری را برانگیخت. شرکت مخابرات بدهی کلانی به دولت دارد و اختلافی در زمینه میزان و زمان پرداخت بدهی بین این دو نهاد به وجود آمده است اما وزارت ارتباطات به جای اینکه فکری اساسی در این زمینه کند یا از مراجع قانونی پیگیر مساله شود با استفاده از ابزار حاکمیتی مانند شرکت زیرساخت اقدام به محدودیت خدمات برای مردم کرد و تازه این را مرحله اول محدودیت‌ها دانست. مدتی است وزارت ارتباطات قصد دارد با تحت فشار قرار دادن مخابرات، صاحبان این شرکت را مجبور به واگذاری کند اما به گفته سخنگوی مخابرات، مشخص نیست چرا دولتی‌ها علاقه‌ای به حل‌وفصل ماجرا از طریق طی مسیر قانونی ندارند. چند ساعت بعد از اطلاعیه بالا شرکت زیرساخت اطلاعیه جدیدی را منتشر کرد و مدعی شد مسؤولان شرکت مخابرات قول داده‌اند بدهی خود را پرداخت کنند! با این حال چیزی نگذشت که شرکت زیرساخت درباره این اقدام خود که تضییع حقوق مشترکان را به دنبال داشت و اگر اجرایی می‌شد، موج جدیدی از نگرانی‌ در کشور راه می‌افتاد، دست به انتشار بیانیه دیگری زد.
در بیانیه دوم زیرساخت آمده است:  «به درخواست شرکت مخابرات ایران محدودیت ارائه خدمات ارتباطی به تعویق افتاد. در پی انتشار اطلاعیه این شرکت مبنی بر محدویت ارائه خدمات در حوزه مکالمات بین‌الملل و سرویس‌های اینترنتی شرکت مخابرات ایران در 11 استان کشور و پیگیری مکرر شرکت‌های مخابراتی استانی و نیز پیشنهاد مدیر عامل شرکت مخابرات ایران مبنی بر ارائه طرح تازه‌ای برای پرداخت بدهی‌ها، اعلام می‌کند این شرکت به دستور وزیر ارتباطات و  فناوری اطلاعات و نیز تلاش حداکثری برای جلوگیری از قطع ارتباط مشترکان با مهلت دوباره برای بررسی پیشنهادهای تازه مخابرات ایران موافقت کرد. شرکت ارتباطات زیرساخت، امیدوار است شرکت مخابرات ایران بتواند با پاسخگویی مناسب به تعهدات خود مانع از اقداماتی از این دست شود».
 دولت700 میلیارد تومان به مخابرات بدهی دارد
سخنگوی شرکت مخابرات ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر مطالبات بیش از 1500 میلیارد تومانی شرکت مخابرات مربوط به نهادهایی است که از دولت بودجه می‌گیرند، تاکید کرد: از رئیس‌جمهور می‌خواهیم از طریق وزارتخانه مربوط از قطع ارتباطات جلوگیری کنند. داوود زارعیان به ارائه توضیحاتی درباره مساله قطع تماس‌های بین‌الملل مخابرات در برخی استان‌ها پرداخت و اظهار کرد: اینکه اعلام می‌شود به دلیل بدهی ارتباط مخابرات در برخی استان‌ها قطع می‌شود امری غیرقانونی به شمار می‌رود بویژه آنکه ما در گذشته هم اعلام کردیم داشتن بدهی نسبت به شرکت ارتباطات زیرساخت را قبول داریم و در پرداخت آن اقدام خواهیم کرد. البته بر سر رقم این بدهی جای صحبت وجود دارد. وی همچنین اظهار کرد:‌ نکته دیگر آنکه بدهی باید از طریق مراجع قضایی پیگیری و دنبال شود نه آنکه نیازهای ارتباطی مردم قطع شود. تاکنون مرسوم نبوده یک سازمان بزرگ خدمات سازمان بزرگ‌تری را به دلیل بدهی قطع کند. سخنگوی مخابرات همچنین یادآور شد: اگر بدهی ما به شرکت زیرساخت 350 میلیارد تومان هم باشد مطالبات ما از مردم، دولت، نهادهای انتظامی در بخش تلفن ثابت 850 میلیارد تومان و در زمینه تلفن همراه 450 میلیارد تومان است. از سوی دیگر در حوزه ارائه خدمات زیرساختی نیز شرکت مخابرات حدود 300 میلیارد تومان طلب دارد که در مجموع مطالبات ما بیش از 1500 میلیارد تومان می‌شود که از میان این بدهی‌ها بیش از 50 درصد آنها به دستگاه‌هایی مربوط می‌شود که از دولت بودجه می‌گیرند. زارعیان با بیان اینکه به‌رغم وجود این حجم بدهی، مخابرات هیچ‌گاه ارتباط این سازمان‌ها و نهادها را قطع نکرده، یادآور شد: اکنون ما به دلیل بدهی ارتباط این بخش‌ها را قطع نخواهیم کرد، چرا که از نظر قانونی چنین امکانی وجود ندارد. علاوه بر این اگر قرار باشد ارتباطات بین‌الملل مردم در استان‌های مختلف قطع شود هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد و استفاده از نرم‌افزارهای موبایلی نیز در حوزه امنیت،‌ شرایط مطلوبی ندارد. به همین دلیل از یک دستگاه دولتی انتظار چنین رفتاری نمی‌رفت. وی ادامه داد: در حال حاضر تقریبا تمام سازمان‌ها و نهادها از یکدیگر طلب دارند. به عنوان مثال سازمان تأمین اجتماعی یا بازنشستگی از بیشتر سازمان‌ها طلب دارد. علاوه بر این بانک‌ها نیز از دولت مطالباتی دارند اما آیا در تمام این موارد زیرساخت‌ها و روابط قطع می‌شود بویژه اینکه ما اعلام کرده‌ایم بدهی مخابرات به زیرساخت را قبول داشته و در نهایت این بدهی را پرداخت می‌کنیم. زارعیان در ادامه عنوان کرد: ما در گذشته هم مقاومتی در برابر پرداخت بدهی نداشته‌ایم و اعلام کردیم هر زمان که این رقم در حساب‌مان باشد بدهی زیرساخت را پرداخت خواهیم کرد اما به نظر می‌رسد قطع ارتباط مربوط به مشترکی می‌شود که در برابر پرداخت بدهی مقاومت می‌کند. سخنگوی مخابرات در ادامه از ریاست‌جمهوری تقاضا کرد در این زمینه دستوری صادر کنند تا وزارتخانه تحت امر او چنین اقدامی را انجام ندهد، چرا که قطع ارتباطات مردم در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اختلالات متعددی را ایجاد خواهد کرد. وی همچنین یادآور شد: در 35 سال گذشته هیچ‌گاه این اتفاق نیفتاده که سازمانی به دلیل بدهی نیازهای سازمان دیگری را تأمین نکند.
زارعیان در بخش پایانی صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون طی سال‌های گذشته هیچ‌گاه حجم بدهی‌های مخابرات به زیرساخت در این اندازه نبوده که شرکت زیرساخت تصمیم به قطع خدمات مخابرات بگیرد، توضیح داد: همواره در حوزه مالی محاسباتی میان این دو شرکت وجود داشته است حتی شاید در مقطعی از تاریخ بدهی بیش از این را نیز داشتیم اما فکر می‌کنم اکنون موضوعات دیگری در این زمینه دخیل است.


Page Generated in 0/0065 sec