printlogo


کد خبر: 142818تاریخ: 1394/5/10 00:00
صدای پول امروز از تمدن بلندتر است

رابرت فیسک: ما همواره بر این باور بوده‌ایم که خشونت و وحشیگری هیچگاه در برابر قدرت درستکاری تاب نخواهد آورد. آدم‌های بد شکست می‌خورند و آدم‌های خوب پیروز می‌شوند. اخلاقیات، حقوق بشر، قانون و دموکراسی همیشه بر بدی‌ها غلبه خواهد کرد. اینها درس‌هایی است که از جنگ دوم جهانی آموخته‌ایم. ادیان بزرگ به ما درباره خوبی، فروتنی، خانواده، عشق و ایمان آموخته‌اند. پس چرا ما نباید چنین اعتقاد مستحکمی داشته باشیم که خشونت و شکنجه و بی‌رحمی هیچگاه قادر نخواهند بود بیش از خوبی دوام آورد؟ گروه داعش هم شیطانی است. این گروه مخالفان خود را قتل‌عام و مردم غیرنظامی را سلاخی می‌کند، افراد بی‌گناه را سر می‌برد، به کودکان تجاوز می‌کند و زنان را به بردگی می‌گیرد و در نتیجه محکوم به نابودی است.
از این بهتر سخنرانی هفته گذشته اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا برای نخست‌وزیر عراق بود که مردم این کشور را به فرار در برابر داعش متهم کرد. پیام سخنان او نیز همین بود که تمدن همیشه در برابر وحشیگری پیروز خواهد بود.
اما آیا این تصور درست است؟ برای یافتن پاسخ کافی است به دروغی که درباره جنگ دوم جهانی بیان شد، اشاره کنیم. درست است که هیتلر شکست خورد اما استالین پیروز و انقلاب 1917 روسیه به یکی از مصیبت‌های دوران ما تبدیل شد.
دیکتاتوری اتحاد جماهیر شوروی به مرگ میلیون‌ها نفر و بروز خشونت زیاد منجر شد و یک حکومت شیطانی برای بیش از 70 سال بر روسیه و شرق اروپا حاکم شد.
در بخش دیگری از این تحلیل آمده است: اجازه دهید به سال‌هایی بازگردیم که پس از تهاجم غیرقانونی سال 2003 به عراق، تمدن را به این کشور آوردیم. در آن زمان خانواده‌های عزادار و خشمگین به ما می‌گفتند ثمره این تهاجم برای آنها آشوب و بحران بوده است. آنها از صدام دیکتاتور که مخالفان خود را سلاخی می‌کرد، متنفر بودند اما دست‌کم در دوران حکومت صدام امنیت داشتند. آنها از ما می‌پرسیدند شما کدام را ترجیح می‌دهید؛ آزادی یا امنیت؟ دموکراسی یا صدام؟
اکنون در بخش‌های تحت تسلط گروه  داعش مالیات‌ها افزایش یافته و مجازات‌ها وحشیانه است اما این بدین معنی نیست که «خلافت اسلامی» مغلوب تمدن خواهد شد. اکنون که مقامات ما به تحسین ارزش‌های انگلیسی می‌پردازند در همان زمان از افراد رشوه‌خوار ریاکار ثروتمند و خطرناکی که داعش را تشکیل داده‌اند و از آن حمایت می‌کنند، تجلیل می‌کنند، چگونه می‌توان انتظار شکست داعش را داشت.
منظورم به سعودی‌هایی است که به شکل‌گیری داعش و رواج افراطی‌گرایی کمک کرده‌اند. درست است که عربستان عناصر داعش را دستگیر می‌کند اما همین سعودی‌ها هستند که با حمایت غرب به کشتار هزاران حوثی شیعه در یمن می‌پردازند.
در پایان باید بگویم در دنیای امروز صدای پول از تمدن بلندتر است اما هنوز احتمال دارد تمدن بر وحشیگری پیروز شود. احتمال دارد کارتر، کامرون و دیگران داعش را کلا تحت اختیار درآورند، آن را به جناح‌های مختلف تقسیم و میانه‌روهای آنان را انتخاب کنند. اینگونه یک گروه جدید لیبرال ایجاد خواهد شد که می‌توان با آن تجارت و ارتباط برقرار کرد.
ایندیپندنت


Page Generated in 0/0056 sec