printlogo


کد خبر: 142819تاریخ: 1394/5/10 00:00
آزادی پولارد به خاطر تسکین اسرائیل درباره توافق با ایران بعید است

جودی رودورن: 2 موضوع مهم که اکنون در عرصه سیاسی اسرائیل درباره آنها اجماع نظر وجود دارد، مخالفت با توافق هسته‌ای ایران و حمایت از آزادی «جاناتان پولارد» از زندانی در کارولینای شمالی است. اکنون این دو موضوع با هم گره خورده‌اند زیرا برخی افراد در واشنگتن احتمال آزادی مشروط پولارد در ماه نوامبر را با هدف آرام کردن اسرائیل و برخی حامیان آمریکایی آن در مبارزه ضد توافق ایران مطرح می‌کنند. اما در حالی که از دیرباز پرونده پولارد به‌عنوان یک ابزار دیپلماتیک احتمالی مطرح بوده است که شاید آمریکا از آن برای مجبور کردن اسرائیل به سازش استفاده کند، تحلیلگران اعلام کردند بعید است در شرایط کنونی چنین ارتباطی شانس موفقیت چندانی داشته باشد، حتی شاید به یک نتیجه معکوس منجر شود. آنها معتقدند اکنون تهدید ایران برای اسرائیل خیلی جدی‌تر از آن زمانی است که پیشنهاد آزادی پولارد در ازای سازش با فلسطینیان مطرح می‌شد. به هرحال انتظار می‌رود پولارد امسال پس از گذراندن 30 سال زندان آزاد شود از این رو تلاش‌ برای به تصویر کشیدن آزادی او به‌عنوان یک اقدام بزرگ بدبینانه، بی‌ارزش و اغفال‌کننده توصیف می‌شود.
«امنون روبن اشتاین» (Amnon Rubinstein) یک کارشناس حقوقی در مرکز هرتزلیا که به جنبشی پیوسته است که در سال‌های اخیر خواستار آزادی پولارد بوده است، با ساده‌لوحانه توصیف کردن این انگیزه گفت: این دو مساله کاملا از هم جدا هستند؛ یکی مساله ملاحظات انسانی است و دیگری یک مساله راهبردی که برای بیشتر اسرائیلی‌ها اهمیت دارد. «آرون دیوید میلر» از کارشناسان قدیمی وزارت خارجه آمریکا در امور خاورمیانه با اشاره به زندانی بودن چند آمریکایی در ایران چنین اقدامی را برای «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آمریکا بد توصیف کرد و گفت احتمالا به مبارزه جدی‌تر «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل ضد توافق ایران منجر خواهد شد.
یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا ارتباط میان وضعیت پولارد و ملاحظات سیاست خارجی را در حد صفر توصیف کرد و گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال را مبنی بر اینکه مقامات آمریکایی برای آزادی پولارد به منظور کاستن از خشم اسرائیل بر سر توافق هسته‌ای ایران تحت فشار قرار دارند، رد کرد. در حالی که مقامات دولت اوباما پیش از این تاکید کرده بودند انتظار دارند پولارد مدت محکومیت خود را به پایان ببرد، سخنگوی دادستانی کل آمریکا مدت زمان محکومیت این جاسوس اسرائیلی را 30 سال اعلام کرد. شاید این تغییر موضع نه فقط به خاطر اسرائیل بلکه به خاطر نمایندگان دموکرات و یهودی کنگره مانند سناتور «چاک شومر» باشد که برای آزادی پولارد تلاش زیادی کرده‌اند.
حتی اگر آزادی پولارد از انتقادهای آنان از توافق هسته‌ای ایران نکاهد اما دست‌کم می‌تواند یکی از موارد متعدد شکایت اسرائیلی‌ها و حامیان آنها از باراک اوباما را از میان بردارد. یک مقام ارشد اسرائیلی که خواست نامش فاش نشود، گفت کابینه اسرائیل درباره تحولات مربوط به پولارد مطلبی دریافت نکرده است. وی تاکید کرد فکر نمی‌کند این موضوع به‌عنوان بخشی از آنچه بسته جبرانی واشنگتن برای آرام کردن اسرائیل درمورد توافق ایران خوانده می‌شود، مطرح شود. دولت اسرائیل در بیانیه شدیداللحنی تاکید کرد به انتقادهای خود از توافق هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد و در برابر فشارها برای دست برداشتن از مخالفت‌هایش کوتاه نخواهد آمد. این بیانیه واکنشی بود به اظهارات «جان‌کری» وزیر خارجه آمریکا که هشدار داده بود اگر کنگره مانع اجرای توافق هسته‌ای ایران شود، جامعه بین‌المللی اسرائیل را مقصر خواهد شناخت و در نتیجه احتمالا اسرائیل بیش از پیش منزوی خواهد شد.
 نیویورک‌تایمز
 


Page Generated in 0/0058 sec