printlogo


کد خبر: 142838تاریخ: 1394/5/10 00:00
مواضع ضد داعشی رهبر جدید طالبان افغانستان
هشدار اختر منصور به ابوبکر بغدادی

گروه بین‌الملل: جانشین ملا محمد عمر نیز مخالف فعالیت  تروریست‌های داعش در افغانستان است. پس از آنکه گروهک طالبان افغانستان خبر دفتر کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان درباره مرگ ملا عمررهبر پیشین خود را را تایید کرد، حال شورای رهبری امارت اسلامی طالبان «ملا اختر منصور»(عکس سمت چپ) را به عنوان رهبر جدیدش معرفی کرده است. او معاون ملا عمر از زمان تشکیل دولتی به نام طالبان در افغانستان دهه 1990 بود. بسیاری از مخالفان و دشمنان طالبان از جمله اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان بلافاصله پس از مرگ ملا عمر بر این باورند که شمار فرماندهان این گروه که به داعش می‌پیوندند درفقدان یک چهره کاریزماتیک مثل او افزایش می‌یابد. این در حالی است که «ملا اختر منصور» رهبر جدید طالبان نیز راه ملاعمر را در جبهه‌گیری علیه داعش ادامه خواهد داد. او در نامه‌ چندی قبل خود به رهبر گروه تروریستی داعش - ابوبکر البغدادی - هشدار داده بود کسی تحت عنوان داعش در این کشور فعالیتی انجام ندهد. این نامه حدود ۲ ماه قبل منتشر شد. در آن زمان «ملا منصور» که سرپرست شورای رهبـری و نایب‌رئیس طالبان افغانستان بود با انتشار نامه‌ای سرگشاده به «ابوبکرالبغدادی» سرکرده گروه تروریستی داعش نوشت: فعالیت‎هایی را در افغانستان حمایت می‌کند که تنها تحت پرچم طالبان در این کشور باشد.» فعالیت گروه طالبان در افغانستان از سابقه طولانی و تجربه کافی برای چگونگی ادامه حضور و گسترش فعالیت‌های این گروه برخوردار است». منصور همچنین در بخشی از این نامه گفته بود امارت اسلامی افغانستان موافق به‌وجود آمدن جریان‌های موازی در کنار طالبان این کشور نیست. اوخطاب به البغدادی نوشته بود: «شما را آگاه می‌کنم کسی تحت عنوان داعش در افغانستان فعالیتی انجام ندهد تا در این کشور به غیر از امارت اسلامی‌طالبان صف دیگری ایجاد نشود». این نامه در حالی از سوی طالبان خطاب به سرکرده داعش منتشر شده بود که پیش از آن، ابوبکر البغدادی، «ملا محمد عمر» رهبر طالبان را جنگ‌سالار بی‌سواد و نادان و خالی از ارزش‌ و اعتبار روحانیت و سیاسی عنوان کرده بود. همزمان داعش با اعلام یک ولایت در افغانستان و پاکستان، درگیری با طالبان و دیگر گروه‌های تندرو در این منطقه را آغاز کرده بود.
حرکتی جدید به نام «نجات افغانستان»
اما با تشدید ناامنی‌ها در شمال افغانستان، «سید اکبر آغا» یکی از فرماندهان طالبان افغان، در دیدار با «عطا محمد نور» سرپرست ولایت بلخ، از راه‌اندازی حرکتی جدید با نام «نجات افغانستان» خبر داد. به گزارش تسنیم،  در پی گسترش ناامنی‌ها در شمال افغانستان، «عطا محمد نور» سرپرست ولایت بلخ با «سیداکبر آغا» وزیر سابق دادگستری در حکومت طالبان افغانستان، دیدار و درباره مسائل مختلف بحث و گفت‌وگو کرد در این دیدار علاوه بر رئیس عمومی شورای اجرایی حزب جمعیت اسلامی و سیداکبر آغا، تعدادی از علمای ولایت‌های قندهار، کندز، لوگر، وردک، سمنگان، تخار و هرات نیز حضور داشتند. سیداکبر آغا در این دیدار از راه‌اندازی حرکتی به نام «نجات افغانستان» خبر داد که توسط تعدادی از علمای این کشور راه‌اندازی شده است. هدف از راه‌اندازی این حرکت، تلاش برای پیشبرد روند صلح و بازگرداندن این روند به رهبری افغان است که سیداکبر آغا خواستار همکاری و حمایت عطا محمد نور در این رابطه شد.
سرپرست ولایت بلخ نیز ضمن تأکید بر روند صلح گفت: پیشبرد این روند باید با رعایت قانون اساسی افغانستان و حفظ دستاوردهای مردم این کشور صورت گیرد. او همچنین ضمن نیک توصیف کردن پیشبرد روند صلح به رهبری افغان‌ها، همکاری خود در این راستا را اعلام کرد. چندی قبل، «محمد یوسف ایوبی» رئیس شورای ولایتی قندور گفته بود طالبان به این منطقه حمله کردند و با نیروهای مردمی درگیر شدند که در نهایت این ۸۰ روستا به دست این گروه سقوط کرد. «اسدالله خرم»، عضو شورای ولایتی سرپل نیز گفته بود که طالبان پس از درگیری شدید با نیروهای امنیتی، شهرستان کوهستانات را به تصرف خود در آوردند.
 


Page Generated in 0/0053 sec