printlogo


کد خبر: 142937تاریخ: 1394/5/12 00:00
90 درصد دریاچه ارومیه خشک شد

گروه اجتماعی: اگرچه در سال‌های اخیر با خشکسالی‌ شدیدی مواجهیم اما دخالت‌های انسانی علت اصلی خشک شدن تالاب‌های کشور است و هم‌اکنون 90 درصد دریاچه ارومیه خشک شده است.
مسعود باقرزاده کریمی، معاون امور تالاب‌ها و پارک‌های ملی دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این مطلب اظهارداشت: برخی تالاب‌های کشور فصلی هستند و به طور طبیعی در تابستان طی مدت یک تا 2 ماه خشک می‌شوند.
وی به ایرنا گفت: به‌عنوان مثال تالاب بختگان فصلی است و در تابستان حدود 70 درصد آب آن خشک شده اما امروزه مساله مهم طولانی شدن مدت زمان و شدت خشکی تالاب‌های فصلی است که از یک تا 2 ماه به 7 تا 8 ماه افزایش یافته است.
کریمی ادامه داد: براساس آماری که در دست است حدود 40 تالاب کشور بین 50 تا 90 درصد دچار خشکی خارج از روال طبیعی شده‌اند، به عنوان مثال دریاچه ارومیه در استان آذربایجان غربی 90 درصد، گاوخونی استان اصفهان
90 درصد، پریشان در شهرستان کازرون در استان فارس 80 تا 90 درصد و مهارلو در استان فارس 100 درصد خشک شده‌اند.
به گفته وی، برخی دریاچه‌ها مانند چغاخور و گندمان در استان چهارمحال و بختیاری و ولشت در منطقه کلاردشت در استان مازندران نیز حدود 40 تا 50درصد خشک شده‌اند.
کریمی  خاطرنشان کرد: دخالت انسان مانند برداشت بی‌رویه از منابع آبی دلیل اصلی خشک شدن تالاب‌هاست و از آنجا که در دوران خشکسالی نیز قرار داریم، این دو عامل در کنار هم 90 تا 100 درصد برخی تالاب‌های کشور را خشک کرده‌اند.
وی در ادامه به خشک شدن چشمه
طاق بستان در کرمانشاه اشاره کرد و گفت: در اینگونه موارد علت به برداشت‌های بی‌رویه از منابع زیرزمینی مربوط می‌شود به طوری که وقتی میزان برداشت‌ها کاهش یابد آب دوباره به آن حوضه آبی بازگشت پیدا می‌کند، این اتفاقی است که برای چشمه طاق بستان کرمانشاه افتاده و اکنون دوباره آب به آن بازگشته است.
 


Page Generated in 0/0059 sec