printlogo


کد خبر: 142950تاریخ: 1394/5/12 00:00
تفکرات گوآردیولا بلای جان بایرن
یک جام دیگر پرید

دیدار سوپرجام فوتبال آلمان برگزار شد. بایرن‌مونیخ با خریدهای خوب و سرشناس خود امیدوار بود نشان دهد در فصل جدید هم قدرت نخست فوتبال آلمان خواهد بود اما وولفسبورگ با گلی که در دقایق پایانی به ثمر رساند شاگردان پپ گوآردیولا را غافلگیر کرد. این دیدار تا دقایق پایانی نیمه دوم با پیروزی
یک بر صفر بایرن پیگیری می‌شد اما نیکولاس بنتنر گل تساوی را برای وولفسبورگ به ثمر رساند تا این دیدار در نهایت به ضربات پنالتی کشیده شود و وولفسبورگ بازی را به سود خود به پایان رساند و جام قهرمانی را بالای سر ببرد.
سیستم گوآردیولا؟
وقتی به چیدمان بازیکنان قبل از شروع بازی نگاه می‌کردیم این سوال به وجود می‌آمد که گوآردیولا از سیستم 1-3-2-4 استفاده می‌کند یا 3-4-3؟ در زمین مشخص شد که این مربی اسپانیایی سیستم دومی را برای تیمش انتخاب کرده است. لام در این سیستم به کناره‌ها متمایل می‌شد و آلابا هم گاهی اوقات به قلب خط دفاعی می‌رفت و همین باعث نقطه ضعف بایرن روی توپ‌های ارسالی از کناره‌ها شد. وولفسبورگ از فضایی که در کناره‌های بایرن وجود داشت نهایت استفاده را در نیمه نخست برد و کیوین دی برون، ستاره بلژیکی این تیم 2 بار صاحب موقعیت گل شد که بار نخست هنرنمایی نویر مانع از فروپاشی دروازه بایرن شد و در بار دوم اشتباه کابوس‌وار نویر می‌رفت که کار دست بایرن دهد اما دی برون به طرز باورنکردنی این توپ را از دست داد. معلوم نیست چرا گوآردیولا اصرار دارد از سیستم 3-4-3 استفاده کند این در حالی است که کمتر پیش آمده است تیم او با این سیستم موفق باشد.  این مربی اسپانیایی فصل قبل هم در فینال جام حذفی آلمان برابر دورتموند از همین سیستم استفاده کرد و بایرن بازی را واگذار کرد. استفاده از این سیستم باعث می‌شود خط دفاعی بایرن فضای بیشتری در اختیار حریف گذارد و این ایده‌آل تیم‌هایی است که ضد حملات را در دستور کار خود قرار می‌دهند. یکی از قربانیان اصلی این سیستم داوید آلابا است. این بازیکن توانا به جای اینکه در کارهای هجومی شرکت و به کاستا کمک می‌کرد به کارهای دفاعی روی آورده بود و عملکرد خوبی هم نداشت، چرا که در پست تخصصی‌اش به کار گرفته نمی‌شود. می‌توان گفت سیستم مورد علاقه گوآردیولا دلیل اصلی شکست بایرن در این دیدار بود. تیمی که می‌خواهد پیروز شود نباید به این راحتی فضا در اختیار حریف گذارد آن هم با بازیکن کندی چون ژابی آلونسو که نشان می‌دهد دوران فوتبالی او به پایان رسیده است.
آلونسو علامت سؤال بزرگ
فصل قبل که آلونسو به بایرن‌مونیخ پیوست همه این بازیکن اسپانیایی را بهترین خرید برای باواریایی‌ها دانستند. آلونسو در رئال‌مادرید یک همه‌کاره در میانه میدان بود. او بازی‌های درخشانی را برای کهکشانی‌ها به نمایش می‌گذاشت و یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان این تیم در قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا بود اما این ستاره اسپانیایی در بایرن افت زیادی کرده است با این حال پپ گوآردیولا همچنان اصرار دارد که از او در ترکیب اصلی استفاده کند. آلونسو در این دیدار نه‌تنها ضربه پنالتی را از دست داد بلکه بازی بسیار بدی را هم به نمایش گذاشت و بارها پاس‌ اشتباه داد. وولفسبورگ در این دیدار کنترل میانه میدان را به دست گرفته بود و دلیل اصلی آن کند بودن ژابی آلونسو بود که تنها با تکیه بر تجربه بالای خود بازی می‌کرد. اگر گوآردیولا می‌خواهد بایرن در فصل جدید متزلزل نباشد باید در بازی دادن به آلونسو کمی بیشتر فکر کند. آیا بهتر نیست به جای اصرار بر بازی دادن به آلونسو از خاویر مارتینز استفاده کند؟
کاستا
این بازیکن برزیلی یکی از 2 خرید گرانقیمت بایرن‌مونیخ در فصل تابستانی سال جاری است. او بازی درخشانی را برای بایرن در این دیدار به نمایش گذاشت و از همین ابتدا ثابت کرد می‌تواند خرید خوبی برای این باشگاه آلمانی باشد. کاستا در کارهای هجومی بازیکن توانایی نشان داد و هواداران بایرن با این بازی درخشانی که به نمایش گذاشت امیدوار شدند.
ویدال در ظهور نخست
این ستاره شیلیایی پس از کش و قوس‌های زیاد سرانجام به فوتبال آلمان برگشت تا پیراهن بایرن‌مونیخ را بر تن کند. این بازیکن شیلیایی کیفیت بالایی دارد اما خشونت در ذات او است و این می‌تواند در بعضی از دیدارها کار دست گوآردیولا و تیمش دهد. سرمربی بایرن در این دیدار از ویدال متمایل به سمت چپ استفاده کرد و این اجازه را به او داده بود تا در کارهای هجومی شرکت کند. در کل می‌توان گفت این بازیکن شیلیایی دستاورد بزرگی برای بایرن به شمار می‌آید به شرط آنکه گوآردیولا بتواند به خوبی از این ستاره استفاده کند. این احتمال وجود دارد گوآردیولا پست این بازیکن را مثل پست بسیاری از ستاره‌های بایرن تغییر دهد که بدون شک این از توانایی‌های او می‌کاهد.


Page Generated in 0/0059 sec