printlogo


کد خبر: 142995تاریخ: 1394/5/12 00:00
واقعیت‌هایی درباره افزایش خشونت و تیراندازی در آمریکا

تیراندازی‌های مرگبار در آمریکا در سال‌های اخیر موجب تضعیف توانایی کنگره در پاسخ مناسب به چالش‌های مربوط به امنیت داخلی شده است. به علاوه، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا پیش‌تر اصلاحات قانون کنترل اسلحه را بعید دانسته بود. اوباما گفت: «متاسفانه، تسلط انجمن کنترل اسلحه بر کنگره بسیار زیاد است و فکر نمی‌کنم هیچ اقدام قانونی در این کنگره صورت گیرد. همچنین فکر نمی‌کنم تا زمانی که افکار عمومی در آمریکا به قدر کافی احساس ضرورت و فوریت نکرده ‌است، هیچ اقدام واقعی صورت پذیرد.» به نظر می‌رسد اوباما از تصویب هرگونه اصلاحات قانون کنترل اسلحه بشدت ناامید شده است بنابراین گویا کسی وجود ندارد که مسؤولیت قتل شهروندان بیگناه را در تیراندازی‌هایی که گاه و بیگاه در این کشور صورت می‌گیرد، برعهده گیرد. چگونه است که کشور پیشرفته‌ای مانند آمریکا از قوانین مؤثر کنترل اسلحه بی‌بهره است و با تیراندازی‌های مرگبار غیرنظامیان در دوران صلح روبه‌روست؟ آیا زمان اصلاحات قوانین کنترل اسلحه در این کشور فرانرسیده است؟ چرا چنین صحنه‌های خونینی که در سطحی هشداردهنده همچنان در این کشور شاهد آن هستیم، مورد بررسی و موشکافی چندانی قرار نگرفته است؟
1- اقدام به تیراندازی‌های جمعی افرادی که از اختلالات روانی رنج می‌برند به امری رایج در آمریکا تبدیل شده است
سازمان خبری غیرانتفاعی «مادر جونز» (Mother Jones) آمار تکان‌دهنده‌ای منتشر کرده است. به موجب این آمار، «دست کم 61 مورد قتل گروهی با استفاده از اسلحه گرم در نقاط مختلف آمریکا صورت گرفته است. این تیراندازی‌های گروهی در 30 ایالت آمریکا از ماساچوست گرفته تا هاوایی صورت گرفته است». بررسی پلیس فدرال آمریکا (FBI) نشان می‌دهد از سال 2000 تا 2013 دست‌کم 160 مورد تیراندازی صورت گرفته است که در مجموع بالغ بر هزار و 43 قربانی داشته است. اف‌بی‌آی این بررسی را سال 2014 در واکنش به کشته شدن شهروندان بیگناه در این تیراندازی‌ها و ارائه آمار به نهادهای فدرال و ایالتی مجری قانون آغاز کرد. به موجب این آمار، به طور میانگین 4/11 درصد این تیراندازی‌ها سالانه صورت می‌گیرد و 70 درصد این رویدادها یا در اماکن تجاری رخ داده است یا در محیط‌های آموزشی.
2- تناقض موجود در گزارش‌های مربوط به قتل‌های گروهی
با وجود این، یواس‌ای تودی مدعی شد بیش از 200 کشتار جمعی از سال 2006 در آمریکا صورت گرفته است. شمار تلفات این تیراندازی‌ها بار دیگر رو به افزایش است و تقریباً هر 14 روز یک بار، 40 ایالت از 50 ایالت آمریکا صحنه تیراندازی است. یو‌اس‌ای تودی نوشت: در این میان بسیاری از موارد تیراندازی ثبت نشده است یا پلیس محلی گزارش اشتباه درباره آنها به اف‌بی‌آی داده است.
3- آمار بالای قتل افراد توسط اعضای خانواده خود
اعضای خانواده عاملان تیراندازی بیشترین شمار قربانیان تیراندازی‌ها را تشکیل می‌دهند  مانند آنچه به تازگی در تولسا واقع در حومه اوکلاهما رخ داد. در این تیراندازی «دیوید بور» همسر و 3 فرزندش به ضرب چاقوی 2 پسر نوجوان وی کشته شدند.
4- آمریکا از جنگ دوم جهانی تاکنون بیش از دیگر کشورهای جهان صحنه خشونت‌های ناشی از حمل سلاح بوده است
همانطور که «کاران هیلی» استاد دانشگاه دوک اعلام کرد، آمریکا در مقایسه با دیگر کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در سال 2012 از نظر شمار افرادی که در این کشور به قتل رسیدند (یک نفر از هر 100هزار آمریکایی) پرخشونت‌ترین کشور قلمداد شد.
هیلی در گزارش خود تصریح کرد: «قابل توجه‌ترین جنبه این آمار این است که 1- خشونت در آمریکا در مقایسه با دیگر کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (شاید به جز استونی و مکزیک) تا چه حد بیشتر است، و 2- روند تغییر این خشونت‌ها در آمریکا چگونه بوده است.»
اوباما نیز در سخنرانی خود پس از تیراندازی در چارلستون به 9 سیاهپوست در کلیسا گفت: «ما باید این واقعیت را در نظر داشته باشیم که این نوع خشونت جمعی در دیگر کشورهای پیشرفته رخ نمی‌دهد. این خشونت‌ها با این میزان بالا در کشورهای دیگر رخ نمی‌دهد.»
5- خشونت در جنوب آمریکا
اگر شما در بخش جنوبی آمریکا زندگی کنید، شاید بیشتر درباره خشونت‌ها و قتل‌های گروهی بشنوید. هیلی با بررسی آمار شمار قتل‌ها در ایالت‌های مختلف آمریکا به این نتیجه رسید که جنوب این کشور بیشتر از نقاط دیگر آمریکا صحنه خشونت است.
6- دسترسی به اسلحه یکی از عوامل ارتکاب قتل در آمریکاست
مرکز تحقیق کنترل آسیب‌های «هاروارد» گزارشی ارائه کرد مبنی بر اینکه «میزان قتل، بویژه با استفاده از اسلحه گرم در ایالت‌هایی که دسترسی بهتری به اسلحه وجود دارد، افزایش یافته است.»
7- بین شمار قتل‌ها و نگهداری اسلحه ارتباط تنگاتنگ وجود دارد
شمار تلفات ناشی از جرائم مربوط به حمل اسلحه در ایالت‌هایی که قوانین
سختگیرانه‌تری در این باره دارند، نسبت به ایالت‌های دیگر پایین‌تر است. حدود 4 سال پیش، «ریچارد فلوریدا» کارشناس برجسته اقتصادی، تحقیقی درباره ارتباط قتل افراد با ایالتی که قتل در آن صورت گرفته است انجام داد. وی اعلام کرد: «احتمال بروز خشونت ناشی از حمل اسلحه که به قتل افراد منجر شود، در ایالت‌های ثروتمندتر که قوانین سختگیرانه‌تری درباره حمل اسلحه دارند و شمار افراد تحصیلکرده در آنها بیشتر است، کمتر است.» وی اینطور نتیجه‌گیری کرد که «عواملی چون اعتیاد به مواد مخدر، فشار عصبی و بیماری‌های روانی بسیار کمتر از آنچه تصور می‌شود، در ارتکاب افراد به قتل مؤثر بوده است.»
8- نظرسنجی‌ها حاکی از نگرش مبهم آمریکایی‌ها درباره مالکیت اسلحه است
بین مردم آمریکا درباره قوانین تشدید کنترل اسلحه اختلاف نظر وجود دارد. پایگاه اینترنتی پولینگ ریپورت Polling Report با انتشار نتایج نظرسنجی خود اعلام کرد 49 درصد مردم آمریکا از قوانین تشدید کنترل اسلحه حمایت می‌کنند و بقیه مردم مخالف این اقدام هستند. در این میان یک درصد هم اعلام کردند نمی‌دانند کدام یک از این دو گزینه بهتر است. نامزدهای ریاست‌جمهوری انتخابات سال 2016 آمریکا نیز موجب تشدید این دودستگی درباره تصویب یا تصویب نکردن قوانین تشدید کنترل اسلحه شده‌اند. برای مثال، «برنی ساندرز» نامزد دموکرات معتقد است هیچ قانونی نمی‌تواند از کشتارهای جمعی در آمریکا جلوگیری کند. وی این سخنان را در پی تیراندازی سال 2012 در مدرسه‌ای در نیوتاون ایالت کنکتیکت بیان کرد. به نظر می‌رسد مقامات آمریکایی تاکنون درباره کنترل اسلحه فقط حرف زده‌اند و هیچ اقدام مؤثری صورت نگرفته است. حل این معضل رایج در سال‌های آینده، از اهمیت اساسی برای این کشور برخوردار است.موضوع خشونت ناشی از حمل اسلحه در آمریکا تفرقه‌انگیز شده است، چرا که براساس اصلاحیه دوم قانون اساسی، نگهداری و حمل اسلحه حق اساسی شهروندان است.
 خبرگزاری اسپوتنیک


Page Generated in 0/0077 sec