printlogo


کد خبر: 143009تاریخ: 1394/5/13 00:00
سخنگوی قوه‌قضائیه: دنبال اجرای حکم مهدی هاشمی هستیم
11 مهر دادگاه بابک زنجانی

گروه سیاسی: نخستین جلسه دادگاه بابک زنجانی 11 مهر امسال برگزار می‌شود. این خبر را روز گذشته سخنگوی قوه‌قضائیه اعلام کرد. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در هشتاد و دومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در این‌باره گفت: اولین جلسه دادگاه بابک زنجانی در تاریخ یازدهم مهرماه تعیین شده است که علنی بودن یا نبودن آن بستگی به نظر دادگاه دارد. سخنگوی دستگاه قضا در ارتباط با دادگاه بابک زنجانی بیان کرد: وکلای وی آمده‌اند و پرونده را مطالعه می‌کنند و همچنین وکلای طرف شاکی هم پرونده را مورد مطالعه قرار می‌دهند و قاضی هم از آنها خواسته که وقت بگذارند و پرونده را مطالعه کنند تا دادگاه در تاریخ مقرر برگزار شود.  حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود حساب‌های میلیاردر نفتی در خارج از کشور خالی از وجه بوده و پول‌ها به حساب افراد دیگری واریز شده است، قوه‌قضائیه در این باره چه اقداماتی انجام داده است، گفت: متأسفانه بنا به نقل قول بازپرس، صداقت لازم در متهم نبود و وی همیشه مدعی بود وجوه در 2 بانک در خارج از کشور وجود دارد ولی متأسفانه این مساله صحت نداشت. وی با اشاره به اعزام هیاتی از ایران برای رسیدگی به گفته‌های میلیاردر نفتی به خارج از کشور اظهار داشت: هیاتی از بانک مرکزی و وزارت اطلاعات به خارج از کشور رفته و 2 بانکی که متهم مدعی بود به دلیل تحریم نمی‌تواند پول‌هایش را از بانک پس بگیرد بررسی کردند، اما متأسفانه وجهی به نام وی در بانک وجود نداشت. از بانک مرکزی و وزارت اطلاعات برای ردیابی اموال وی درخواست رسیدگی صادر شده بود. سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به اینکه هنوز مشخص نیست بخش عمده‌ای از بدهی وی کجاست، افزود: دستگاه قضا از طریق وزارت اطلاعات دنبال این وجوه بود. اخیرا هم خود متهم نامه‌ای به برخی از مسؤولان و نمایندگان نوشته است که در آن به عدم خلاف خود اشاره کرده است. وی اعلام کرده است که اگر الان هم خودم باشم پول‌ها را برمی‌گردانم ولی متأسفانه تا الان این اتفاق نیفتاده است. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای خطاب به متهم و همراهانش گفت: در این راستا یا خود متهم یا نمایندگان یا بستگانش اگر می‌دانند پول‌ها کجاست و در جایی وجود دارد اعلام کنند، چرا که به نفع خودشان است، چرا که اگر در ابتدا هم اعلام می‌کردند قطعا در سیر پرونده تأثیرگذار بود. وی در پاسخ به این سوال که در این پرونده چه تعداد افراد دیگر محاکمه می‌شوند، توضیح داد: برای 3 نفر کیفرخواست صادر شده است، البته برای افراد دیگر نیز پرونده همچنان مفتوح است و تعیین وقت دادگاه می‌شود.
آقازاده فاسد چه زمانی زندانی می‌شود؟
اژه‌ای درباره ماجرای اجرای مجازات مهدی هاشمی هم توضیح داد. او در پاسخ به سوالی  مبنی بر اینکه اجرای حکم مهدی هاشمی در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: حکم پرونده قطعی شده و از مرحله تجدید نظر به مرحله بدوی برگشته و برای اجرای احکام رفته است و به دنبال اجرای حکم هستند. به گزارش میزان، سخنگوی دستگاه قضا با ابراز امیدواری به اینکه این پرونده هر چه زودتر اجرایی شود، گفت: این پرونده نیز مانند سایر پرونده‌ها برای اجرای حکم ممکن است زمان ببرد زیرا بین زمان قطعیت حکم تا اجرا معمولا زمانی وجود دارد و خیلی غیرمتعارف نیست. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای درباره شنیده‌هایی مبنی بر تقاضای کمک مهدی هاشمی به دولت در برخی پرونده‌ها مانند کرسنت در ازای بخشش محکومیتش، گفت: چنین چیزی وجود ندارد و این اولین بار است که این موضوع را از شما می‌شنوم و ارتباطی نیز ندارد زیرا هر کس درباره پرونده‌ای اطلاعی داشته باشد باید ارائه دهد. اما موضوع بعدی که اژه‌ای درباره آن اظهارنظر کرد مربوط به پرونده سیگار مارلبرو بود. اژه‌ای در این‌باره گفت: پرونده مربوط به سیگار مارلبرو بارها در نشست خبری مطرح شده بود و متهمان در این پرونده تحت تعقیب قرار گرفتند. کیفرخواست نیز در این پرونده صادر شده و برای 7 نفر قرار مجرمیت صادر شد و پرونده به دادگاه ارسال شده است و قرار است تعیین وقت برای این پرونده صورت بگیرد.
ورود قوه به ماجرای سیل
محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود درباره ورود قوه‌قضائیه به ماجرای سیل اخیر نیز توضیحاتی داد. وی درباره دستور رئیس قوه‌قضائیه برای برخورد با عوامل کوتاهی‌ در موضوع سیل، گفت: یکی از وظایف دستگاه قضا این است که در مواردی که حقوق عمومی مطرح است دادستان ورود کند و سال‌های پیش نیز در مواقع وقوع سیل هیات‌ها به استان‌ها اعزام می‌شدند، مانند زمانی که به مازندران فرستاده شدند و اقداماتی انجام گرفت که موثر بود. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: رئیس دستگاه قضا این بار از سازمان بازرسی کل کشور خواستند که در این زمینه بررسی کنند که آیا مسؤولان کوتاهی کرده‌اند یا خیر البته شاید نشود جلوی همه خسارات سیل را گرفت، اما می‌شود آن را کنترل کرد و باید دید آیا مطابق قانون کار خود را انجام نداده‌اند و کوتاهی داشته‌اند یا نه.


Page Generated in 0/0059 sec