printlogo


کد خبر: 143023تاریخ: 1394/5/13 00:00
اقدام وزارت علوم درباره بورسیه‌ها صدای نمایندگان را درآورد
دادستانی به پرونده بورسیه‌ها وارد شود

گروه اجتماعی: کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد بورسیه‌های دولت دهم مجاز به ادامه تحصیل و استفاده از امتیازات قانونی هستند.
محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد که با توجه به طرح موضوع بورسیه‌ها و متعاقب آن شکایت محروم‌شدگان از بورسیه به این کمیسیون، بررسی‌های مفصل و طولانی صورت گرفت. در بند یک این نامه آمده است: شورای مرکزی بورس مسؤول اصلی و نهایی در تصمیم‌گیری راجع به بررسی و احراز متقاضیان بورسیه بوده است و حسب اعلام دبیر وقت شورا، مقرر شده بود پرونده تعدادی از داوطلبان که دارای کسر معدل یا کبر سن بوده‌اند با لحاظ سایر صلاحیت‌ها بررسی شود که این امر در جلسات شورا مطرح و اعضا با علم و اطلاع از این امر نسبت به تصویب اعطای بورسیه به آنها اقدام کرده است. در بند دوم این نامه تأکید می‌شود: حسب اعلام وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری، مراتب اختیار شورا در تصمیم‌گیری و قبول اینگونه متقاضیان بورسیه، به وی اطلاع داده شده و کلیه مصوبات مورد تایید قرار گرفته است.
تأکید دوباره بر قانونی بودن بورسیه‌ها
بنابراین با ملاحظه‌ اختیارات قانونی شورای مرکزی بورس و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که ناشی از قوانین متعدد از جمله قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور مصوب 1364 مجلس شورای اسلامی، آیین‌نامه اعطای بورس تحصیلی و اعزام دانشجو به خارج مصوب 1368،‌قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مصوب 1386 و قانون برنامه پنجساله پنجم و سیاست‌های دولت بوده است، پذیرش تقاضای متقاضیان بورسیه که فاقد شرط معدل یا سن بوده‌اند قانونی و در حدود اختیارات وزیر و شورای مرکزی بورس بوده و تصمیمات گرفته شده فاقد ایراد است و آنها واجد شرایط تلقی و همچنان بورسیه شناخته‌شده و مجاز به ادامه تحصیل و استفاده از امتیازات قانونی مربوط هستند. در ادامه بند دوم این نامه آمده است: با توجه به اینکه منظور از اشتغال همزمان، اشتغال دولتی است بنابراین در صورت احراز اشتغال همزمان اینگونه افراد در مشاغل دولتی، باید در صورت دریافت حقوق از وزارت علوم، نسبت به استرداد حقوق دریافتی اقدام کنند و همچنان به تحصیل ادامه دهند و در صورتی که اصرار به ادامه اشتغال داشته باشند بورسیه آنها لغو می‌شود. در این نامه تأکید شده است، کسانی که با علم و اطلاع مبادرت به اعلام اطلاعات نادرست راجع به معدل یا سن کرده‌اند و باعث تصمیم اشتباه شورای مرکزی شده‌‌اند، فاقد صلاحیت و شرایط شناخته شده و بورسیه آنها لغو می‌شود.
وزیر علوم دست به کار شود
این در حالی است که در پی تذکر رهبر انقلاب درباره پرونده بورسیه‌ها از وزارت علوم این انتظار وجود دارد که برای احقاق حق دانشجویان بورسیه وارد عمل شود اما آنطور که قاسم جعفری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته است متاسفانه اقداماتی که تا به حال وزیر علوم درباره بورسیه‌ها انجام داده‌ است، پاسخ مثبت و مناسبی به مطالبات مقام معظم رهبری نبوده ‌است. وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره موضوع بورسیه‌ها اظهارداشت: مخاطب اول و مستقیم سخنان رهبر معظم انقلاب درباره بورسیه‌ها وزیر علوم است، حال اینکه وی با ابهام بگوید یک کارهایی در حال انجام است، چند نفر را تعلیق کردیم، جلسه برگزار می‌کنیم و رسیدگی خواهیم کرد و از این حرف‌ها، جالب و درست نیست. وزیر علوم باید خیلی جدی و با قاطعیت وارد عمل شود.
نماینده مردم بجنورد در مجلس تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب به‌عنوان حاکم اسلامی درباره بورسیه‌ها ابراز نگرانی کردند و گفتند در این ماجرا به خیلی‌ها ظلم شده است. با توجه به این موضوع انتظار داشتیم وزیر علوم با قدرت تمام برای برخورد با متخلفان این موضوع اقدام کند اما متاسفانه اقداماتی که تا به حال وزیر علوم انجام داده‌است، پاسخ مثبت و مناسبی به مطالبات و دستور مقام معظم رهبری در رابطه با بورسیه‌ها نیست.
لزوم ورود دادستان به پرونده بورسیه‌ها
وی به فارس بیان داشت: وقتی رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند درباره موضوع بورسیه‌ها به یک عده ظلم شده‌است به نوعی حاکم اسلامی حکم داده است پس باید مظلوم را برای اعاده حق و حیثیت شناسایی کرد و در مرحله بعد بررسی شود که اگر این مساله تعمدی بوده با آن طبق قانون برخورد شود و اگر عمدی هم در کار نبوده حداقل مشخص شود.
جعفری خاطرنشان کرد: درباره بورسیه‌ها وزیر علوم، کمیسیون آموزش و کمیسیون اصل 90 مسؤولیت‌هایی دارند و چون حاکم اسلامی حکم داده‌اند که ظلم شده است، مسؤولیت دادستان است که وارد عمل شود. اما مشخص نیست چرا اقدامی در این باره صورت نمی‌گیرد.


Page Generated in 0/0063 sec