printlogo


کد خبر: 143030تاریخ: 1394/5/13 00:00
سلامت

طرح ملی دندانپزشکی بی‌بهره از خدمات بیمه‌ای
سال گذشته شورایعالی بیمه و هیأت دولت مصوبه‌ای در زمینه اینکه خدمات دندانپزشکی برای افراد زیر 15 سال تحت‌پوشش بیمه قرار بگیرند تصویب کردند اما این مصوبه به‌صورت طرح ملی توسط بیمه‌ها اجرا نشده است.
رضا حسین‌پور، عضو شورای سلامت دهان وزارت بهداشت  با بیان این مطلب به فارس گفت: در کشورهای توسعه‌یافته گروه هدف برای ارائه خدمات دندانپزشکی کودکان هستند، به دلیل اینکه بیماری‌های دهان بویژه پوسیدگی از شایع‌ترین این بیماری‌ها است و در سنین کودکی بیشتر مشاهده می‌شود.
وی افزود: آمارها نشان می‌دهد تمرکز روی ارائه خدمات دندانپزشکی باید روی سنین کودکی و نوجوانی باشد اما متأسفانه کشور ما در این مسیر حرکت نکرده است؛ به‌عنوان ‌مثال 30 درصد جمعیت کشور زیر 15 سال هستند و متأسفانه فقط 3 درصد از خدمات دندانپزشکی شامل این رده سنی می‌شود.
عضو شورای سلامت دهان وزارت بهداشت  درباره ارائه خدمات بیمه برای دندانپزشکی، اظهار داشت: در دنیا تمام خدمات دندانپزشکی برای سنین زیر 15 سال تحت‌پوشش بیمه قرار دارد و هزینه خدمات‌دهی برای این سنین بسیار اندک است. در کشور ما وزارت بهداشت و بیمه‌ها طرح‌هایی را برای اجرای این خدمات برنامه‌ریزی کرده‌اند که هنوز اجرایی نشده است. حسین‌پور افزود: سال گذشته شورایعالی بیمه و هیأت دولت مصوبه‌ای در زمینه اینکه خدمات دندانپزشکی برای افراد زیر 15 سال تحت پوشش بیمه قرار بگیرند تصویب کردند اما این مصوبه به‌صورت طرح ملی توسط بیمه‌ها اجرا نشده است. به گفته وی، سال گذشته دستورالعملی مبنی بر اینکه گروه سنی زیر 15 سال تحت‌پوشش خدمات دندانپزشکی در شبکه‌های بهداشتی درمانی قرار بگیرند، توسط وزارت بهداشت ارائه شد که امسال شروع‌شده اما این روند هنوز نهایی نشده است.

جزئیات برنامه ارتقای بهداشت عمومی
معاون بهداشتی وزیر بهداشت اقدامات انجام‌شده جهت اجرای برنامه بهداشت عمومی وزارت بهداشت و تحقق غذای سالم از مزرعه تا سفره را تشریح کرد.
علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزیر بهداشت درباره  این برنامه اظهار داشت: محور برنامه بهداشت عمومی، شعار امسال سازمان بهداشت جهانی یعنی غذای سالم از مزرعه تا سفره است. غذایی که ما مصرف می‌کنیم ممکن است به مواد شیمیایی، سمی، میکروبی و قارچی آلوده باشد. برای اینکه این مواد عاری از این‌ آلودگی‌ها شوند باید وزارت جهاد کشاورزی در مزارع و وزارت بهداشت در اماکن عمومی عرضه غذا فعالیت کنند. وی درباره فاز‌های اجرایی این برنامه، به ایسنا گفت: فاز اول این برنامه به واحد‌های تولیدکننده و عرضه‌کننده موادغذایی و اصناف مربوط می‌شود که باید خوداظهاری کنند. فاز دوم نیز مردمی هستند که از این خدمات استفاده می‌کنند و باید آمادگی داشته باشند که نظارت کرده و موارد تخلف را به شماره 1490 اعلام کنند. فاز سوم نیز ناظران وزارت بهداشت هستند که از طریق سامانه‌ای که ایجاد کرده‌ایم و بازرسان وزارت بهداشت و همچنین آزمایشگاه‌هایی که تجهیز شده‌اند، این امر را تحقق می‌بخشند. به گفته سیاری، پس از آماده شدن مقدمات، این برنامه ابتدا در تهران و سپس در سراسر کشور اجرایی می‌شود.
 


Page Generated in 0/0051 sec