printlogo


کد خبر: 143037تاریخ: 1394/5/13 00:00
آیا دولت ترکیه از فعالیت‌های داعش در این کشور بی‌اطلاع است؟

گروه داعش در حالی در ترکیه به جذب نیرو اقدام می‌کند که بسیاری از مردم این کشور معتقدند دولت این کشور نمی‌تواند از چنین موضوعی بی‌اطلاع باشد.همه آنچه در محل حمله انتحاری 20 ژوئیه در شهر سوروچ ترکیه کشف شد، مقداری اموال شخصی، اجساد به جا مانده و یک کارت شناسایی ملی به نام «عبدالرحمن آلاگز» از شهر «آدیامان» (Adiyaman) ترکیه بود. مقامات ترکیه با استفاده از آزمایش دی‌ان‌ای مشخص کردند آلاگز عامل این حمله بوده است که بر اثر آن بیش از 30 نفر کشته و حدود 100 نفر نیز زخمی شدند.
بنا به گفته خانواده آلاگز، او مدت 6 ماه خارج از کشور بوده و آخرین بار خانواده‌اش را پیش از ماه رمضان دیده بود. مقامات ترکیه گفتند او و برادر بزرگ‌ترش «یونس امره» وابسته به گروه داعش بوده‌اند. یونس امره پس از آنکه سال 2013 گفت قصد دارد به دانشگاه برود ناپدید شد و سال 2014 به ترکیه بازگشت. او یک چایخانه در آدیامان باز کرد و فعالیت‌های مذهبی خود را آغاز کرد. او بار دیگر ناپدید شد و اکنون نامش در فهرستی 23 نفری است که پلیس آنها را تروریست‌های ناپدیدشده معرفی کرده و در تعقیب آنهاست.
«عبدالرحمن آلاگز» دومین فرد در آدیامان است که پلیس طی 45 روز گذشته آنها را به‌عنوان بمبگذاران انتحاری داعش معرفی کرده است.
«اورهان گوندر» (Orhan Gonder) نیز که مظنون به حمله ماه ژوئن در خلال یک تجمع سیاسی حزب دموکرات خلق کردستان در دیاربکر است از آدیامان است.
آدیامان شهری بشدت محافظه‌کار در جنوب شرق ترکیه است. احزاب محافظه‌کار راستگرا از کودتای نظامی سال 1980 در انتخابات این شهر بیشترین نفوذ را داشته‌اند. از سال 2002 حزب عدالت و توسعه برنده اصلی بوده است. اگرچه سال 2015 یک حزب کرد انتخاب شد اما حزب عدالت و توسعه همچنان بیشترین نفوذ را داشته است.
مقامات ترکیه براساس حوادث در این منطقه و در سوریه به این نتیجه رسیده‌اند که آدیامان و شهر «بینگول» (Bingol) در شرق ترکیه از داعش حمایت می‌کنند.
 چرا آدیامان؟
«شاهدین شمشک»( Sahidin Simsek) که یک تاریخ‌نویس است، می‌گوید این شهر یک آزمایشگاه است. وی در مصاحبه با المانیتور گفت: هویت کردی، که دولت آن را به کار می‌برد، در ترکیب سیاسی امروز این منطقه نقش مهمی ایفا می‌کند. دولت از یک هویت کرد سنی سخن به میان می‌آورد که از «کردیسم» متنفر است و «کردیسم» را با «علویسم» برابر می‌داند. آنها تلاش می‌کنند خود را از کردها جدا بدانند. شما با افرادی روبه‌رو هستید که از کردیسم متنفرند. برای آنها گام بعدی، داعش است.
«عثمان سوزن» (Osman Suzen) رئیس دفتر انجمن حقوق بشر ترکیه در آدیامان دیدگاهی متفاوت دارد. او در مصاحبه با المانیتور گفت: «این سازمان‌های مذهبی به‌رغم مشکلات اقتصادی منطقه به فعالیت‌هایشان ادامه می‌دهند و دولت چشم خود را به روی فعالیت‌های آنها بسته است».
سوزن افزود: «گروه‌های مذهبی طی 8-7 سال گذشته بشدت فعال بوده‌اند و فضا برای اهداف آنها فراهم بوده است. مردم در این منطقه بیشتر فقیر هستند و جلب حمایت آنها کار سختی نیست. وقتی مردم می‌دانند این سازمان‌ها فعالیت دارند، از جلسات و همچنین نیرو گرفتن آنها آگاه هستند پس چگونه می‌توان گفت دولت از چنین چیزی بی‌خبر است؟ خانواده‌ها از پیوستن فرزندانشان به این سازمان‌ها شکایت دارند. برخی از فرزندان آنها بازگشته‌اند اما هیچکس از آنها نمی‌پرسد کجا بوده‌اند». سوزن برآورد کرد در حال حاضر حدود 300 نفر از آدیامان به داعش پیوسته‌اند.
وی گفت یگان‌های مدافع خلق کرد نیز زندانیانی از داعش دارد که از آدیامان آمده‌اند.
 پایگاه اینترنتی المانیتور


Page Generated in 0/0049 sec