printlogo


کد خبر: 143060تاریخ: 1394/5/13 00:00
چهارگوشه

فلوجه در آستانه عملیات آزادسازی
ارتش عراق و نیروهای داوطلب مردمی این کشور خود را برای نبرد نهایی برای بازپس‌گیری فلوجه از گروه تروریستی داعش آماده می‌کنند.  نیروهای داوطلب مردمی و ارتش عراق در نظر دارند ابتدا الصقلاویه را از تصرف این گروه تروریستی درآورند تا با قطع راه کمک‌رسانی به آنها زمینه برای بازپس‌گیری فلوجه راحت‌تر شود. سوءاستفاده داعش از شهروندان به عنوان سپر انسانی، بازپس‌گیری فلوجه و مناطق اطراف را دشوار کرده است. برخی نیروهای مردمی اعلام کرده‌اند که داعش شهروندان را در فلوجه به گروگان گرفته است.

تخلیه 12 هزار شهروند آمریکایی به‌خاطر آتش‌سوزی
شبکه «ای بی‌سی نیوز» آمریکا گزارش داد آتش‌سوزی شمال کالیفرنیا به‌قدری مهیب و چنان در حال پیشروی است که بیش از ۹ هزار آتش‌نشان برای مهار ۲۱ آتش‌سوزی مهیب به این منطقه اعزام شده‌اند و دستور تخلیه ۱۲ هزار نفر از خانه‌هایشان صادر شده است. به دنبال پیشروی سریع آتش‌ در جنگ‌ها و مراتع شمال کالیفرنیا، تعداد زیادی خانه در این منطقه در معرض آتش‌سوزی قرار دارند و مسؤولان آتش‌نشانی خواستار تخلیه هزاران نفر از ساکنان این مناطق شده‌اند. این آتش‌سوزی به تخریب 24 خانه و 26 ساختمان منجر شده است و بیش از 6 هزار و 300 خانه دیگر نیز در معرض تخریب قرار دارند. آتش‌سوزی همچنین به برخی مناطق واشنگتن و اورگان نیز رسیده است زیرا ساحل غربی آمریکا تحت تأثیر خشکسالی و گرمای شدید تابستان قرار دارد.

بیعت طالبان با ملا‌منصور
پایگاه رسمی طالبان با نام شهامت از بیعت رهبران جهادی، مجاهدین، نخبگان، بزرگان قومی، افراد دارای نفوذ و طرفداران طالب‌ها با ملا‌اختر محمد‌منصور رهبر جدید این گروه خبر داد و فیلمی از مراسم بیعت منتشر کرد. به گزارش ارگان طالبان، افراد مزبور از  ولایت‌های ارزگان، غور، غزنی، پکتیا، بغلان، نورستان، بادغیس، قندوز، فاریاب، کنر، هلمند، بدخشان، بلخ، سمنگان، پروان، بامیان، پنجشیر، کاپیسا، پاکتیکا، کابل، لوگر و زابل در افغانستان گرد هم آمدند و پس از برپایی نماز برای روح ملا‌عمر رهبر سابق طالبان افغان، اعلام بیعت کردند. در پاکستان نیز نخبگان، بزرگان پشتون در شهرهای کراچی، پیشاور، هری‌پور، کویته و دیگر شهرها بیعت خودشان را با ملا‌منصور اعلام کردند. این بیعت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که سرکردگان افراطی بانفوذی مانند «جلال‌الدین حقانی» رهبر شبکه حقانی و خانواده‌اش، خانواده «یونس خالص‌بابا»، خانواده مولوی «محمد‌نبی محمدی» و اعضای خانواده و اقوام «نصرالله منصور» کشته شده‌اند. در همین حال گروه تروریستی حقانی حمایت خود را از ملا‌اختر محمد‌منصور، سرکرده جدید گروه پیکارجوی طالبان در افغانستان اعلام کرد. در این پیام آمده است اعضای گروه حقانی همانگونه که از ملا‌عمر پیروی می‌کردند از منصور نیز پیروی خواهند کرد.

25 کشته  در سقوط جنگنده سوری
ارتش سوریه شامگاه یکشنبه مخفیگاه‌های گروه تروریستی جبهه النصره را در اطراف فرودگاه نظامی ابوظهور بمباران کرد. در همین حال سقوط یک هواپیمای جنگی ارتش سوریه در بازاری در شهر اریحا در استان ادلب در سوریه 25 کشته و بیش از 50 زخمی برجای گذاشت. به گزارش سایت لبنان دی‌بیت، یک هواپیمای میگ ارتش که در حال بمباران عناصر تروریستی بود از سوی افراد مسلح هدف قرار گرفت و سقوط کرد.

تظاهرات مردم هرات علیه دخالت‌های پاکستان و آمریکا
مردم شهرستان «انجیل» از استان هرات با حضور در خیابان‌ها علیه دخالت‌های پاکستان و آمریکا در افغانستان تظاهرات کردند. به گزارش تسنیم، در این تظاهرات مردم هرات سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (ISI) را عامل خونریزی و کشتار مردم افغانستان دانسته و تجاوز پاکستان را به خاک این کشور محکوم کردند. مردم شعار می‌دادند:
«سازمان‌های جاسوسی پاکستان تلاش دارند آرامش و ثبات در افغانستان برقرار نشود».


Page Generated in 0/0054 sec