printlogo


کد خبر: 143161تاریخ: 1394/5/15 00:00
معاون مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خبر داد
ابتلای 150 نفر به مالاریا در کشور

گروه اجتماعی: از ابتدای سال تاکنون ۱۵۰ مورد ابتلا به بیماری مالاریا دیده شده است، ۱۵ مورد از این بیماری از طریق انتقال داخلی در کشور و بقیه موارد از کشورهای همسایه منتقل شده است.
محمود نبوی، معاون مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت شیوع بیماری مالاریا در کشور به فارس گفت: شیوع این بیماری در کشور بسیار کم شده به طوری که از ابتدای سال تاکنون فقط 150 مورد ابتلا به این بیماری دیده شده است.
 وی افزود: 15 مورد از این بیماری از طریق انتقال داخلی در کشور شناسایی شده و بقیه موارد از کشورهای همسایه منتقل شده است البته بیشتر این موارد از همسایگان شرقی ما (افغانستان و پاکستان) وارد شده است. به گفته معاون مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، زمانی انتقال داخلی بیماری مالاریا در سال 70 حدود 100 هزار مورد بود اما سال گذشته به 299 نفر کاهش یافت و امسال 15 مورد شده است. نبوی تصریح کرد: برنامه حذف بیماری مالاریا یک برنامه 4 ساله است که شروع شده و قرار است تا سال 1404 این بیماری در کشور حذف شود. وی ادامه داد: زمانی نوعی از این بیماری انگلی به نام فالسیپاروم سالی 40 هزار مورد در استان‌های هرمزگان و جنوب کرمان دیده شده بود اما اکنون فقط سال گذشته 40 مورد در استان سیستان گزارش شده و 259 مورد نیز نوع ویواکس این بیماری دیده شده است. معاون مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: انتقال بیماری مالاریا فقط از طریق پشه آنوفل است و از جمله اقداماتی که برای کنترل این بیماری در نظر گرفته شده، جاده‌سازی و آسفالت‌کشی به تمام روستاهای مالاریاخیز و برق‌ رساندن به این مناطق است، همچنین عملیات سمپاشی و کنترل باعث شده مالاریا در مناطق جنوب شرق کشور رو به کاهش برود.
 


Page Generated in 0/0053 sec