printlogo


کد خبر: 143216تاریخ: 1394/5/15 00:00
17 هزار نفر 4 ماه یارانه نقدی طلب دارند
حذف‌شدگان اشتباهی

گروه اقتصادی: وزیر رفاه اعلام کرد تا پایان ماه جاری 2 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی حذف می‌شوند و سامانه اعتراض به حذف یارانه همچنان فعال خواهد بود. در این میان آمار دیگری هم ارائه شد و آن اینکه یارانه نقدی 17 هزار نفر که به حذف خود اعتراض کرده بودند دوباره برقرار شد.  بعد از برگرداندن چند هزار نفر از معترضان به قطع یارانه نقدی‌شان به لیست سازمان هدفمندی یارانه‌ها، اکنون این ابهام برای آنها ایجاد شده است که یارانه پرداخت نشده در دوران حذف، به آنها پرداخت خواهد شد؟ بسیاری از حذف‌شدگان از سال 1393 یارانه خود را قطع‌شده دیده‌اند چراکه ربیعی آماری مبنی بر حذف 200 هزار نفر در سال 1393 داد. بعد از اینکه غربالگری 76 میلیون یارانه‌بگیر در چند ماه گذشته رنگ واقعیت به خود گرفته و سرانجام بعد از مدت‌ها انتقاد به روند پرداخت همگانی یارانه نقدی و کسری‌های ناشی از آن، دولت نسبت به حذف افراد پردرآمد اقدام کرده، این موضوع چندان به مذاق حذف‌شدگان خوش نیامده است و نسبت به آن معترض شده‌اند. البته بخشی از این اعتراضات که از سوی گروه‌های کم‌درآمد یا متوسطی که قابل طبقه‌بندی بین اقشار پردرآمد نبودند مطرح شد کاملا طبیعی بود. از این رو وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصمیم به راه‌اندازی سامانه‌ای برای دریافت شکایات و اعتراضات حذف‌شدگان گرفت. در حالی سامانه yaraneh10.ir از پنجم خردادماه امسال دریافت اعتراض حذف‌شدگان را آغاز و اعلام کرد هر خانواری می‌تواند به فاصله 2 ماه از قطع یارانه به آن مراجعه و درخواست خود را ثبت کند که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قول داد در صورتی که حذف به دلیل خطای احتمالی اتفاق افتاده باشد بعد از بررسی‌ها افرادی که محق دریافت یارانه تشخیص داده شوند، دوباره به لیست یارانه‌بگیران بازخواهند گشت. اما در شرایطی که تاکنون تعداد مشخصی برای حذف‌شدگان از دریافت یارانه اعلام نشده و بین 50 هزار تا یک میلیون نفر متفاوت است از اظهارات قائم‌مقام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اینگونه به نظر می‌رسد که از این بین یارانه حدود 17 هزار نفر دوباره برقرار شده است. افرادی که با توجه به اینکه یارانه برخی از آنها حدود 4 ماه یعنی از ابتدای امسال پرداخت نشده و برخی هم معوقه کمتری دارند، درخواست واریز یارانه قطع شده خود در چند ماه گذشته را مطرح می‌کنند. برخی افراد کم‌درآمدی که یارانه نقدی آنها در چند ماه گذشته قطع شده بود و به دلیل بروز خطا از لیست سازمان هدفمندی حذف شده بودند اینگونه عنوان می‌کنند که در صورت برقراری مجدد، دریافت معوقات آنها توقع زیادی نیست چرا که این اشتباه از جانب حذف‌کنندگان بوده است! با این وجود پیگیری موضوع از سازمان‌های مربوطه به نتیجه مثبتی در این رابطه نرسید و در نهایت اینگونه اعلام شد که هنوز تصمیمی در این رابطه گرفته نشده است ولی احتمال واریز معوقات بسیار پایین و حتی بعید به نظر می‌رسد.
 نبود آمار معاملات خانه و خودروهای میلیاردی
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تأخیر دولت برای پرداخت یارانه‌ها را راهکاری برای پرداخت نشدن یارانه‌های ماه‌های آتی در سال جاری دانست.  علیرضا خسروی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به تأخیر در پرداخت یارانه تیرماه اظهار کرد: دولت با کمبود منابع مالی مواجه است، به این ترتیب می‌خواهد با تأخیر در پرداخت یارانه‌ها بتواند تا پایان سال یارانه یک یا 2 ماه را پرداخت نکرده و کمبود منابع را جبران کند. وی درباره نامشخص بودن برنامه دولت برای حذف یارانه‌ ثروتمندان بیان کرد: تا زمانی که دولت الکترونیک محقق نشود دولت نمی‌تواند اطلاعات شفاف و روشنی درباره ساختار جمعیتی و توزیع درآمدی داشته باشد. نماینده سمنان در مجلس شورای اسلامی افزود: نبود آمار در بخش معاملات ملکی و خرید و فروش خودروهای گرانقیمت افراد نیز از دیگر ضعف‌های سیستم اطلاعاتی دولت است که هدفمندکردن و پرداخت یارانه‌ها را با چالش مواجه می‌کند. خسروی در پاسخ به این پرسش که دولت تا چه زمانی چنین روندی را برای پرداخت یارانه در پیش خواهد گرفت، تشریح کرد: در حال حاضر هدفمندکردن یارانه‌ها به صورت قانون مصوب شده و دولت موظف است آن را دنبال کند، به هر حال دولت یازدهم باید برنامه‌ریزی برای اصلاح پرداخت یارانه داشته باشد تا اهداف این قانون محقق شود. همچنین جمشید پژویان با اشاره حذف 2 میلیون نفر از لیست یارانه‌بگیران بیان کرد: گذشته از آنکه بخواهیم موضوع حذف یارانه‌بگیران را بررسی کنیم که آیا حذف این افراد عادلانه است یا خیر، باید گفت دولت از حذف آنها پولی به دست نیاورده و نمی‌آورد.
 کسری شدید بودجه دولت
وی افزود: در حال حاضر دولت شدیداً با کسری بودجه مواجه است به این ترتیب، هر ماه برای پرداخت یارانه مشکل دارد.  پژویان ادامه داد: دولت تا زمانی که راه حل اساسی برای پرداخت یارانه پیدا نکند، همچنان با این مشکل دست به گریبان است. وی بیان کرد: بهتر است یک برنامه تأمین اجتماعی را به عنوان چتر حمایتی از اقشار کم‌درآمد طراحی کند تا مجبور نباشد با مشکلات یارانه‌ نقدی مواجه شود. این استاد دانشگاه اظهار کرد: با گذر زمان مشکلات و دردسرهای پرداخت یارانه نقدی بیشتر می‌شود. این در حالی است که با افزایش تورم، ارزش واقعی مبالغ یارانه کمتر و کمتر می‌شود. گفتنی است دهم مردادماه سال جاری ربیعی، وزیر تعاون از حذف یارانه 2 میلیون ثروتمند خبر داد و گفت: این تعداد از یارانه‌بگیران تا پایان مرداد ماه از لیست یارانه‌بگیران حذف خواهند شد.
 


Page Generated in 0/0079 sec