printlogo


کد خبر: 143351تاریخ: 1394/5/18 00:00
هویت عامل حمله تروریستی ابها در عربستان مشخص شد
هدف داعش؛ حرمین شریفین

گروه بین‌الملل: حمله انتحاری داعش به نیروهای ویژه سعودی در شهر ابها در منطقه «عسیر» در جنوب غربی  عربستان سد نفوذ تکفیری‌های وهابی در پایگاه طبیعی و ذاتی‌شان را شکسته است. این بار دیگر نه شیعیان منطقه شرقیه بلکه مستقیما کارگزاران نظامی و امنیتی حکومت ریاض هدف حمله داعش بودند و از این پس جزیره‌00‌العرب دیگر از خطر تهدیدی که آل‌سعود در آستین خود پرورده در امان نیست. در عین حال ثابت شد سعودی‌ها به اشتباه یمن را خطری بزرگ می‌پنداشتند حال آنکه خطر تروریسم وهابی از رگ گردن به آنها نزدیک‌تر است. روز پنجشنبه گذشته یک تروریست انتحاری در قالب یک مأمور خدماتی وارد ساختمان نیروهای امنیتی (سوات یا واکنش سریع) عربستان در ابها شد و کمربند انفجاری خود را در میان نمازگزاران مسجد این مرکز منفجر کرد که دست کم 12 نیروی امنیتی و 3 کارمند کشته شدند. رسانه‌های سعودی پس از این حمله در سکوتی مرگبار فرو رفته‌اند؛ نه تحلیلی و نه حتی واکنشی. در عوض داعش تصویر عامل انتحاری‌اش را منتشر کرده است. روی یکی از حساب‌های کاربری توئیتر، تصویر تروریست انتحاری(تصویر بالا سمت راست) که عملیات حمله به مرکز امنیتی عربستان در عسیر را انجام داده بود منتشر شده است. وزارت کشور عربستان هم او را «یوسف‌بن سلیمان عبدالله» معرفی کرده است. با اینکه مقامات عربستانی مدعی هستند عوامل مرتبط با این حادثه را بازداشت کرده‌اند اما هنوز به صورت رسمی تصویری از او منتشر نکرده‌‌اند. نکته اینجاست که عملیات داعش در حقیقت انتقام از نیروهای سوات سعودی بود که ماه گذشته بسیاری از داعشی‌ها را در خاک عربستان بازداشت کرده بودند. این حادثه ثابت کرد خطر گروه داعش در عربستان بسیار جدی‌تر از حد تصور است و این گروه اهدافی را فراتر از کشمکش طایفه‌ای در جزیره‌00‌العرب دنبال می‌کند.«گراسیا بیطار» گزارشگر شبکه تلویزیونی المیادین به تحلیل انفجار ابها پرداخت. او گفت: «انفجار انتحاری عسیر یک قسمت از سریال انفجارها در عربستان است. در چند ماه اخیر این کشور شاهد چند حمله بود که بیشتر آنها علیه مساجد شیعیان رخ داد. امیر عسیر این حمله را تروریستی و بزدلانه توصیف کرد که ناشی از اندیشه‌های فاسد و با هدف برهم زدن امنیت عربستان و ایجاد وحشت در بین مردم است. عربستان از ماه نوامبر گذشته عملیات علیه گروه‌های تروریستی را آغاز کرد. این کشور در ماه ژوئیه گذشته از بازداشت 431 عضو داعش خبر داد که تبعه 8 کشور بودند، البته بیشتر این افراد شهروند خود عربستان هستند». این انفجار در شرایطی رخ داد که جانشین ولیعهد عربستان سعودی به روسیه سفر کرد و همچنین علی مملوک، رئیس دفتر امنیت ملی سوریه با محمد بن‌سلمان در ریاض دیدار کرد. یک روزنامه‌نگار سعودی اذعان کرد پدیده افراط‌گرایی دینی و طایفه‌ای و تروریسم در جامعه‌های کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس وجود دارد. این انفجار با وجود اعلام شناسایی و انهدام شبکه‌های وابسته به داعش در عربستان، ثابت می‌کند داعش در عربستان به اندازه داعش در تونس و لیبی قدرتمند است. حمله ابها نشان می‌دهد داعش از هدف قبلی خود درباره به راه انداختن جنگ طایفه‌ای در عربستان فراتر رفته است و اکنون به دنبال حرمین شریفین است. تهدید داعش برای کشورهای عربی و اسلامی تهدید برای موجودیت همه این کشورهاست. اختلافات بین کشورهای منطقه زمینه‌ساز گسترش داعش شد. به همین علت حل اختلافات سیاسی در منطقه، مقدمه مبارزه با داعش و مقابله با تروریسم در خاورمیانه است. تلاش‌های جداگانه هر کشور برای تامین امنیت مرزها و ثبات داخلی در برابر خطر تروریسم مناسب نیست.
واکنش‌ها
«نبیل العربی» دبیر کل اتحادیه عرب انفجار خونین روز جمعه عربستان را که نیروهای امنیتی این کشور در ابها را هدف قرار داد بشدت محکوم و همبستگی این اتحادیه را با عربستان در تلاش‌هایش برای سرکوب تروریسم و ریشه‌کن کردن آن اعلام کرد. روس‌ها همان روز پنجشنبه انفجار تروریستی در ابها را محکوم کردند. در بیانیه وزارت خارجه این کشور آمده است: «روسیه به حمایت خود از تلاش‌های کشور عربستان سعودی در امر مبارزه با تروریسم تأکید می‌کند. آنچه در ابها به‌وقوع پیوست نشان می‌دهد موج تروریسمی که گروه‌های تندرو آغازگر آن هستند، منطقه خاورمیانه را به صورت بسیار گسترده درنوردیده است. ریشه‌کن کردن این شر تنها از طریق تلاش‌های بررسی شده کشورهای منطقه و جامعه جهانی، ممکن است. سفیر آمریکا در ریاض حمله تروریستی اخیر را محکوم و تأکید کرد آمریکا به مبارزه با تروریسم در منطقه متعهد است. دولت انگلیس نیز حمله را بشدت محکوم کرد و گفت چنین حملاتی ضرورت ادامه همکاری‌ها با شرکای نزدیک‌مان مانند عربستان سعودی برای ریشه‌کن کردن اقدامات خشونت‌بار تروریستی را تأکید می‌کند.

تشدید تدابیر امنیتی در کویت
روزنامه کویتی الانبا گزارش داد مقامات این کشور تدابیر امنیتی را در راستای جلوگیری از هر اقدام تروریستی تشدید کرده‌اند.  این روزنامه افزود: بیم و نگرانی پس از انفجار مسجد «ابها» در عسیر عربستان سعودی (در هفته گذشته) افزایش یافته و تدابیر امنیتی سراسر کویت را فراگرفته است. بنا به گزارش یادشده، وزارت کشور کویت اقدام به استقرار گشتی‌های نظامی در بازارهای این کشور و نیز افزایش تدابیر امنیتی بیشتر در محیط مساجد، حسینیه‌ها و کلیساها کرده است.
 


Page Generated in 0/0059 sec