printlogo


کد خبر: 143460تاریخ: 1394/5/21 00:00
توفان شن زندگی مردم جنوب شرق به ویژه سیستان و بلوچستان را مختل کرده است
766هموطن سیستانی راهی بیمارستان شدند
درخواست نمایندگان از دولت برای تشکیل ستاد بحران

گروه اجتماعی: رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل آخرین آمار بیماران ناشی از توفان گردوخاک در استان سیستان و بلوچستان را 766 نفر اعلام کرد. علی‌اکبر نصیری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل در این باره اظهار داشت: تا ساعت 8 صبح روز سه‌شنبه 415 نفر به اورژانس‌های بیمارستانی و پیش‌بیمارستانی مراجعه کردند که 53 نفر از آنها بستری و 362 نفر به صورت سرپایی ویزیت شدند. وی افزود: علاوه بر این، 351 نفر نیز بیمار ناشی از پدیده گردوخاک به مراکز بهداشتی روستایی مراجعه کردند. به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل، خشک شدن تالاب هامون و خاک این تالاب باعث ایجاد توفان شن در منطقه سیستان شده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل تصریح کرد: به دلیل ادامه وضعیت توفان و گرد و غبار در منطقه بسیاری از بیماران تنفسی نمی‌توانند در چنین وضعیتی از خانه بیرون بیایند و به طور معمول پس از کاهش میزان گرد و غبار و توفان انتظار داریم گروه بعدی بیماران به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند. نصیری یادآور شد: کمیته بحران در دانشگاه علوم پزشکی زابل تشکیل شده و تمام واحدهای دانشگاه مانند بیمارستان‌ها، اورژانس‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی برای ارائه خدمات به بیماران آمادگی کامل دارند.
 لزوم تشکیل ستاد بحران
خشکی تالاب هامون و استفاده نکردن از حق مرز برای جوانان موجب مهاجرت بسیاری از مردم منطقه سیستان و بلوچستان شده و باتوجه به بروز دوباره توفان شن تشکیل ستاد بحران برای مقابله با آن در این استان ضروری است». حلیمه عالی، عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با بیان این مطلب و با اشاره به توفان شن در استان سیستان و بلوچستان، گفت: منشأ همه توفان‌های شن و خاک در این استان بویژه شهرستان زابل خشکی هامون است، از این رو نبود آب کافی در تالاب هامون در بعضی روزها شعاع دید مردم را به کمتر از 50 متر رسانده و همین توفان چندی پیش باعث تعطیلی بیشتر اداره‌های این منطقه شد. این نماینده مردم در مجلس نهم درباره مهم‌ترین راهکار مقابله با توفان شن در استان سیستان، به خانه ملت یادآور شد: در گام اول دولت باید ستاد بحران تشکیل دهد، زیرا همین توفان چندی پیش مسیرها و گذرگاه‌ها را مسدود کرد و بسیاری از پروازها لغو شد، همچنین مردم این منطقه باید حق بدی آب و هوا و حق ریزگرد دریافت کنند، البته آب شرب این منطقه نیز باید تصفیه شود؛ زیرا پوشش لوله‌ای آب و فاضلاب حداقل مربوط به 90 سال پیش است. عالی ادامه داد: از سوی دیگر شغل 80 درصد مردم سیستان وابسته به هامون بوده که در حال حاضر بیکار شده‌اند، همچنین حق استفاده از مرز فقط برای تعداد اندکی بوده و افراد جوان و تحصیلکرده از مرز نمی‌توانند استفاده کنند، بنابراین مهاجرت مردم این منطقه به طور حتم کل کشور را ناامن می‌کند. عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: باید اقداماتی صورت گیرد که از مهاجرت مردم جلوگیری شود، هرچند هیچ کارخانه‌ای در منطقه فعال نبوده و حتی گازرسانی انجام نشده است.
 ساخت بیمارستان تخصصی تنفسی
تا 3 سال آینده
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل با اشاره به سفر خرداد ماه وزیر بهداشت به منطقه و افتتاح 2 بیمارستان در شهرستان‌های زهک و هیرمند گفت: ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم منطقه افزایش یافته و رضایتمندی مردم نسبت به دریافت خدمات افزایش چشمگیری یافته است. پیش‌تر به دلیل گرد و غبار و آمار بالای بیماران تنفسی در این استان مقرر شده است یک بیمارستان تخصصی ویژه بیماران تنفسی از محل اعتبارات ملی و استانی در این منطقه به بهره‌برداری برسد که ساخت این بیمارستان آغاز شده و به گفته رئیس دانشگاه، تا 3 سال آینده راه‌اندازی خواهد شد. 3شهرستان و 48 روستا در محاصره توفان شن سرپرست معاونت عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با تشریح گزارش عملیات امدادرسانی در توفان شن سیستان و بلوچستان از تحت تاثیر قرار گرفتن 3شهرستان و 48روستای سیستان و بلوچستان از توفان شن خبر داد. حسین درویشی، سرپرست معاونت عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در این باره افزود: 3 شهرستان زابل، هیرمند و زهک تحت تاثیر توفان شن استان سیستان و بلوچستان قرار دارند. وی خاطرنشان کرد: 98 هزار عدد ماسک در شهر زابل و 48 روستای استان سیستان و بلوچستان توزیع شده است. این مقام سازمان امداد و نجات با اشاره به خدمت‌رسانی 8 تیم عملیاتی شامل 63 امدادگر و نجاتگر در توفان شن استان سیستان و بلوچستان، خاطرنشان کرد: همچنین 550 بسته غذایی در روستاها و مناطق تحت تاثیر توزیع شده است.
تداوم توفان شن تا 3 روز آینده
این در حالی است که براساس نقشه‌های پیش‌یابی سازمان هواشناسی وزش باد شدید و توفان در این استان تا 3 روز آینده دور از انتظار نیست. احد وظیفه، مدیر پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور درباره شرایط جوی استان سیستان و بلوچستان گفته است: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی طی 3 روز آینده وزش باد شدید و گردوخاک در شمال سیستان و بلوچستان بویژه در ناحیه زابل و اطراف آن، شرق کرمان، شرق خراسان جنوبی و شرق هرمزگان پیش‌بینی می‌شود.


Page Generated in 0/0063 sec