printlogo


کد خبر: 143512تاریخ: 1394/5/21 00:00
چهارگوشه

130 کشته و زخمی در انفجارهای بعقوبه
روز دوشنبه بر اثر انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در بازار الهویدر العراق در شرق بعقوبه مرکز استان دیاله عراق ۵۰ نفر کشته و بیش از ۸۰ نفر دیگر زخمی شدند. بسیاری از قربانیان این انفجارها زنان و کودکان بودند.  گروه تروریستی داعش عید فطر امسال نیز خودروی بمب‌گذاری شده‌ای را در محله خان بنی‌سعد شهر بعقوبه، مرکز استان دیاله منفجر کرد که بر اثر این انفجار  120 نفر کشته و تعداد زیادی زخمی شدند.

شرق اوکراین بار دیگر ناآرام شد
وزارت خارجه اوکراین با تایید مواردی از ناآرامی در شرق این کشور در اطراف دونتسک اعلام کرد تحولات منطقه نشانگر بحران آتی است. بنابر اعلام ارتش اوکراین، ارتش این کشور تانک‌ها و حدود 200 تن از نظامیان استقلال‌طلب را در روستای «نوولاسپا»  به عقب راند و خودروهای زرهی را در نزدیکی «استاروناتیوکا» تقویت کرده است. این مناطق در فاصله 30 مایلی دونتسک قرار دارند.  در مقابل استقلال‌طلبان هم حمله به نظامیان اوکراینی را رد کرده‌اند و دولت را متهم کردند تلاش می‌کند مناطقی را که اعلام استقلال‌کرده‌اند بار دیگر تصرف کند.

مرگ مغزی مادر نوزاد فلسطینی
مادر علی الدوابشه، کودک فلسطینی که به دست صهیونیست‌ها سوزانده شد، دچار مرگ مغزی شده است. رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند رهام الدوابشه که شهرک‌نشینان افراطی خانه خانواده او را در شهرک دوما نزدیک شهر نابلس در کرانه باختری آتش‌زده بودند، پس از چند روز بستری بودن در بیمارستان دچار مرگ‌مغزی شده است. فرزند و همسر این زن فلسطینی پیش از این بر اثر شدت سوختگی شدید شهید شدند. اقدام صهیونیست‌های تندور در آتش‌زدن این خانواده فلسطینی با محکومیت‌های جهانی همراه بوده است.

 انفجار بمب مقابل دادگاه قاهره
یک بمب دست‌ساز در برابر یکی از شعب دادگاه مصر در منطقه «مصر الجدیده» در قاهره منفجر شده که به گفته شاهدان عینی، چندین نفر در این حادثه زخمی شده‌اند که یکی از مجروحان یک پلیس مصری است که شدت جراحات وارد شده به او زیاد است. در انفجار دیگری که دوشنبه در شهر العریش در سینای مصر رخ داد، شماری از نظامیان کشته و زخمی شدند. از زمان عزل محمد مرسی از ریاست‌جمهوری در ژوئیه 2013، حملات تروریستی علیه نظامیان مصری افزایش یافته است.

توافق جدید یونان و وام‌دهندگان بین‌المللی
یونان و وام‌دهندگان بین‌المللی، سه‌شنبه درباره یک بسته کمک مالی جدید چند میلیارد یورویی به توافق رسیدند. وزارت اقتصاد و دارایی یونان در بیانیه‌ای اعلام کرد این توافق برای جلوگیری از ورشکستگی این کشور و باقی ماندن یونان در ناحیه یورو به دست آمده است. این توافق پس از آن به دست آمد که مقام‌های دولت یونان پیش‌نویسی از سومین توافق وام این کشور را براساس مذاکرات با وام‌دهندگان صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا تنظیم کرده و آن را به بحث گذاشتند.

انگشت اتهام اشرف و عبدالله به سوی پاکستان
سرانجام رئیس‌جمهور افغانستان نسبت به حملات مرگبار تروریستی به پایتخت واکنش نشان داد و  پاکستان را مسؤول آنها دانست. اشرف غنی روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه «پاکستان هنوز در تروریسم نقش دارد» گفت: « این حمله‌های زنجیره‌ای نشان‌دهنده تغییر شیوه جنگ است». او  پاکستان را به عدم پایبندی به تعهدات خود متهم کرد و گفت تصمیم‌هایی که دولت اسلام‌آباد در هفته‌های آینده می‌گیرد می‌تواند بر روابط 2 کشور تا چند دهه تاثیر بگذارد. عبدالله‌عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان، نیز صبح دوشنبه در نشست شورای وزیران گفت، پاکستان هنوز از طالبان حمایت می‌کند. گروه  طالبان افغانستان علاوه بر بمب‌گذاری‌های انتحاری خونین روز جمعه که باعث کشته و زخمی شدن بیش از 500 نفر شده بود، مسؤولیت انفجار روز دوشنبه در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی کابل را نیز به عهده گرفته ‌است که در آن دست‌کم
 4 نفر کشته و 17 تن زخمی شدند.
 


Page Generated in 0/0072 sec