printlogo


کد خبر: 143920تاریخ: 1394/5/28 00:00
آناتولی

خطر خلأ قدرت در آنکارا
همزمان با ضربات سخت کردها
اردوغان
سلطان نابخرد یا برده آمریکا؟
گروه بین‌الملل: شکست مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی و ضربات سخت شاخه نظامی حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) به ارتش ترکیه، این کشور را عملا در وضعیت خلأ قدرت قرار داده که می‌تواند به جنگ داخلی تمام‌عیار منجر شود.  اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه جنگ جدیدی را علیه اقلیت کرد آغاز کرده‌اند و به نظر می‌رسد آنها قصد دارند از این جنگ برای حمله به خاک سوریه استفاده کنند اما ضربات متقابل به ارتش و زیرساخت‌های ترانزیتی و توریستی ترکیه به قدری جدی است که احتمال دارد کشور را به ورطه جنگ داخلی طولانی و دهشتناکی بکشاند. این در حالی است که ترکیه به هیچ‌وجه یک قدرت نظامی منطقه‌ای نبوده و نیست و برای کشاندن جنگ به خاک سوریه به اسم مقابله با کردهای انقلابی (یگان‌های مدافع خلق) و حتی پ‌ک‌ک، توافق آمریکا،روسیه و اتحادیه اروپایی را هم جلب نکرده است. در نتیجه بعید نیست این قدرت‌های فرامنطقه‌ای باشند که به جای اردوغان و هم‌حزبی‌هایش که به فکر ماهی گرفتن از آب گل‌آلود سوریه و عراق هستند، از آب گل‌آلود ترکیه ماهی بگیرند. ترکیه مناسبات اقتصادی‌اش را از 8 ماه پیش با روسیه قطع کرده و همزمان با تشکیل «بریگاد بین‌المللی تکفیری» در اوکراین که یک سازمان تروریستی با هدف بی‌ثبات‌سازی کریمه است، دشمنی خرس بزرگ را برای خود خریده است. رفتار برون‌مرزی ترکیه به قدری خارج از تعقل است که اخیرا یکی از منتقدان داخلی‌اش او را نه سلطان بلکه برده خوانده: «ما اشتباه می‌کردیم، او یک سلطان نابخرد نوعثمانی نیست بلکه برده آمریکایی‌هاست و هر چه آنها پای تلفن به او دستور می‌دهند بدون در نظر گرفتن عواقبش برای کشور انجام می‌دهد. او تقریبا به همه کشورهای همسایه ترکیه اعلان جنگ داده، بعد هم در داخل جنگ راه انداخته. حتی خود آمریکایی‌ها هم جرأت ندارند با همسایگانشان چنین کنند بویژه اگر این همسایه روسیه بود».
ترکیه سرزمین بی‌دولت
گفت‌وگوها برای تشکیل دولت ائتلافی میان حزب حاکم «عدالت و توسعه» با حزب «حرکت ملی» ترکیه در حالی به شکست انجامید که آخرین مهلت برای تشکیل دولت ائتلافی ۲۳ آگوست اعلام شده و اگر مذاکرات ائتلاف به شکست بینجامد، انتخابات زودهنگام برگزار خواهد شد. از یک ماه پیش در نبود دولت قانونی در ترکیه، پیش‌بینی سرنوشت کشور ناممکن به نظر می‌رسد ولی روشن است که بدترین وضعیت ممکن هنوز در راه است. احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در پی دیدار با رهبر حزب حرکت ملی گفت این حزب موافق ائتلاف با ما نیست. حزب حرکت ملی 4 شرط برای ائتلاف اعلام کرده بود؛ عدم تغییر قانون اساسی، لغو مذاکرات با کردها، انجام تحقیقات درباره 4 وزیر سابق متهم به فساد و احترام به تقسیم قدرت، 4 شرط این حزب اعلام شده است.  «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه پیش از این گفته بود که چه بپذیرید یا نپذیرید، سیستم حکومتی در ترکیه تغییر کرده و تنها باید مراحل نهایی آن با یک قانون اساسی جدید شکل بگیرد. در پی این سخنان بود که مخالفان، دولت را به اقدام برای کودتای مدنی متهم کردند.
تلفات سنگین ارتش ترکیه
اما فرمانده نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای پ‌ک‌ک روز سه‌شنبه با حمله گسترده به یکی از پایگاه‌های ارتش ترکیه در منطقه تاتوان در استان بدلیس از مناطق کردنشین واقع در جنوب شرق ترکیه، 35 سرباز ترک را کشته و تعدادی را مجروح کردند.  به گفته او، این حمله برای انتقام از خون قربانیان و بزرگداشت
سی و دومین سالگرد آغاز به کار حزب کارگران کردستان ترکیه بود که طی آن تعدادی از خودروهای نظامی ارتش ترکیه نیز منهدم شد. همچنین نخست‌وزیر ترکیه روز دوشنبه به همراه مقامات دیگر در مراسم تشییع جنازه یک افسر پلیس که توسط پ‌ک‌ک در شهر قارص در شمال شرقی ترکیه به قتل رسید، شرکت کرد.  پ‌ک‌ک 4 آگوست گذشته نیز از انجام عملیات انتحاری در داخل اردوگاه ارتش ترکیه خبر داده بود که منجر به کشته شدن بیش از 50 سرباز ترک شد؛ این حمله نیز در انتقام از خون کسانی که در بمباران روستای کردنشین «زار کلی» در شمال اربیل کشته شدند، انجام شد.


Page Generated in 0/0055 sec