printlogo


کد خبر: 143924تاریخ: 1394/5/28 00:00
موجودی سوخت کشور ته کشید
افزایش ۳۲۴ درصدی واردات بنزین پاتیلی به کشور

مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در طول 2 سال گذشته نه‌تنها اقدامی در جهت افزایش کمیت و کیفیت‌ و خودکفایی فرآورده‌های نفتی بویژه بنزین انجام نداده بلکه به گواه آمار و اطلاعات رسمی از ابتدای سال جاری واردات بنزین نیز ۳۲۴ درصد افزایش یافته است. به گزارش فارس، حذف مدیران، رؤسا، سرپرستان و کارشناسان متخصص از مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در طول مدت 2 سالی که از فعالیت دولت یازدهم می‌گذرد اثرات جبران‌ناپذیری را در این صنعت برجای گذاشته است. افرادی که در شرایط سخت  طرح افزایش ظرفیت و ارتقای کیفیت محصولات شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند و پالایشگاه آبادان را راه‌اندازی و محصولاتی با استانداردهای روز دنیا چون بنزین و گازوئیل یورو 4 را تولید کردند. اخراج این افراد در طول 2 سال گذشته باعث بسته شدن و خروج اضطراری پالایشگاه‌ها از مدار تولید شد. این گزارش حاکی است براساس اسناد موجود توقف‌های خارج از برنامه ضمن کاهش تولید خوراک پالایشگاه‌ها به میزان 200 هزار بشکه در روز تولید محصول بنزین را نیز طی ماه‌های سال جاری تاکنون نسبت به سال گذشته 4 تا 6 درصد کاهش داده است. از طرفی براساس وعده‌های مسؤولان شرکت ملی پالایش و پخش قرار بود واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه اصفهان در آبان‌ماه سال 1393، بنزین‌سازی پالایشگاه بندرعباس در اوایل سال 1394 ، واحد تصفیه بنزین پالایشگاه آبادان در زمستان 1393 و فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در اواسط 1394 به بهره‌برداری برسد که تاکنون محقق نشده و وضعیت پیشرفت فیزیکی آنها حاکی از عدم اراده برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است. بنابراین در طول این 2 سال
نه تنها اقدامی در جهت افزایش کمیت و کیفیت‌ و خودکفایی فرآورده‌های نفتی بویژه بنزین رخ نداده که به گواه آمار و اطلاعات موجود واردات بنزین نیز 324 درصد افزایش یافته است. براساس اسناد رسمی در مدت 144 روزه سال گذشته حجم موجودی بنزین یکهزار و 654 میلیون لیتر بود که در مدت مشابه سال جاری موجودی بنزین به 619 میلیون لیتر یعنی به زیر خط قرمز رسیده است. همچنین براساس آمار و اطلاعات منتشرشده در سال گذشته به طور میانگین 2 میلیون لیتر بنزین به صورت ماهانه وارد کشور شده است که در سال جاری حجم واردات به طور میانگین ماهانه به بیش از 8 میلیون لیتر رسیده است. این گزارش اضافه می‌کند تولید بنزین نیز به دلایلی که گفته شد کاهش پیدا کرده است و مسؤولان امر به دلیل جبران کاهش و افزایش موجودی به دنبال افزایش واردات بنزین هستند. پس از انتشار اسنادی که نشان می‌داد محموله‌های بنزین وارداتی در غیاب دستگاه نظارتی و با نادیده گرفتن استانداردهای اجباری توسط واسطه‌ها و پس از امتزاج در مخازن مستقر در بندر فجیره  وارد می‌شود، خبری از سوی روابط عمومی وزارت نفت منتشر شد که نشان می‌داد کل تولید روزانه ریفرمیت در مجتمع‌های پتروشیمی نوری و بندر امام به میزان 6 هزار تن در روز از سوی شرکت‌های ایرانی صادر می‌شود. این در حالی است که  مسؤولان وزارت نفت به بهانه سرطانزا و آلوده بودن، بنزین‌های حاصل از ریفرمیت تولید پتروشیمی‌ها را از چرخه حذف کردند و در نتیجه تولید بنزین داخلی متوقف شد و به دنبال آن واردات گسترده بنزین آن هم با برچسب ادعایی استاندارد یورو4 آغاز شد.


Page Generated in 0/0051 sec