printlogo


کد خبر: 144273تاریخ: 1394/6/4 00:00
دور جدید حملات وزارت ورزش به فدراسیون
علیه فوتبال

باربد بهراد: طی چند روز اخیر شاهد چند حرکت کاملا برنامه‌ریزی شده وزارت ورزش علیه کفاشیان و همچنین کی‌روش بودیم. وزیر ورزش این‌بار در مجلس و با حضور نمایندگان، انتقادات تندوتیز خود را نسبت به فوتبال و رئیس فدراسیونش مطرح کرد تا نشان دهد تنها در مقابل رسانه‌ها انعطاف به خرج داده و در جلسات غیرعلنی همچنان بر مواضع قبلی خود استوار است. چند روز قبل در مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای با حضور محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان، علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال و مهدی تاج رئیس سازمان لیگ برتر فوتبال کشور به همراه نصرالله سجادی معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان با چند تن از اعضای فراکسیون ورزش و کمیسیون فرهنگی مجلس برگزار شد که این جلسه با حواشی خاصی نیز همراه بود. وزیر ورزش و جوانان پس از هجمه‌های وارد شده به او به‌رغم انعطاف رسانه‌ای در مقابل فوتبال و رئیس فدراسیونش، گویا تنها در جلسات غیرعلنی مواضع اصلی خود را عنوان می‌کند، تا جایی که پس از مدت‌ها مدارا با فوتبال و مسؤولان این رشته ورزشی در مقابل رسانه‌ها این مرتبه در جلسه‌ای که با حضور کفاشیان و تاج و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد مجددا شرایط حاکم بر فوتبال و ریاست فدراسیون آن را به باد انتقاد گرفت. در این جلسه از عدم اختیار وزارت ورزش و جوانان و شخص وزیر در فوتبال سخن به میان آمد، اینکه اساسنامه فدراسیون فوتبال اجازه دخالت به وزارتخانه را نمی‌دهد و آقایان (کفاشیان و تاج) هر تصمیمی که بخواهند در فوتبال کشور می‌گیرند و این درحالی است که تبعات این تصمیمات گریبانگیر وزارت ورزش شده و نمایندگان مجلس وزیر را بازخواست می‌کنند. غربی بودن اساسنامه فدراسیون فوتبال مقوله دیگری بوده که در این جلسه از آن صحبت به میان آمده، اینکه طبق این اساسنامه که بر غربی بودن آن تاکید شده اجازه دخالت به وزارت ورزش و جوانان و شخص وزیر داده نمی‌شود، درحالی که او باید به مجلس پاسخگو باشد و نه رئیس فدراسیون و سایر مسؤولان حاضر در فوتبال. وجود فساد در فوتبال مسأله دیگری بوده که در این جلسه درباره آن صحبت به میان آمده و انتقادات تندوتیزی از کفاشیان و عملکرد مسؤولان حاضر در این رشته ورزشی شده است. مسؤولان فوتبالی نیز در این جلسه با واکنش نسبت به صحبت‌های مطرح شده عنوان کرده‌اند که وزارت ورزش افراد مورد نظر خود را به فدراسیون فوتبال تزریق کرده، آیا این افراد عملکرد بهتری نسبت به افراد قبلی داشته‌اند؟ اینکه وزارتخانه از پس 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس هم بر نیامده و در اداره این 2 تیم طی 2 سال آخیر دست‌به‌دهان مانده است، چه برسد به روزی که بخواهد لیگ برتر را اداره کند. در نهایت جلسه با انتقادات تندوتیز وزیر ورزش و جوانان و واکنش‌های تاج همراه و در این بین علی کفاشیان نیز تنها با خنده نظاره‌گر صحبت‌های رد و بدل شده بوده است.
روایت فارس از درگیری تاج با وزیر
اما خبرگزاری فارس هم روایتی تازه از اختلاف وزیر ورزش با مسؤولان فدراسیون فوتبال ارائه کرد؛ روایتی که نشان از عمق درگیری وزارت ورزش با فدراسیون فوتبال دارد. فارس می‌نویسد: گودرزی در نشست خبری درباره جلسه با نمایندگان مجلس و درباره اینکه آیا استیضاحی در میان است گفته بود این حضور به دلیل ماجرای تبریز بوده اما با توضیحاتی که وزیر داده برای نمایندگان روشن شد که فدراسیون فوتبال در این باره پاسخگوست. وزیر ورزش در نشست خود با نمایندگان مجلس گفت با توجه به اساسنامه فدراسیون فوتبال، اختیاری برای کنترل و اصلاح مسائل و ضعف‌های این فدراسیون ندارد. گودرزی در این نشست اعلام کرده که از کفاشیان خواسته بود رئیس سازمان لیگ را عزل کند! این موضع عجیب وزیر ورزش با ناراحتی و واکنش مهدی تاج که همراه کفاشیان به مجلس رفته بود، مواجه می‌شود. تاج در واکنش به این موضوع خطاب به گودرزی گفته بهتر است این موضوع را پیامک کنید و ببینید مردم از شما راضی‌تر هستند، از من یا از برنامه 90؟ شما نایب‌رئیس اول، نایب‌رئیس بانوان و دبیرکل را تحمیل کردید، چگونه می‌گویید نقشی در فدراسیون فوتبال ندارید؟ رئیس سازمان لیگ ادامه داده موضوع داوری هم زیر نظر دبیرکل است که شما انتخاب کردید. مردم همه از سازمان لیگ رضایت دارند. تاج همچنین گفت علی مطهری، نماینده مجلس نیز از عملکرد سازمان لیگ راضی است. تاج نیز در ادامه اعلام کرده مشکل داوری و اساسنامه باید حل شود. این در حالی است که به نظر می‌رسد با صحبت‌های وزیر، فشار به سازمان لیگ برای برکناری تاج زیاد شده است. همچنین از سوی وزارت ورزش فشارها برای برکناری عابدینی، بهروان و بهمنی مدیر روابط‌عمومی سازمان لیگ نیز زیاد شده به طوری که فدراسیون  زیر بار نرفته و همین موجب اختلافات زیاد شده است. پس از این درگیری در حضور نمایندگان، کفاشیان در ظاهر به قصد ادای فریضه نماز و در باطن به نشانه اعتراض به صحبت‌های وزیر ورزش، جلسه را زودتر ترک کرد. در بازگشت نیز حاضران پس از صرف ناهار به جلسه خاتمه دادند.
پشت‌پرده محرومیت عجیب دستیار کی‌روش
پس از بازگشت کارلوس کی‌روش به ایران، دور جدیدی از تولید حاشیه برای سرمربی تیم‌ملی فوتبال ایران آغاز شد. در ابتدا این سردار کمالی بود که اعلام کرد به‌رغم حضور بازیکنانی که کارت‌های پایان خدمت‌شان باطل شده بود در تیم‌های نظامی، این بازیکنان کماکان اجازه حضور در تیم‌ملی را ندارند! البته این موضوع برای سرمربی تیم‌ملی تازگی ندارد اما پس از اینکه حوزه نظام وظیفه قبول کرد این بازیکنان خاطی، به عنوان مجازات به صورت کاملا رایگان یا همان حقوق ماهی 60 هزار تومان برای تیم‌های نظامی بازی کنند، دیگر بحث محرومیت‌شان از تیم‌ملی سوال‌بر‌انگیز است اما موضوع مهم‌تر که شاید در نوبه خود در جهان بی‌نظیر باشد محرومیت آنالیزور تیم‌ملی فوتبال ایران برای بازی مقابل هند و گوام آن هم توسط خود فدراسیون فوتبال ایران است! روز دوشنبه، محمد‌زاده، رئیس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در مصاحبه با سایت فدراسیون عنوان کرد؛ مهرداد خانبان به علت مصاحبه علیه مسؤولان فدراسیون فوتبال، 2 جلسه از حضور روی نیمکت تیم‌ملی محروم است و باید
40 میلیون ریال به عنوان جریمه پرداخت کند. این برای نخستین بار است که ارکان قضایی فدراسیون فوتبال در یک بازی با کشور خارجی عملا با اعلام محرومیت، باعث رسیدن ضرر به تیم‌ملی فوتبال کشورمان می‌شوند. بر فرض مثال اگر مهرداد خانبان در 2 بازی پیش‌روی تیم‌ملی مقابل هند و گوام روی نیمکت بنشیند آن وقت تکلیف چیست؟ در چنین مواقعی که پای بازی‌های بین‌المللی در میان است، قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا باید اجرا شود نه حکم داخلی فدراسیون فوتبال ایران. این محرومیت، عینا خودزنی تیم‌ملی به حساب می‌آید البته بود و نبود آنالیزور روی نیمکت، توفیر چندانی به حال تیم‌ملی ندارد اما ترس از آن است که با اپیدمی شدن چنین احکامی یک روز نوبت به کی‌روش برسد که به‌خاطر فلان مصاحبه علیه مسؤولان فدراسیون و وزارت ورزش، از سوی کمیته اخلاق از نشستن روی نیمکت ایران محروم شود. تردید نکنید با این فرمان که پیش می‌رویم به آن روز هم خواهیم رسید اما نکته مهم‌تر که از نگاه خیلی‌ها مغفول مانده این است؛ خانبان چه زمانی علیه مسؤولان فدراسیون فوتبال مصاحبه کرده است؟ هرچه به آرشیو رجوع کنید به مورد خاصی بر نمی‌خورید که دست‌کم لایق این محرومیت و جریمه باشد اما یک مورد خاص دیگر وجود داشت که چندان به فدراسیون فوتبال و ریاستش مرتبط نمی‌شد. آنالیزور تیم‌ملی چند ماه قبل در صفحه اینستاگرامش با عکسی از شب‌های برره، کنایه‌ای به وزیر ورزش زد. در این عکس، کی‌روش کنار کفاشیان و دکتر گودرزی است و یک عکس در پایین آن از شب‌های برره کار شده بود که کیانوش به عنوان «عاقل کل» کنار شیرفرهاد (مدیری) و پدرش (شیری) است! این عکس بیان‌کننده این موضوع بود که کی‌روش همانند سیامک انصاری (کیانوش) در یک جای کاملا عجیب که همه چیز را برعکس معنا می‌کنند، گیر افتاده است. البته پس از اینکه مسؤولان وزارتخانه متوجه این موضوع شدند مراتب اعتراض خود را به علی کفاشیان ابراز داشتند و متعاقبا آنالیزور تیم‌ملی برای در امان ماندن از عواقب این کارش، ضمت پاک کردن آن پست به صورت تلویحی معذرت‌خواهی کرد اما اینک کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال که زیر مجموعه دبیرکل فدراسیون و شخص دکتر اسدی به حساب می‌آید با چند ماه تاخیر و  درست پس از ورود کی‌روش به تهران، این حکم را رسانه‌ای کرد.قطعا دکتر اسدی برای به‌دست آوردن دل وزیر ورزش این حکم ویژه را امضا کرد تا کی‌روش پس از بازگشت به تهران با این چالش جدید رو‌به‌رو شود.
 


Page Generated in 0/0059 sec