printlogo


کد خبر: 144286تاریخ: 1394/6/4 00:00
همزمان با ارسال گزارش 3 نهاد نظارتی درباره وزارت علوم مطرح شد
تخلف محرز وزارت علوم در بحث بورسیه‌ها
ابلاغ تصمیمات جدید درباره بورسیه‌ها توسط وزیر علوم

گروه اجتماعی: پس از انتشار متن کامل نامه مشترک کمیسیون‌های اصل 90 و آموزش و دیوان محاسبات به سران قوا و مسؤولان  بلندپایه کشور درباره موضوع بورسیه‌ها، وزیر علوم تصمیمات جدیدی را درباره بورسیه‌ها ابلاغ کرد.
محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با توجه به تداوم طرح موضوع بورسیه‌ها در برخی رسانه‌ها اعلام کرد:  پس از سخنان مقام معظم رهبری در ملاقات ماه مبارک رمضان و ابراز ناراحتی از تداوم رسانه‌ای بودن موضوع و نگرانی از آسیب‌های ایجاد شده، وزارت علوم با اعلام نهایی تصمیمات متخذه، امیدوار است همگان با تأسی از روش و منش امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب در تاکید بر شئونات نظام اسلامی و اجرای امور بر مدار قانون، از مجادلات بی‌حاصل و جوسازی‌های رسانه‌ای پرهیز کنند.
به گزارش تسنیم، وزیر علوم درباره چگونگی تصمیمات گرفته شده، گفت: وزارت علوم با استفاده از اختیارات قانونی، موضوع بورسیه‌ها را  دوباره مورد بررسی قرار داد و تصمیمات زیر را برای اجرا ابلاغ کرد: با ادامه تحصیل دانشجویانی که تاکنون موفق به ارائه اعلام نیاز از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی نشده‌اند با پرداخت شهریه از سوی وزارت موافقت و مقرر شد برای آن دسته از دانشجویان که تا پایان تحصیل موفق به ارائه اعلام نیاز می‌شوند، حکم بورس صادر و مقرری آنها پرداخت شود.
همچنین برای دانشجویانی که موفق به ارائه اعلام نیاز تا پایان دوره تحصیل خود نشوند، وزارت طبق مقررات اقدام به جایابی می‌کند.
بر این اساس کسانی که موفق به ارائه اعلام نیاز نشوند و وزارت نیز نتواند آنها را جایابی کند، هزینه تحصیل‌شان به عهده اداره کل بورس بوده و تعهد آنها لغو شود.
دانشجویانی که در زمان صدور حکم بورسیه یا طی دوره یادشده در بخش‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی با پست سازمانی شاغل بوده یا هستند، باید نسبت به تعیین تکلیف موضوع مبنی بر استرداد وجوه دریافتی هر یک از حالت‌های اشتغال یا بورس، بنا به تشخیص اداره‌کل بورس اقدام کنند.
 همچنین بورسیه‌های اعزام شده به خارج که شرایط اولیه بورس را نداشته‌اند، با نظارت بیشتر و کنترل کیفیت تحصیل، به تحصیل خود با استفاده از بورس ادامه دهند.
 علاوه بر این ایثارگران در چارچوب توافقات انجام شده فی‌مابین سازمان امور دانشجویان و بنیاد شهید و امور ایثارگران به تحصیل خود ادامه دهند و مربی‌هایی که تاکنون موفق به دریافت موافقت از هیأت ‌امنای دانشگاه خود نشده‌اند نیز می‌توانند به تحصیل‌شان ادامه دهند.
بر این اساس کسانی که با هر وضعیت اولیه، تاکنون فارغ‌التحصیل شده‌اند، تحصیل آنها خاتمه یافته تلقی شده و درباره آنها اقدامی صورت نمی‌گیرد.
این درحالی است که  افرادی که شرط معدل یا سن را از ابتدا براساس آیین‌نامه‌ها و فرمول‌های مورد عمل در دوره یادشده نداشته‌اند، به استثنای پذیرفته‌شدگان شاهد و ایثارگر مجاز به ادامه تحصیل با هزینه شخصی خواهند بود.
 همچنین کسانی که در ارائه اطلاعات اولیه تخلف داشته‌اند، طبق مقررات از بورس و ادامه تحصیل محروم می‌شوند.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: با تصمیمات اعلام شده و شفاف‌سازی این تصمیمات که به مدیران نیز اعلام شده و با همکاری همه‌جانبه رؤسای دانشگاه‌ها و مدیران وزارت علوم متقاضیان بورسیه‌ها با اطمینان خاطر به امر تحصیل خود پرداخته و ضمن اعلام آمادگی دوباره همه واحدها جهت پاسخگویی به موارد ابهامی امیدوارم ضمن پرهیز از اظهارنظرهای غیرمسؤولانه شاهد محیطی آرام و با نشاط در آغاز سال تحصیلی در مراکز آموزش عالی باشیم.
تخلف محرز وزارت علوم در بحث بورسیه‌ها
این درحالی است که گزارش مهم و مشترک کمیسیون اصل 90، کمیسیون آموزش و دیوان محاسبات کشور به سران قوا درباره عملکرد وزارت علوم در پرونده بورسیه‌ها در قالب صورتجلسه‌ای منتشر شده است.  در بخش‌هایی از این صورت جلسه مشترک آمده است: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری درباره رسیدگی به حقوق دانشجویان بورسیه پس از جلسات متعدد جلسه مشترکی بین کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و اصل 90، با دعوت از دیوان محاسبات کشور و مدیران سابق و فعلی وزارت علوم برگزار شد که با وجود دعوت قبلی، فرهادی حضور نیافت و نماینده‌ای هم به جلسه اعزام نکرد. همچنین مهم‌ترین بخش‌های جمع‌بندی این جلسه که در قالب صورتجلسه‌ای در 10بند منتشر شده به شرح زیر اعلام شد:
1- با توجه به اهمیت موضوع و دعوت انجام شده، عدم حضور وزیر محترم علوم بشدت مورد اعتراض و انتقاد اعضای حاضر در جلسه قرار گرفت.
2- با توجه به اینکه دانشجویان بورسیه از سوی شورای مرکزی بورس وقت واجد شرایط تشخیص داده شده و مراتب به تایید مدیران وزارتخانه رسیده است بنابراین ورود و ابطال و تعلیق تحصیل و بورسیه سایر دانشجویان که به تایید شورای مرکزی بورس رسیده، فاقد وجاهت قانونی است.
3- کمیسیون اصل ۹۰ متعاقب شکایت تعداد زیادی از دانشجویان بورسیه و بررسی طرز کار مدیران سابق و فعلی وزارت علوم، نتیجه رسیدگی خود را به وزیر علوم اعلام کرد و سپس جهت روشن شدن ابعاد و چگونگی اجرای آن، جلسه‌ای با حضور وزیر و معاونان مربوط و اعضای کمیسیون‌های آموزش و اصل 90 تشکیل شد و درنهایت وزیر با تایید و تصریح بر قانونی بودن تصمیمات شورای مرکزی و وزیر وقت علوم بر تعیین تکلیف نحوه پرداخت‌ها از سوی دیوان محاسبات و نیز ضرورت جایابی برای دانشجویان و نیز طرح و تصویب وضعیت مربیان در هیأت‌های امنای دانشگاه‌ها، تأکید کرد و جلسه جمع‌بندی شد بنابراین اجرای همه اقدامات و مصوبات کمیسیون اصل 90 مورد تأکید قرار می‌گیرد و از وزیر  علوم می‌خواهد نسبت به اجرای آنها دستور فوری صادر کند.
4- پس از تذکر مقام معظم رهبری انتظار این بود وزارت علوم به سرعت نسبت به تعیین تکلیف نهایی اقدام کند که متأسفانه نه تنها اقدام عملی مورد انتظار صورت نگرفته بلکه همچنان موانعی ایجاد می‌شود.
۵- دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی جهت تسریع در رسیدگی به وضعیت بورسیه‌ها، کمیته‌ای را مأمور پیگیری و حل مساله کرد. متأسفانه جلسات این کمیته و پیگیری‌ها متوقف شده است.
۶- براساس اعلام دادستان دیوان، احراز شرایط علمی و تخصصی دانشجویان جهت اعطای بورس فقط بر عهده وزارت علوم بوده و مصوبات شورای مرکزی بورس براساس اختیارات قانونی انجام پذیرفته است.
 ۷- معاون حقوقی و امور مجلس و دادیار دیوان محاسبات بر نظر فوق‌الذکر تأکید داشته و تأخیر در تعیین تکلیف بورسیه‌ها را به بهانه مخالفت دیوان محاسبات نادرست اعلام کردند.
۸- نمایندگان حاضر در جلسه خواستار تهیه گزارشی دقیق و کامل به صورت مشترک از سوی کمیسیون آموزش و تحقیقات و اصل ۹۰ و دیوان محاسبات به مدیران نظام شدند.
9- تخلف و فرافکنی وزارت علوم در تعیین تکلیف موضوع بورسیه‌ها برای نمایندگان حاضر در جلسه محرز بوده و براساس تبصره ماده ۵ قانون نحوه اجرای اصل ۹۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون اصل ۹۰ خواستار انعکاس و معرفی مدیران متخلف به قوه قضائیه شدند.
۱۰- از آنجا که تطبیق وضعیت هر یک از دانشجویان بورسیه با نگرش به اصل صحت مصوبات شورای مرکزی و وزیر وقت علوم فقط ناظر بر ۳۶ نفری است که حسب اعلام وزارت علوم، اطلاعات نادرست ارائه کرده‌اند با تأکید بر ضرورت فراهم کردن امکان ادامه تحصیل و پرداخت حقوق به همه دانشجویان بورسیه، بر طرح و تصویب وضعیت مربیان در هیأت‌های امنای دانشگاه‌ها تا قبل از شروع سال تحصیلی آینده تأکید می‌شود.
 


Page Generated in 0/0055 sec