printlogo


کد خبر: 144305تاریخ: 1394/6/4 00:00
بازگرداندن پول یارانه نقدی در صورت ارائه اطلاعات ناقص
دولت پردرآمدهای معترض را جریمه می‌کند؟

گروه اقتصادی: معترضان به حذف یارانه نقدی از امروز باید تعهدنامه‌ای را بپذیرند که در صورت موافقت با آن دولت می‌تواند یارانه نقدی پرداخت شده به آنها را پس بگیرد! به گزارش «وطن‌امروز» پس از اعلام حذف 2 میلیون و 400 هزار نفر از سوی رئیس سازمان مدیریت، دولت با گرفتن تعهدنامه از افراد غیرنیازمند،‌ از طریق مالیات به دنبال بازستانی یارانه پرداختی به آنهاست. پس از آنکه علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای اجرای قانون بودجه خبر از حذف 2 میلیون تن از پردرآمدهای یارانه‌بگیر تا مردادماه سال جاری داد، اکنون رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با تایید این موضوع رقم دقیق حذف‌شدگان را 2 میلیون 400 هزار نفر عنوان کرد. وی تاکید می‌کند:‌ طبق قانون دولت هر کسی را که تشخیص بدهد پردرآمد است، یارانه نقدی آن را حذف می‌کند. از آنجایی که بانک‌های اطلاعاتی دولت برای حذف دقیق غیر نیازمندان واقعی، دقیق و جامع نیست این کار در عمل با مشکلاتی از جمله حذف اشتباهی افراد نیازمند همراه است. موضوعی که مسؤولان نیز قبول دارند و در این راستا محمد باقر نوبخت عنوان می‌کند: افراد می‌توانند نسبت به حذف یارانه نقدی خود اعتراض کنند، لذا ما به بررسی می‌پردازیم و اگر تشخیص دادیم، یارانه نقدی افراد حذف شده را برمی‌گردانیم، البته دولت با همین احتیاط یارانه 2 میلیون را حذف کرده است. از امروز افرادی که یارانه‌شان قطع شده باشد، باید به سایت www.yaraneh10.ir مراجعه کنند و اطلاعات مربوط به املاک، خودرو و حقوق خود را ثبت کنند. در اقدامی تازه و بر اساس مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها شیوه‌ای طراحی شده که طبق آن اگر فردی پس از قطع یارانه‌ نقدی اعتراض کرد و در سامانه اعتراض، اطلاعات غلطی را به دولت داده باشد، مجبور می‌شود یارانه نقدی که دریافت کرده را به حساب دولت برگرداند. براساس این تعهدنامه به موجب ماده
10 قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت مکلف است، وجوه پرداختی را استرداد کند. همچنین دولت اجازه می‌یابد از بررسی‌های میدانی از محل سکونت و اطلاعات تمام سازمان‌ها و دستگاه‌ها برای شناسایی وضعیت اجتماعی و اقتصادی افراد معترض به یارانه خود استفاده کند. طبق شیوه جدید 2 راه برای استرداد یارانه پرداختی در صورت عدم تایید اطلاعات پیش‌بینی شده است؛ اگر فردی کارمند دولت باشد از فیش حقوقی وی کسر شود یا روی مالیات حقوق افزوده شود و اخذ می‌شود و در صورتی که کارمند دولت نبوده و قبلا نیز اظهارنامه مالیاتی تکمیل نکرده باشد، در فهرست مودیان مالیاتی این سازمان قرار می‌گیرد، تا پس از تایید یا رد اطلاعات فرد معترض نسبت به واریز یارانه یا استرداد آن اقدام شود.
دولت یارانه‌بگیران را جریمه می‌کند؟
این تعهدنامه به احتمال فراوان احیای همان موضوع جریمه افراد غیرنیازمند است که با گذشت زمان منتفی به نظر می‌رسید. در سال 93 دولت آیین‌نامه‌ای را ابلاغ کرد که طبق آن در صورتی که پردرآمدها از دریافت یارانه نقدی انصراف ندهند به اندازه 3 برابر یارانه دریافتی‌شان جریمه شوند! طبق بند «و» تبصره 21 بودجه سال 93 «یارانه نقدی صرفا به سرپرستان خانوار‌های متقاضی که به تشخیص دولت نیازمند دریافت یارانه باشند، پرداخت می‌شود (مجموع درآمد سالانه آنها کمتر از رقم تعیین شده توسط دولت باشد) و افراد متقاضی دریافت یارانه نقدی باید در موعد تعیین‌شده به مراکز ثبت‌نام مراجعه کنند. چنانچه پس از تحقیق مشخص شود اشخاص با درآمد بیشتر از مبلغ فوق اقدام به دریافت یارانه کرده‌اند به‌میزان 3 برابر یارانه دریافتی جریمه می‌شوند». شاید دولت به دنبال جریمه 3 برابری افراد پردرآمد نباشد اما به نظر می‌رسد  با تعهدنامه فوق تنها به دنبال استرداد وجه پرداختی یارانه از طریق مالیات است.
یارانه 2 میلیون نفر
مسؤولان دولتی که تمایل کمی به ارائه اطلاعات درباره یارانه نقدی دارند بعد از افشای برخی اخبار، جزئیاتی از آن را منتشر می‌کنند. سخنگوی دولت اخیرا با تایید حذف 2 میلیون نفر از لیست یارانه نقدی گفته 2 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی حذف شده‌اند. نوبخت درباره احتمال بروز اشتباه و خطا در حذف یارانه‌بگیران و اعتراضی که بعد از آن به همراه خواهد داشت، گفت: به هرحال با توجه به اینکه بانک‌های اطلاعاتی تمام اطلاعات را در اختیار نداشته و کامل نیستند در برخی موارد اشتباهاتی نیز اتفاق می‌افتد و ما نیز با راه‌اندازی سامانه، فرصت شکایات مردم را فراهم کردیم، بنابراین حذف همراه با خطای 20 هزار نفری در بین 2 میلیون یارانه‌بگیر حذف شده چندان غیرمنطقی نیست. نوبخت در ادامه به هزینه‌های سنگین خرج شده از سال 1389 تاکنون برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و افزود: نه تنها براساس قانون هیچ رقمی به سمت تولید یا خزانه دولت روانه نشد، بلکه در این مدت 50 هزار میلیارد تومان از خزانه برداشت شده و به همراه تمام منابع ناشی از افزایش حامل‌های انرژی صرف توزیع نقدی شده است.  رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در رابطه با اینکه چرا روند معکوس را در حذف یارانه‌بگیران در پیش نگرفته و به جای حذف پردرآمد‌ها، نیازمندان را شناسایی نکرده‌اند، گفت: این هم می‌تواند یکی از راه‌حل‌ها باشد که تنها به افراد تحت‌پوشش و مورد حمایت یارانه بدهیم اما در این بین باید توجه داشت که ما باید یارانه
66 میلیون نفر را حذف می‌کردیم و فقط به 10 میلیون نفر تحت پوشش یارانه نقدی می‌پرداختیم. آنگاه افراد نیازمندی که تحت‌پوشش سازمان بهزیستی یا کمیته امداد امام خمینی(ره) و سایر بخش‌های پوششی نیستند ولی در بین آن 66 میلیون نفر دیگر قرار دارند هم حذف می‌شدند.
 


Page Generated in 0/0050 sec