printlogo


کد خبر: 144326تاریخ: 1394/6/4 00:00
روایت استورارو از فیلم «محمد رسول‌الله(ص)»
جلوه‌گاه نور

ویتوریو استورارو، فیلمبردار سرشناس فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» درباره چگونگی بصری کردن زندگی پیامبر اسلام سخن گفت. به گزارش سایت رسمی فیلم «محمد رسول‌الله(ص)»، سرشناس‌ترین عضو خارجی گروه سازنده‌ فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» درباره‌ اینکه چطور به پروژه‌ فیلم «محمد رسول‌‌الله(ص)» اضافه شد، می‌گوید: «چند سال قبل به این فکر افتادم که هیچ شناختی از اسلام ندارم و هرگز قرآن را نخوانده‌ام، حال آنکه تورات و انجیل و عقاید کنفوسیوس را خوانده‌ام. تا به حال در سینما بسیار اندک به دین اسلام پرداخته شده و شاید الان زمانی است که این دین الهی باید بیشتر خود را به جهان نشان دهد. به هر حال، مشغول مطالعه کتابی درباره پیامبر اسلام شدم و تقریبا در انتهای کتاب بودم که مجید مجیدی آماده ساخت فیلم محمد(ص) می‌شد. در واقع این انرژی مرا جذب کرد، چرا که من پیش از آن مایل بودم درباره اسلام بدانم و این اشتیاق باعث این ارتباط شد». بعد از پیشنهاد مجیدی و سفر استورارو به ایران آنها به مشهد و دیگر شهرهای مقدس ایران رفته و استورارو با نحوه‌ عبادت مسلمانان و معماری اسلامی و هنرهای تجسمی اسلامی مانند نقاشی و نگارگری و کارهای عرفانی محمود فرشچیان و... آشنا شده و براین اساس زبان بصری ویژه‌ای را برای این فیلم طراحی کرده است. استورارو در این باره عنوان می‌کند: در وهله‌ اول به نظرم رسید باید سفر بصری ویژه‌ای برای پیامبر طراحی شود. فکر کردم چگونه می‌توان معنویت را بصری کرد؟ با خودم گفتم پیامبر اسلام(ص) قرار است با نور تصویر شود و جهان حقیقی اطراف او، این شانس را به من می‌دهد تا قدم به قدم سفر او را به صورت نمادین به تصویر بکشم. به این فکر کردم که چطور باید این لحظه را تصویرسازی کنم؟ با تماس با مرکزی در رم که با استفاده از کامپیوتر می‌تواند موقعیت ستارگان را در هر زمان نشان دهد، متوجه شدم در زمان تولد پیامبر، براستی ستارگان در آسمان موقعیتی نورانی داشتند. در زمان تولد حضرت مسیح(ع) نیز همین موقعیت نورانی در آسمان وجود داشته است. ارتباط و اجتماع ستارگان، بیانگر یک انرژی بسیار زیاد است که منعکس می‌شود و خبر از رویدادی ویژه می‌دهد.
وی در این باره افزود: تلاش کردم با استفاده از ترکیب نور موجود در نقاشی‌ها و تصاویر تمدن‌های کهن آسیایی، به بهترین نتیجه برسیم. در این روش، ترکیب عناصر و ابزار فیزیکی و بیان احساسی از طریق نور و رنگ به کار گرفته شد و تلاش شد از طریق ترکیب فناوری و طبیعت‌گرایی بتوان شرایط تاریخی مورد نظر را با استفاده از نور طبیعی و شدت نور روز متناسب با شرایط جغرافیایی و آب‌ و هوایی شبه‌جزیره عربستان و هماهنگ با منابع روشنایی آن دوران مانند مشعل و شمع ایجاد کرد. دیدگاه بصری غالب اثر، بیشتر براساس نگرش معنوی فیلمنامه به شخصیت و دوران حضرت محمد(ص) و ادراک من از نمادشناسی و روانشناسی نورها و رنگ‌ها به وجود آمده تا شرایط تاریخی. من معتقدم در سینما تمام احساسات به وسیله نور قابل بیان می‌شوند و ما به وسیله احساس بیش از دیدن قابلیت درک داریم. وی یادآور می‌شود در این فیلم تمام تلاشش را کرده است با نور، حرف بزند و عظمت پیامبر اسلام را به تمام مردم جهان نشان بدهد. عظمتی که ستارگان آسمان هم به آن شهادت داده‌اند.


Page Generated in 0/0055 sec