printlogo


کد خبر: 144335تاریخ: 1394/6/5 00:00
مصرف‌کنندگان در انتظار کاهش قیمت، تولیدکنندگان به‌دنبال افزایش!
چرا مردم خودرو نمی‌خرند؟

گروه اقتصادی: ماجرای خودرو با کاهش تقاضا و اقبال‌کم برای خرید وارد فاز جدیدی شده است. خودروسازان که به علت انحصاری بودن صنعت خودرو با وجود کیفیت کم خودرو، خیالشان بابت فروش محصولات خود راحت بود با چالش جدید «انتظار برای ارزان شدن» مواجه شده‌اند. مراکز تعویض‌پلاک خودرو که روزگاری صف‌های طویلی داشت این روزها کم‌رونق شده و اندک متقاضیان تعویض‌پلاک به‌راحتی می‌توانند خودروی جدید را پلاک بزنند. جالب اینکه وقتی نشانه‌های ترکیدن حباب قیمتی خودرو در بازار آزاد دیده شد مدیران‌عامل 2 خودروساز بزرگ کشور برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت، سخن از گرانی مجدد خودرو می‌زدند! مثلا مدیرعامل ایران‌خودرو یک ماه پیش به صراحت گفته بود: «نه‌تنها اعتقاد ندارم که قیمت خودروهای داخلی کاهش می‌یابد بلکه اطمینان دارم قیمت خودرو افزایش می‌یابد». با این وجود ادامه رکود در بازار خودرو موجب شد نرخ‌ها بشکند و قیمت بازار به قیمت کارخانه برسد. این وضعیت نشان می‌دهد مردم اصلا از کیفیت خودروهای تولید داخل راضی نیستند و خواهان افزایش کیفیت و کاهش قیمت‌ها هستند. غلامحسین قاسمیان، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران با بیان اینکه بازار خودرو همچنان درگیر رکود است، اظهار داشت: در حال حاضر تغییر خاصی در بازار خودرو رخ نداده و همان رکود همیشگی حاکم است.
وی افزود: مردم به گمان اینکه نرخ ارز کاهش می‌یابد از خرید خودروی صفر امتناع می‌کنند در حالی که نرخ ارز همچون گذشته خواهد ماند و تا به حال شاهد کاهش قیمت آن نبوده‌‌ایم. قاسمیان در ادامه افزود: با وجود اینکه تقاضای چندانی در بازار خودرو وجود ندارد اما خودروسازان عرضه را همچنان ادامه داده و از لحاظ عرضه در بازار مشکلی وجود ندارد. به گفته وی، عدم میزان تقاضا منجر به کاهش قیمت خودرو به زیر قیمت کارخانه شده است.
نعمت‌زاده و یکه زارع در مجلس
التهاب در بازار خودرو و همچنین مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان موجب شد اعضای کمیسیون صنایع مجلس از نعمت‌زاده وزیر صنعت و یکه‌زارع مدیرعامل ایران‌خودرو توضیح بخواهند.
حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع مجلس با تشریح جلسه اخیر این کمیسیون با وزیر صنعت و مدیران خودروساز اظهار داشت:‌ در این جلسه موضوع پرداخت تسهیلات بانکی به خودروسازان مطرح شد و نمایندگان بر لزوم متعهد شدن خودروسازان به پرداخت بدهی قطعه‌سازان تاکید کردند.
وی با بیان اینکه موضوع پرداخت تسهیلات بانکی به خودروسازان در بانک مرکزی مطرح و در حال جمع‌بندی است، گفت: قرار است این تسهیلات از طریق بانک‌های عامل به 2 شرکت ایران‌ خودرو و سایپا پرداخت شود که البته ممکن است ارقام پرداختی به این شرکت‌ها متفاوت باشد.
به گفته فولادگر، موضوع پرداخت تسهیلات بانکی به خودروسازان در جلسه قبلی کمیسیون صنایع و کمیسیون اقتصادی مجلس با مسؤولان بانک مرکزی و خودروسازان مطرح شده بود.
وی تصریح کرد: در جلسه کمیسیون صنایع با نعمت‌زاده، وزیر صنعت، گزارشی از آخرین وضعیت صنعت خودرو به لحاظ آمار تولید، صادرات و کیفیت ارائه شد که طبق این گزارش وضعیت صنعت خودرو در سال‌های 93 و 94 نسبت به سال‌های 91 و 92 بهتر شده ولی در حال حاضر فروش خودرو با رکود همراه است. وی ادامه داد: اعضای کمیسیون صنایع مجلس در این جلسه بر لزوم توجه مدیران خودروساز به نتایج طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو تأکید کردند و وزیر صنعت نیز تصریح کرد که اکثر موارد این گزارش را قبول دارد. عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه در جلسه روز گذشته درباره کیفیت خودروهای تولیدی و عدم کشش بازار برای افزایش دوباره قیمت خودرو نیز بحث شد، گفت:‌ در این جلسه مطرح شد که بازار آمادگی پذیرش افزایش قیمت خودرو را ندارد، مگر اینکه خدمات فوق‌العاده‌ای به خریداران ارائه شود یا کیفیت خودروها افزایش یابد.
خودروهای عقب‌مانده
همچنین رئیس هیأت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از پیشنهاد نمایندگان برای تشکیل کمیته مشترک میان وزارت صنعت و کمیسیون صنایع برای بررسی وضعیت صنعت خودروسازی خبر داد و گفت: متأسفانه اروپا ایران را به‌نوعی بازار فروش محصولات عقب‌مانده خود کرده است.
علی علیلو با بیان اینکه در این جلسه اعتراضاتی مبنی‌بر عدم توجه وزارت صنعت به نتایج تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی عنوان شد، افزود: قرار بود وزارت صنعت وظایفی را که گزارش تحقیق و تفحص در اصلاح صنعت خودروسازی کشور تعریف کرده اجرایی کند اما متأسفانه هنوز چنین چیزی عملیاتی نشده است. رئیس هیأت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی اضافه کرد: خصوصی‌سازی، تعیین تکلیف شرکت‌های زیان‌ده و ارتقای سطح تولید شرکت‌های خودروساز 3 محور مورد انتقاد نمایندگان مجلس به وزیر صنعت بود که در این جلسه مطرح شد. علیلو با اشاره به اینکه بعد از صحبت‌های وزیر صنعت، نمایندگان تشکیل یک کمیته مشترک را میان وزارت صنعت و کمیسیون صنایع برای بررسی بهتر وضعیت صنعت خودروسازی کشور پیشنهاد کردند، گفت: قرار است وزارتخانه در این رابطه نظر نهایی خود را اعلام کند. وی با اشاره به مذاکرات شرکت‌های خودروسازی با خارجی‌ها برای گسترش همکاری‌ها، اظهار داشت: متأسفانه اروپا ایران را به‌نوعی بازار فروش محصولات عقب‌مانده خود کرده است، این درحالی است که اروپا تا 2020 اغلب تولیدات خود را روی خودروهای هیبریدی قرار داده اما ایران هنوز در تولید خودرو با مشکلات متعددی روبه‌رو است.
رئیس هیأت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی اضافه کرد: وزیر صنعت دفاعیات خود را در این‌باره اعلام کرد اما چون نمایندگان مجلس هنوز یک برنامه راهبردی منسجم از سوی وزارتخانه برای چگونگی شراکت خودروسازان داخلی با خارجی‌ها مشاهده نکرده بودند قرار شد وزارت صنعت برنامه خود را به کمیسیون ارائه دهد.
بازار چه می‌گوید؟
با وجود ارائه آمارهای رنگارنگ وزارت صنعت درباره وضعیت خودروسازی، بازار خودرو همچنان در رکود به سر می‌برد. طبق سخنان رئیس هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی خودروهای عقب‌افتاده اروپایی یکی از عوامل کاهش کیفیت خودرو در کشور است  و همین موضوع می‌تواند یکی از علل رکود در بازار خودرو باشد. فروشندگان خودرو منتظر مشتری هستند اما مشتری چندانی وجود ندارد چرا که همه منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.  قیمت چند مدل از خودروهای داخلی در بازار آزاد در هفته جاری کاهش یافته است. در این هفته قیمت پراید SE111 معادل 100 هزار تومان، پارس سال 100 هزار ‌تومان، پژو 206 تیپ 5 معادل 2 میلیون‌‌ تومان، پارس تندر یک میلیون و 500 هزار تومان، تندر اتومات 500 هزار ‌تومان و تندر 90 مدل E2 معادل 700 هزار تومان کاهش یافته است. به گزارش ایسنا، همچنین قیمت کارخانه‌ای چند محصول مونتاژی شرکت کرمان‌موتور نیز به طور میانگین یک میلیون‌تومان افزایش یافته است. این افزایش قیمت در حالی است که شورای رقابت تاکنون اعلام رسمی مبنی‌بر صدور مجوز برای افزایش قیمت محصولات کرمان موتور نداشته است و مشخص نیست این افزایش قیمت با مصوبه قانونی شورای رقابت بوده است یا خیر.


Page Generated in 0/0051 sec