printlogo


کد خبر: 144372تاریخ: 1394/6/5 00:00
گزارش همایش بین‌المللی «همه علیه استکبار»
آمریکا رو به افول است

دانشگاه تهران؛ دانشکده فنی خود یادآور نفرت ایرانی‌ها از آمریکاست و وقتی یک همایش در تالار شهید چمران این دانشکده برگزار می‌شود این حس مضاعف می‌شود. تالاری که هفته گذشته میزبان یک همایش بین‌المللی با عنوان «همه علیه استکبار» بود که در آن از سفرا و اساتید مختلف دعوت به عمل آمده بود.
اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور که مساله «تکلیف استکبارستیزی بعد از توافق هسته‌ای» را در مقابل رهبری مطرح کرده بود و بعد از آن موضوع «استکبارستیزی ادامه دارد» کلیدواژه همه رسانه‌ها شد، هفته گذشته همایش «همه علیه استکبار» را پایه‌ریزی کرد که در آن سفرای ونزوئلا، کوبا و کاردار سفارت بولیوی در تهران به همراه ماتئوس پیسکورسکی و روبرتو کوالیا و بسیاری میهمان دیگر به‌صورت ارتباط تصویری از جمله پروفسور الکساندر دوگین و پروفسور جیمز پتراس حضور داشتند. خلاصه‌ای از صحبت‌های میهمانان را در ذیل می‌خوانید.
 آمه نوتپ زامبرانو، سفیر ونزوئلا در ایران: استراتژی ظالمانه آمریکا علیه کشورهای آمریکای لاتین تغییر کرده ولی هدف همان است
آمه نوتپ زامبرانو، سفیر ونزوئلا در ایران یکی از سخنرانان اصلی همایش «همه علیه استکبار» در دانشگاه تهران بود که بر ادامه مسیر مبارزه با استکبار تاکید کرد و گفت: استراتژی ظالمانه آمریکا علیه کشورهای آمریکای لاتین تغییر کرده ولی هدف همان است.
سفیر ونزوئلا با حضور در این همایش گفت: خیلی خوشحالم در عصری ضد استعمار حرف می‌زنیم و در خدمت شما هستم که در سال پیش سازمانی تحت عنوان اتحادیه بلواری آمریکای لاتین تشکیل داده‌ایم که برخی از اهداف در نظر گرفته ضد استعماری آن محقق و برخی دیگر در حال محقق شدن است.
وی ادامه داد: از طریق این اجلاس تلاش کردیم جهان چند قطبی به وجود آوریم و آن را صرفا یک قطبی ندانیم و جهانی را که تمام کشورها برای خود تصمیم‌گیرنده باشند ایجاد کنیم. از سوی دیگر این اتحادیه را با قطب‌های مختلف جهان و منطقه از جمله ایران تشکیل دادیم.
سفیر ونزوئلا گفت: کاری را که هوگو چاوز پیش‌تر شروع کرده بود می‌خواهیم ادامه دهیم که البته این امر مورد استقبال بسیاری از کشور قرار گرفت همچنین این امر موجب شد لینک مشترکی میان کشورهای ضد امپریالیسم صورت بگیرد. وی افزود: این روند از ۱۵ سال پیش از طریق ونزوئلا و سفر به اقصی نقاط دنیا برای ایجاد یک اتحادیه قدرتمند آغاز و تلاش شد سیاست‌ها و راهکارهایی را ارائه شود که بیشتر کشورها بویژه ونزوئلا به کشورهای قدرتمند وابسته نباشند و روی پای خود بایستند همچنین این اتحادیه به دنبال آن بود تا پایگاه‌های نظامی آمریکا را از ونزوئلا جمع‌آوری کند. از سوی دیگر هدف این اتحادیه دفاع از یک نظام دموکراتیک در ونزوئلا بود.
وی در ادامه گفت: آقای چاوز که ۱۵سال پیش به ایران سفر کرد به تشکیل اتحاد با ایران دست زد و سیاست‌های دوگانه آمریکا را محکوم کرد.
وی افزود: همچنین شرایطی پیش آمد که در آمریکای لاتین دیدگاه استکبارستیزی به وجود بیاید. ما هم رابطه سیاسی و اقتصادی را با ایران شروع کردیم و همینطور با سایر کشور‌های پیشرفته دنیا ارتباط گرفتیم و از این طریق پیشرفت کردیم و این در آمریکای لاتین سابقه نداشته است.
سفیر ونزوئلا تصریح کرد: این مساله باعث می‌شد کشورها بتوانند از تمامیت ارزی خودشان دفاع کنند و از هرگونه تخریب اقتصادی جلوگیری کنند از این رو یک پروسه استقلال سیاسی به همراه استقلال اقتصادی را ایجاد کرد.
سفیر ونزوئلا ادامه داد: این دیدگاه‌ها از نظر آمریکا خیلی خوشایند نبود و این یک دفاع از استقلال سیاسی از همسایگان ما شد. استراتژی ظالمانه آمریکا علیه کشورهای آمریکای لاتین تغییر کرده ولی هدف همان است. از جایی که فهمیدند سیاست‌های‌شان در قبال کشورهای آمریکای لاتین جواب نمی‌دهد خواستند به صورت مخفی وارد شوند. وی در ادامه افزود: ما همواره سیاست‌های دوگانه آمریکا را محکوم کرده‌ایم و این امر باعث شد نگاه جدیدی نسبت به قدرت‌های سیاسی در منطقه آمریکای لاتین به وجود آوریم. این دیدگاه باعث شد نگاه امپریالیستی که بیگانگان نسبت به کشور ما داشتند عوض شود.
آمه نوتپ زامبرانو به کودتای سال ۲۰۰۲ علیه چاوز اشاره کرد و گفت: همچنان که آمریکا در ونزوئلا تلاش کرد با ایجاد کودتا حکومت‌های مردمی علیه استکبار را زمین بزند ما شاهد هستیم که در نقاط مختلف دنیا در همه زمان‌ها این کار را کرده است و امروز در سالگرد کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ما میهمان شما دانشجویانی هستیم که کشور خودتان هم در آن زمان طعم همین دست‌اندازی و کودتا را که بانی اصلی‌اش آمریکا بود چشیده است.
وی خاطرنشان کرد: آمریکا خواهان آن است که پروسه‌های استقلال‌طلبانه کشورهای آمریکای لاتین را پایان دهد و ما نیز در تلاش هستیم با کشورهای انقلابی اطراف‌مان علیه آن ایستادگی کنیم.
در پایان نیز وی صحبت‌های خود را با جمله‌ای از سیمون بولیوار به پایان رساند: از شما ملت‌های استکبارستیز می‌خواهم اتحاد داشته باشید. کار شما غیر از مقدمه، یا آغاز استقلال نیست.
مشاور هوگو چاوز: ما به کشورهایی همچون ایران، روسیه و چین نگاه می‌کنیم
در ادامه همایش در ارتباط ویدئوکنفرانس با پروفسور پتراس از مشاوران هوگو چاوز وی چنین عنوان کرد: آنها به کشورهایی مثل ایران، روسیه و چین نگاه می‌کنند و می‌خواهند سیاست‌های تجاری را به نفع خودشان تعیین کنند.
وی ادامه داد: کشورهای آمریکای لاتین در حوزه نفت و محصولات کشاورزی موفق شدند اما با سقوط قیمت‌ها اقتصاد این کشورها اندکی آسیب‌پذیر شد، پس واشنگتن تلاش کرد تا جایی که می‌تواند کشورها را مطیع خود کند.
ولادیمیر آندرس گنزالس کسادا، سفیر کوبا: ما از مبارزه با استکبار حمایت می‌کنیم
سفیر کوبا از دیگر میهمانان همایش بود که چنین گفت: دانشجویان عزیز دانشگاه، مدعوین محترم، و کلیه دوستان گرامی! برای من شرکت در این کنفرانس بین‌المللی تحت شعار «همه در برابر استکبار» که در مکان معتبر دانشگاه تهران برگزار می‌شود، افتخار بزرگی است. از دعوت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در دانشگاه ایران و خانه آمریکای لاتین (HOLA) قدردانی می‌کنم.
کلمه استکبار مترادف با غرور، جسارت، خود‌پسندی و خود‌بینی است. کلماتی که مناسب توصیف امپریالیسم جهانی است، که از ابتدای امر تا به امروز همان سیاست مجرمانه، توسعه‌طلبانه، درنده‌خویی و سیری‌ناپذیری در برابر ملت‌های مظلوم را گسترش داده است. بهترین پادزهری که همیشه بوده و خواهد بود، مبارزه انقلابی است.
به همین دلیل است که ما تحت هیچ شرایطی، به عنوان نمایندگان این ملت‌ها، دست از مبارزه علیه استکبار که شامل قدرت‌های غربی و در رأس آن ایالات متحده آمریکاست، برنمی‌داریم. همچنین باید همیشه عبارت تاریخی بیان شده در ۳۰ نوامبر ۱۹۶۴ توسط فرمانده ارنستو چه‌گوارا را در نظر داشته باشیم: «‌نمی‌توان به امپریالیسم اعتماد کرد اما این چیز کمی نیست؛ هیچ وقت». این تفکر عاقلانه امروز بیش از هر زمان دیگر مصداق دارد، چرا که در واقعیت اربابان مغرور و از خودراضی امپراتوری غرب هنوز هم خواب تصاحب جهانی را می‌بینند که در آن زندگی می‌کنیم. از جمله موارد موثق می‌توان به سوریه، عراق، یمن، فلسطین، اوکراین و... اشاره کرد.
ما به تازگی شاهد 2 رویداد مهم در عرصه بین‌المللی بودیم که به جمهوری کوبا و جمهوری اسلامی ایران مربوط می‌شود که الگوی اجتناب‌ناپذیری در تاریخ مدرن هستند.
درباره کوبا، در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۴، رئیس‌جمهور رائول کاسترو و باراک اوباما، همتای آمریکایی وی، به طور همزمان برقراری مجدد روابط دیپلماتیک بین 2 کشور را پس از بیش از ۵۰ سال وقفه، اعلام کردند. این واقعه در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۵ با بازگشایی سفارتخانه‌ها در واشنگتن و هاوانا صورت گرفت.
اوباما تأکید کرد ایالات متحده در سیاست‌های تهاجمی و خصمانه خود علیه کوبا اشتباه کرده است. وی اذعان داشت از آنجا که این اهداف و منافع مرتبط درباره کشور کوبا حفظ شده است، آنها را جهت دستیابی به آن اهداف، مجبور به تغییر استراتژی کرده است. به نوبه خود، دولت کوبا روشن ساخته است ایجاد روابط حسنه متقابل بین کوبا و ایالات متحده باید مبتنی بر احترام به استقلال، حاکمیت و شأن کوبا بوده و همچنین شامل عدم هرگونه تغییری در سیاست خارجی کوبا باشد. در این فرآیند، 2 مرحله مجزا وجود دارد؛ اول، ترمیم روابط دیپلماتیک براساس تطابق با کنوانسیون وین که امنیت چالش بعدی هر دو طرف خواهد بود. دوم، عادی‌سازی روابط که طولانی‌ترین و پیچیده‌ترین مرحله بوده به این دلیل که برای رسیدن به این امر باید مسائل کلیدی حل و فصل شود. این مسائل کلیدی عبارتند از: حذف تحریم‌های اقتصادی، تجاری و مالی اعمال شده از سوی آمریکا علیه کوبا، جبران خسارات فراوان مادی و انسانی ناشی از این محاصره که بیش از 5 دهه به طول انجامیده، بازگرداندن خاک غصب شده کوبا توسط پایگاه دریایی ایالات متحده در گوانتانامو و اخلال در امواج رادیو و تلویزیون که به صورت غیرقانونی از قلمرو ایالات متحده به کشور ما ارسال می‌شود. در غیر این صورت عادی‌سازی هرگز امکان‌پذیر نخواهد بود.
درباره ایران، در تاریخ ۱۴ ژوئیه گذشته در نهایت قرارداد هسته‌ای با به اصطلاح گروه 1+5، یعنی با اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان، پس از یک فرآیند دشوار و زمانبر مذاکرات، امضا شد. این تاییدی روشن توسط قدرت‌های غربی برحق مشروع ملت ایران بوده که هرگز نباید مانع توسعه برنامه هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز شود و باید منجر به رفع تدریجی تحریم‌های ناعادلانه بین‌المللی تحمیل شده به ایران در طول سالیان دراز شود.
پیمان هسته‌ای همچنین به معنی یک سابقه قابل توجه در حل و فصل یک تعارض بین ملتی مانند ایران، نماینده جهان سوم و ملت‌های مظلوم و مستکبران غربی است.
رئیس‌جمهور کوبا در آخرین سخنرانی خود در مجمع ملی قدرت مردمی (ANPP)، از توافق بین ایران و گروه ۱+5 استقبال کرد. وی همچنین حمایت کوبا از حق مسلم همه دولت‌ها برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را اعلام و خاطرنشان کرد گفت‌وگو و مذاکره تنها ابزار موثر برای حل اختلافات میان دولت‌هاست.
2 رویداد بیان شده – هر یک در جای خود- هرگز به این معنا نیست که کوبا و ایران، کشورهایی که همیشه حامی استقلال و حاکمیت مردم بوده‌اند، اصول خود یا مبارزه علیه هژمونی و استکبار امپریالیسم را رها کرده‌اند، بر عکس، همانطور که مقام معظم رهبری، آیت‌الله خامنه‌ای، در پاسخ به نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در دانشگاه ایران گفتند: «مبارزه علیه امپریالیسم تمام نشده است. هدف روشن است؛ آماده برای ادامه مبارزه با امپریالیسم شوید».
الکساندر دوگین: کشورهای غربی به دنبال سیاست‌های توسعه‌طلبانه خود هستند
در ادامه الکساندر دوگین دیگر میهمان این کنفرانس در سخنان خود گفت: کشورهای غربی به دنبال سیاست‌های توسعه‌طلبانه خود هستند و این همان تعریف استکبار است. ولی امپریالیسم یک ماهیت جدید است، امپریالیسم جدید غرب به دنبال تحت سلطه درآوردن تمدن‌های دیگر از طریق فناوری و تهاجم فرهنگی خود است.
وی تاکید کرد: غرب تنها از طریق نظامی‌گری به دنبال اشغال جهان نیست و به دنبال گرفتن کنترل ذهن افراد است. پس ما باید ایستادگی کنیم تا بتوانیم غربی‌ها را شکست دهیم. ما باید به ریشه‌های معنوی خود بازگردیم. مسلمانان باید سراغ سنت‌های اسلامی خود بروند، مسیحی‌ها هم همینطور. ما با یک خطر و چالش معنوی که از طرف غرب است مواجهیم.
این فعال حقوق بشر افزود: جامعه مدرن غرب تمدنی شیطانی است. این تمدن به عنوان ضد مسیحیت است ایستادگی و مقاومت در مقابل این تمدن شیطانی انجام‌پذیر نیست، مگر اینکه یک ائتلاف جدید ایجاد کنیم،  یعنی همان اتحاد تمدن‌های معنوی.
وی تاکید کرد: من مطمئنم ایران، روسیه و کشور‌های مسلمان باید با هم متحد شویم. من برای دوستان ایرانی آرزو می‌کنم که در خط رهبران معنوی انقلاب اسلامی ایران زندگی کنند.
والترآلخاندرو یانیف گوسمال، کاردار بولیوی در تهران: تاریخ بولیوی شاهد مداخلات مکرر آمریکا در حاکمیت آزادی بوده است
والترآلخاندرو یانیف گوسمال کاردار سفارت بولیوی نیز در این همایش گفت: از اوایل قرن بیستم تاریخ بولیوی در میان غم‌انگیزترین قسمت‌های خود، شاهد مداخلات مکرر آمریکا در حاکمیت آزادی و حق توسعه به‌عنوان یک دولت مستقل برای تعیین سرنوشت ملت خود بوده است.
وی افزود: دهه۹۰ نفوذ دولت آمریکا و شرکت
 «standard oil company» برجسته و مانور تاریک آنها باعث جنگی خونین بین بولیوی و پاراگوئه شد که منافع نفتی فراملی را تقویت کرد.
کاردار سفارت بولیوی تاکید کرد: مصرف بیش از حد، غارت منابع طبیعی، فردگرایی و جلو انداختن پول پیش از ارزش‌های اخلاقی به فروپاشی کل جوامع منجر شده است.
وی با بیان این مطلب که «بحران کنونی سرمایه‌داری یک بحران با ابعاد متعدد است» گفت: ابعاد مالی، تولیدی، آب و هوایی، انرژی و سیاسی- ایدئولوژیک، بدین معناست که یک بحران تمدن است که زندگی بشریت و دنیا را تهدید می‌کند. با این حال در برابر این بحران سرمایه‌داری و در چارچوب اقدامات ناامیدکننده برای احیا و تقویت آن، دولت‌های دوست و پیرو سرمایه و امپراتوری‌هایشان به ترویج خصوصی‌سازی، غارت از زمین مادر، تخریب حقوق اجتماعی و چپاول منابع طبیعی پرداخته‌اند.
گوسمال در پایان تصریح کرد: در این زمانی که امپراتوری شروع به اتخاذ استراتژی‌های متفاوت از آنهایی که به سختی شکست خوردند کرده است، همانند محاصره کوبا و تحریم‌های وارد شده بر ایران، ما نباید گمراه یا کور شویم، نئولیبرالیسم و بازار آزاد ابزار تسلیم بازار است. به همین دلیل است که همیشه باید مراقب باشیم و اجازه ندهیم نابسامانی‌های امپراتوری، ما را با خود همسو کند. ما دشمنان ایالات متحده نیستیم، لکن هرگز از بردگان آن دولت نیز نخواهیم بود.
ماتیوس پیسکورسکی: ۲۸ مرداد نمونه خوبی از رفتار استکبار جهانی در برابر ملت‌هاست
 پیسکورسکی میهمان دیگر همایش بود که گفت: این تصادف نیست که در سالگرد کودتای ۲۸ مرداد در میان شما هستم. ۲۸ مرداد نمونه خوبی برای استکبار جهانی است.
وی همچنین در تعریف استکبار افزود: اینکه یک کشور منافع خود را بالاتر از یک کشور دیگر بداند؛ این یک مثال فوق‌العاده عالی است که نمونه آن را در سال‌ ۱۹۷۲ دیدیم. بریتانیای کبیر یک اروپا نیست، یک جزیره است که در خدمت ایالات متحده قرار گرفته. ایالات متحده به دنبال این است که از تمام ملل جهان یک مدل آمریکایی بسازد. اساس چیدمان آن هم براساس بی‌احترامی به کشورها و فرهنگ‌های دیگر است و معتقدم آنها می‌خواهند همه تحت لوای دولت استکبار باشند. در سال۲۰۱۴ می‌خواستند دولت اوکراین را ساقط کنندکه این امر  به لطف وجود تکنولوژی و اینترنت بود. شیوه‌های آنان بسیار موثر شده است. اما اهداف آنها چون ۶۰ سال پیش کماکان همان است. ایران جزو معدود کشورهای موفق شده در پاره کردن یوغ استکبار است و کشورهای اروپایی بویژه اروپای شرقی باید از انقلاب شما درس بگیرند.
روبرتو کوالیا، نویسنده ایتالیایی: امروز زمانی است که نفوذ آمریکا کم و کمتر می‌شود
روبرتو کوالیا یکی درگیر از فعالان ضد آمریکایی بود که درباره این همایش و مفهوم استکبار گفت: یکی از ابعاد مهم استکبار این است که قوانینی را می‌خواهد تحلیل کند که حتی خود به آن قوانین احترام نمی‌گذارد. قوانین بین‌الملل را باید همه رعایت کنند زیرا در غیر این صورت یک کشور یاغی می‌شود. وقتی شما تظاهر می‌کنید به  قوانین احترام می‌گذارید ولی نمی‌گذارید برای دیگران مشکل می‌سازید و این دقیقا صحبت اوباماست که گفت آمریکا استثناست و برای ایالات متحده این قوانین نهایی بوده و این اصلا معنا دارد و این جز وحشی‌گری نیست. وی تاکید کرد: این درست زمانی است که نفوذ آمریکا کم و کمتر می‌شود؛ پس از جنگ دوم جهانی آمریکا نیمی از تولید ناخالص ملی جهان را تولید می‌کرد ولی الان  این  سهم بشدت رو به کاهش است. شاید آمریکا به لحاظ اقتصادی شناخته‌شده باشد ولی در حوزه اطلاعات خیلی سلطه دارد. در مقایسه با ۵۰ سال پیش این سلطه بسیار قوی  است؛ آنها در سراسر جهان بهترین و بالاترین احاطه را بر رسانه‌ها دارند زیرا ساخته‌های آنها اینترنت، جی‌میل، ایمیل و… است.
این فعال سیاسی ادامه داد: واقعیت این است که ما هم از اینها استفاده می‌کنیم ولی واقعا در این معنا آنها یک هژمونی دارند. هالیوود به آمریکایی‌ها فرصت می‌دهد واقعیت‌هایی را در ذهن مردم جهان ایجاد کنند. اکنون به این می‌رسیم که چگونه می‌توانیم مقاومت کنیم، زیرا اینها دور از ذهن هستند. پاسخ این سوال هنوز ناشناخته است و این برنامه‌ها هم راه افتادند که آرام‌آرام برایش راه باز کنند. مثل پرس‌تی‌وی اگرچه اینها قطره‌ای در برابر اطلاعات ایالات متحده است اما همین قطره‌های کوچک شروع کردند به عصبانی کردن آمریکایی‌ها. ممکن نیست شما چند موشک و تانک بخرید اما می‌توانید یک ایستگاه برنامه‌ریزی کنید تا سلطه را به چالش بکشید.
 


Page Generated in 0/0062 sec