printlogo


کد خبر: 144920تاریخ: 1394/6/15 00:00
دیدار غیرعلنی پادشاه سعودی با اوباما برخلاف سنت کاخ سفید
سلمان از آمریکا بازگشت اما از هپروت نه!

گروه بین‌الملل: آیا دیدار با اوباما در واشنگتن پایان دوری یک‌ماهه پادشاه سعودی از عربستان خواهد بود؟با اظهارنظر وزیر خارجه عربستان و ناهشیاری ملک سلمان، به نظر می‌رسد او دوباره از آمریکا به مراکش یا جنوب اروپا بازگردد؛ جایی که طی هفته‌های اخیر دور از تنش‌های سیاسی روزافزون در ریاض میان طیف‌های مختلف آل‌سعود در آن به‌سر می‌برد.  روز جمعه با تعلیق موقت سیاست پنهان کردن شاه آلزایمری از دید مقامات و بزرگان داخلی و خارجی، سرانجام او  24 ساعت پس از ورودش به ایالات متحده، پشت درهای بسته در کاخ سفید با باراک اوباما دیدار کرد.
این دیدار از آن جهت مهم بود که نخستین دیدار رسمی سلمان بن عبدالعزیز 80 ساله مبتلا به آلزایمر پس از حدود 3 ماه با یک همتای غربی در خارج از خاک عربستان محسوب می‌شد و ممنوعیت ورود رسانه‌ها به این نشست ثابت کرد سلمان از مشاعر درستی برخوردار نیست و  آمریکایی‌ها احتمالا به درخواست جانشین ولیعهد و پسر همه‌کاره شاه برای حفظ آبروی پادشاهی عربستان،  برخلاف رسم همیشگی پذیرایی رسمی رئیس‌جمهورشان از یک رهبر خارجی در کاخ سفید را به صورت غیرعلنی برگزار کرده‌اند به طوری که سلمان پس از دیدار اوباما در کنفرانس مطبوعاتی معمول در حیاط کاخ سفید شرکت نکرد اگرچه با روسای جمهور پیشین آمریکا؛ جورج بوش و بیل کلینتون هم دیدار کرد.
نکته جالب دیگر اینکه با  وجود ادعای وزارت خارجه عربستان مبنی بر اینکه موضوع اصلی بحث سلمان و اوباما درباره موضع ریاض در قبال توافق هسته‌ای 1+5 با ایران بوده است اما از سخنان رئیس‌جمهور ایالات متحده پس از این دیدار چنین استنباط می‌شود که محور اصلی بحث– اگر حقیقتا بحثی جدی میان او و سلمان آلزایمری در میان بوده باشد- تروریسم و بحران‌های خاورمیانه  بویژه حل بحران سوریه بوده است. باراک اوباما پس از دیدار روز جمعه  با شاه نیمه‌هشیار سعودی به تنهایی با خبرنگاران نشست داشت و گفت دو طرف عمدتا درباره نگرانی‌های ناشی از بحران‌های سوریه و یمن گفت‌وگو کرده‌اند. به جای ملک سلمان که احتمالا از پس احوالپرسی عادی و گپ‌وگفتی ساده در حد چند دقیقه هم برنمی‌آید، وزیر خارجه کم‌اعتبار عربستان در یک کنفرانس خبری در واشنگتن به خبرنگاران پاسخ گفت. اینجا بود که عادل الجبیر، سعی کرد تضاد میان حرف‌های اوباما و خبرگزاری رسمی واس و دستگاه وزارت خارجه سعودی‌ها را جبران کند و از تضمین‌های داده شده در دیدار کاخ سفید به پادشاه درباره توافق هسته‌ای با ایران گفت. الجبیر همچنین اخبار سفر متعاقب سلمان به قاهره در راه بازگشت از واشنگتن را تکذیب کرد. برخی روزنامه‌های مصر نوشته بودند ملک سلمان قصد دارد در راه بازگشت از واشنگتن به قاهره سفر کند و این نخستین سفر رسمی وی به قاهره پس از عهده‌داری منصب پادشاهی عربستان خواهد بود. از طرف دیگر همزمان با دیدار ملک سلمان با باراک اوباما، گروهی از یمنی‌های مقیم آمریکا با تجمع در برابر کاخ سفید، حملات نظامی ریاض و متحدانش به یمن و کشتار غیرنظامیان را محکوم کردند.

 


Page Generated in 0/0056 sec