printlogo


کد خبر: 144945تاریخ: 1394/6/15 00:00
3روز عزای عمومی حکومت ابوظبی به دنبال هلاکت 45 سرباز متجاوزش در یمن
تابوت‌ها در امارات به صف شدند

گروه بین‌الملل: جمعه گذشته، طی حملات نیروهای ارتش و نیروهای مردمی یمنی به نظامیان ائتلاف تحت رهبری عربستان 130 نفر از جمله دست‌کم 45 نظامی اماراتی، 30 نظامی بحرینی و ده‌ها نظامی سعودی در مناطق مختلف یمن کشته شدند.  براساس این گزارش، منابع یمنی، عصر جمعه اعلام کردند مقر نیروهای ائتلاف تحت رهبری عربستان در استان مأرب در شرق این کشور را با یک موشک بالستیک از نوع توشکا هدف قرار دادند. همچنین یک بالگرد آپاچی متعلق به ارتش امارات عربی نیز در حمله نیروهای مردمی سرنگون شد. ساعتی پس از این بود که امارات متحده گزارش داد 45 تن از سربازان این کشور در مرگبارترین روز عملیات نظامی در تاریخ 44 ساله ارتش این کشور در بخشی از عملیات نظامی علیه یمنی‌ها کشته شدند. انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجی گفت: این سربازان زمانی کشته شدند که یک موشک توسط نیروهای انصارالله یمن به یک انبار ذخیره مهمات
اصابت کرد. مقامات امنیتی یمنی نیز اعلام کردند این حمله موشکی در استان مأرب واقع در
120 کیلومتری شرق صنعاء پایتخت رخ داد. مقام‌های دفتر رسانه‌ای انصارالله نیز این حمله موشکی را تایید کردند. مرگ این 45 سرباز ارتش امارات خود گواه نقش روبه رشد و دائم امارات در جنگ یمن محسوب می‌شود. اگرچه دولت امارات هیچ‌گاه حضور و نقش خود و حتی تعداد سربازانش در جنگ یمن را مشخص نکرده است. رسانه‌های اماراتی مدعی شدند 22 نظامی این کشور در انفجار «تصادفی» در انبار تسلیحاتی یک پایگاه کشته شدند اما ساعتی بعد مقامات نظامی رسمی این کشور با تایید کشته شدن 22 نفر از نیروهایشان اعلام کردند مقر آنها در استان مأرب با یک موشک زمین به زمین هدف قرار گرفته است. سرانجام مقامات رسمی ارتش امارات اعلام کردند 45  نظامی این کشور کشته شدند. در پی کشته شدن این افراد 3 روز عزای عمومی در امارات اعلام شده است.  کشته شدن این 45 سرباز ارتش امارات بالاترین تلفات نظامیان از زمان تاسیس این کشور در سال 1971 است. آژانس خبری دولتی بحرین نیز روز جمعه تنها به کشته شدن 5 نظامی خود در یمن اذعان کرد. این در شرایطی است که شبکه تلویزیونی المسیره یمن نزدیک به انصارالله هم خبر داد 16 نظامی سعودی در کمین نیروهای مردمی در استان جیزان کشته و 4 تن دیگر نیز زخمی شدند. زمانی که 20 کماندوی سعودی در تلاش بودند تا پایگاه نظامی «مشعل» در داخل خاک عربستان را که به کنترل نیروهای یمنی درآمده بود، پس بگیرند با کمین نیروهای مردمی مواجه شدند و علاوه بر کشته و زخمی شدن نظامیان، تجهیزات و ادوات نظامی آنها نیز منهدم شد.  این در شرایطی است که در روزهای اخیر سعوی‌ها با تبلیغات شدید رسانه‌های خود مدعی شدند قصد دارند با عملیاتی گسترده، شمال یمن را به اشغال درآورند و حتی احمد العسیر، سخنگوی ائتلاف تحت رهبری ریاض مدعی شد نیروهای عربستانی وارد خاک یمن شده‌اند اما در روزهای اخیر در حالی‌که جنگ وارد صد و شصت و دومین روز خود شده است، گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد نیروهای سعودی حتی نتوانسته‌اند پایگاه‌های نظامی خود را که در جنوب این کشور به اشغال نیروهای یمنی درآمده، باز پس بگیرند بلکه نیروهای یمنی بارها مرزبانان سعودی را با استفاده از غافلگیری و عملیات‌های پارتیزانی وادار به فرار از پست‌های مرزبانی کرده‌اند.  ده‌ها نفر از نظامیان سعودی در این حملات کشته شده‌اند ولی مقامات و رسانه‌های این کشور هرگز آمار دقیقی از تلفات خود در جنگ با نیروهای یمنی در مناطق شمالی این کشور ارائه نداده‌اند. عربستان تنها تلاش می‌کند با حملات هوایی بی‌امان و گسترده به مناطق مسکونی در مرکز و جنوب یمن و بالا بردن تعداد قربانیان جنگ، هزینه ادامه نبرد را برای ارتش و انصارالله بالا ببرد.
امارات برای خروج آماده می‌شود
منابع آگاه اعلام کردند امارات آماده است تمام نیروهای زمینی‌ خود را از یمن خارج کند. منابع قبیله‌ای آگاه در یمن اعلام کردند این تصمیم امارات یک روز پس از آن صادر شد که ائتلاف متجاوز سعودی تلفات سنگینی به دلیل حملات ارتش یمن و کمیته‌های مردمی با موشک‌های بالستیک به مقر تجمع نیروهای نظامی مهاجم در منطقه صافر در استان مأرب داشت.  این منابع عنوان داشتند وزارت دفاع امارات اعلام کرده است تمام نیروهای زمینی‌اش را از یمن خارج خواهد کرد. امارات تاکید کرده است قبایل همپیمان‌شان خائن و مزدور هستند و آنها شایستگی حمایت و جانفشانی ندارند و تعداد اماراتی‌های کشته شده به 45 افسر و سرباز می‌رسد که به دلیل تبانی و سستی نیروهای حامی عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن و همپیمانان‌شان کشته شده‌اند.  این در حالی است که برخی منابع آگاه اعلام کردند فرماندهی نیروهای مسلح امارات دستور افزایش جنگنده‌های این کشور در یمن و اعزام نیروهای بیشتر به این کشور را داده است.
تخلیه اجساد نظامیان متجاوز
از سوی دیگر، منابع قبیله‌ای یمن، جمعه شب از تخلیه 130 جسد نیروهای ائتلاف سعودی علیه یمن از فرودگاه صافر در استان مأرب خبر دادند. این منابع اعلام کردند 21 جسد شناسایی شده متعلق به افسران اماراتی است که از طریق گذرگاه الودیعه در مرز یمن و عربستان منتقل شدند. این در حالی است که امارات از افزایش تعداد کشته‌های خود به 45 تن خبر داده بود.  به گفته این منابع، 30 جسد نیز متعلق به عناصر مسلح بحرینی است که ائتلاف سعودی علیه یمن در تلاش برای پنهان کردن هویت آنهاست. گفته می‌شود باقی اجساد نیز از چندین تابعیت مختلف هستند. 70 نفر دیگر نیز زخمی شدند که بیشتر آنها را نیروهای اماراتی تشکیل می‌دهند و وضعیت بیشتر آنها بسیار وخیم است. گفتنی است موشک شلیک شده به فرودگاه صافر، بزرگ‌ترین انبار سلاح‌های ائتلاف سعودی را منفجر کرد و همین امر باعث وقوع انفجارهای پی‌درپی بیشتر و انهدام همه تاسیسات و اتاق عملیات و 3 باند فرودگاه شد که ائتلاف متجاوزان سعودی به یمن در آستانه ترمیم آنها بود تا از این فرودگاه به طور رسمی استفاده کند.
تسلیت الازهر و کری به متجاوزان
در واکنش به مرگ نظامیان اماراتی در شرق یمن، احد الطیب، شیخ الزهر با ابوظبی ابراز همدردی کرده و به دولت امارات تسلیت گفته است. شیخ الازهر نظامیان کشته شده اماراتی را که در قالب ائتلاف کشورهای عربی به سرکردگی عربستان برای حمله به یمن در این کشور حضور داشتند شهید خوانده و از آنچه جانفشانی‌های امارات برای «امت اسلامی» و عربی توصیف کرده، تقدیر به عمل آورده است.  جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز در تماسی تلفنی با عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات، کشته شدن نظامیان این کشور در یمن را به وی تسلیت گفت. این در حالی است که طبق  گزارش سازمان‌های بین‌المللی، بیش از
6 هزار و 600 غیرنظامی یمنی از جمله کودکان و زنان از ششم فروردین ماه امسال در نتیجه محاصره دریایی، زمینی و هوایی و حمله‌های نیروهای متجاوز ائتلاف کشته و زخمی شده‌اند.

ضرب‌الاجل 24 ساعته ارتش یمن به متجاوزان
ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به نیروهای متجاوز عربستانی و اماراتی در خاک یمن 24 ساعت مهلت داده‌اند از این کشور خارج شوند، اگرنه به سرنوشت 45 سرباز کشته شده اماراتی دچار خواهند شد. یکی از کارشناسان نظامی ارتش یمن در این باره گفت: در حال حاضر تعداد اندکی از نیروهای ارتش یمن در خاک این کشور در حال فعالیت هستند و ارتش یمن تعداد زیادی نیرو دارد که هنوز وارد عمل نشده‌اند.
 


Page Generated in 0/0056 sec