گروه سیاسی: محسن رضایی در تحلیلی بر ماهیت اقتصادی برنامه جامع اقدام مشترک، معتقد است مکانیسم ورود سرمایهگذاری کلان اقتصادی به ایران، در برجام دیده نشده است و به همین دلیل نمیتوان انتظار داشت متن جمعبندی فعلی که در مجلس در حال بررسی است، بتواند تاثیر چندانی بر وضعیت اقتصادی کشور داشته باشد. به گزارش «وطن امروز»، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام میگوید رفت و آمدهای مقامات اروپایی به ایران تنها اثرات سیاسی دارد و تا زمانی که بخش خصوصی این کشورها به ایران وارد نشوند، این رفت و آمدهای سیاسی هیچ سودی برای اقتصاد ایران ندارد. رضایی به همین دلیل معتقد است متن برجام باید اصلاح شود. محسن رضایی شنبهشب در برنامه تلویزیونی «متن- حاشیه» درباره وضعیت اهداف ایران از مذاکرات هستهای و نیز شرایط لغو تحریمها در برجام گفت: ما به برخی اهداف رسیدیم ولی اینطور نیست که به همه اهداف رسیده باشیم چون دوطرف در یک بیاعتمادی بودند. ایران اعتماد نداشته است و گفته اگر شما به تعهدات عمل نکنید دوباره دستگاههای سانتریفیوژ را راه میاندازیم و آنها نیز اعتماد نداشتند و گفتند پس ما هم تحریمها را بر میگردانیم. یعنی یک برگشت پذیری متقابل. این از نظر سیاسی معادل است (تساوی در برگشتپذیری) اما از نظر اقتصادی مساوی نیست و به ضرر ماست. به گزارش مهر، وی افزود: چون این دولت آمریکا یا انگلیس نیست که میخواهد بیاید در ایران سرمایهگذاری کند بلکه اقتصاد در دست بخش خصوصی آنهاست و آنها باید بیایند و در ایران سرمایهگذاری کنند. این سیاستمدارانی که به ایران آمدند از نظر سیاسی مهم بودند ولی از نظر اقتصادی مهم نیستند، این آقای هاموند حاضر نیست به برادر خود هم یک دلار بدهد. مهم این است که ببینیم آیا سرمایهگذار اروپایی به ایران میآید؟ سرمایهگذاران اروپایی دو عامل را میبینند؛ اول اینکه شرایط سرمایهگذاری داخل ایران چگونه است؟ یعنی آیا سرمایهگذاران ایرانی از فعالیت اقتصادی در کشور راضی هستند، دوم اینکه آیا تحریمها ممکن است برگردد یا برنمیگردد؟! در اقتصاد به این دومی میگویند ریسک سیاسی. یعنی حتی تصور اینکه ممکن است تحریمها دوباره برگردد برای بخش اقتصادی و سرمایهگذاران اروپایی که میخواهند در ایران سرمایهگذاری کنند مخرب است چون آنها دنبال پول و سرمایه خودشان هستند. آنها به ریسک و خطرپذیری نگاه میکنند. اگر ببینند ممکن است تحریمها مثلا بعد از مدت یک یا 3 سال برگردد من بعید میبینم بیشتر از 40-30 میلیون دلار هر سرمایهگذاری بخواهد در ایران بیاورد و سرمایهگذاری کند. رضایی ادامه داد: بنابراین من از دولتمردانمان خواهش میکنم انتظار مردم را طوری نکنند که بعد از چند ماه مردم بگویند خب پس چه شد؟ مگر قرار نبود سرمایه خارجی بیاید، تکنولوژی بیاید، پس کجاست؟ به همین دلیل هم میگویم دولت ما باید دنبال برجام برود و آن را کامل کند. یعنی باید یک گام دیگر دولت ایران در برداشتن فشارهای ریسکآمیز و مخاطرهآمیز برجام بردارد. رضایی در پاسخ به اینکه یعنی معجزه اقتصادی بعد از این برایمان صورت میگیرد یا نه؟ اظهار داشت: با این برجام به هیچوجه. این برجام فقط تسهیلاتی برای ما به وجود میآورد. دبیر مجمع با بیان اینکه آن مدینه فاضلهای که در ذهن مردم دارد به وجود میآید بعد از برجام، وجود ندارد، گفت: نباید عدهای انتظارات کاذب به وجود آورند این کار درست نیست. خیلیها به بهانه طرفداری از دولت این کار را میکنند و این تصور را ایجاد میکنند اما با این کار در عمل یک سیل و توفان زیر پای آقای دکتر روحانی ایجاد میکنند. بروند از اقتصاددانها سوال کنند. بعضی از این آقایان روشنفکر سیاسی به خودشان اجازه میدهند هر اظهارنظری را در هر حوزه تخصصی انجام دهند. وی افزود: ما یک گرفتاری در دولت قبل داشتیم، حالا باز هم یکسری روشنفکر پیدا شده که بدون استدلال و منطق میآیند درمورد مسائل اقتصادی اظهارنظر میکنند. این در زمینه ورود فناوری و سرمایه به کشور در صورتی اتفاق میافتد که ریسک تحریمها کامل برداشته بشود. یعنی تحریمها کامل کنار برود و متوقف بشود نه اینکه تعلیق شود. نه اینکه چماقی به اسم برگشتپذیری تحریمها را بالای سر ملت ایران بگیرند. سرمایهگذار خارجی وقتی این چماق را میبیند بیشتر از
40-30 میلیون دلار سرمایه نمیآورد اما فقط مساله این هم نیست. اگر بخواهیم در اقتصاد ایران یک معجزه اتفاق بیفتد اول باید راه سرمایهگذار داخلی در ایران برای سرمایهگذاری باز بشود تا سرمایهگذار خارجی هم حس کند اوضاع رو به راه شده. وقتی سرمایهگذاران داخلی ما از رکود و مشکلات بانکی و اوضاع کسب و کار مینالند هیچ سرمایهگذار خارجی وارد کشور ما نخواهد شد. اصلا این یک قاعده معروف بینالمللی و سرمایهگذاری است که سرمایهگذاران خارجی میگویند ما از برخورد دولتها با سرمایهگذاران داخلی میفهمیم که آیا باید وارد آن کشور بشویم یا نشویم چون همان مشکلاتی که سرمایهگذار داخلی دارد را ما هم بالطبع خواهیم داشت.
حامیان مشکوک دولت
وی افزود: نحوه برخورد با برجام در داخل و خارج و نتایج عملی آن برای مردم ایران مهم است. گروهی که مانع بررسی برجام در مجلس میشوند دو نوع هستند؛ عدهای از آنها دلسوزند ولی عدهای از آنها مشکوک هستند و غیرمنطقی حرف میزنند. برخی از آنها با سوءنیت دارند این کار را میکنند. هر نوع توافق بینالمللی که میخواهد در ایران عملیاتی شود، چه امضا پشت آن باشد یا نباشد، باید به مجلس برود چرا که از یک اقدام مخفی و غیررسمی در کشور جلوگیری میکند و بار انجام تعهدات بینالمللی تنها برعهده دولت نخواهد بود بلکه همه را رسما و قانونا در داخل کشور قادر به عملیاتی کردن آن میکند. در آینده تاریخ کسی مدعی قراردادهای مشابه ترکمانچای نخواهد شد. وی در پایان گفت: «حسن ورود مجلس به برجام این است که آنچه از دل مجلس و شورایعالی امنیت ملی بیرون بیاید دوقبضه میشود. مجلس میتواند شرایط و الزاماتی بگذارد. در قانون اساسی و در اداره کشور بنبستی وجود ندارد».