printlogo


کد خبر: 144958تاریخ: 1394/6/16 00:00
ارائه یک طرح پیشنهادی برای گرفتن سرانه درمان از برخی اقشار جامعه
بیمه سلامت برای پولدارها شاید پولی شود!

علی تهرانی‌فرد: براساس طرحی که نایب‌رئیس هیأت‌مدیره سازمان بیمه سلامت از آن خبر داده است، در صورت تصویب و اجرایی شدن آن، از افرادی که مشکل مالی ندارند و درآمد مالی آنها کم نیست، برای بیمه سلامت مبالغی به عنوان سرانه درمان دریافت می‌شود. در حقیقت در صورت تصویب نهایی این طرح پیشنهادی بیمه سلامت برای پولدارها پولی می‌شود. هر چند طبق اظهارات محمدباقر هوشنگی، این موضوع در حال حاضر در حد یک طرح پیشنهادی است، اما این سازمان در حال حاضر با مشکل کمبود منابع مواجه است و برای ارائه خدمات به بیمه‌شدگان باید به فکر تامین منابع از راه‌های گوناگون باشد و این طرح پیشنهادی می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی برای تامین کسری منابع از خود بیمه‌شدگان باشد. این طرح پیشنهادی در شرایطی مطرح می‌شود که از ابتدای دولت یازدهم طرح بیمه سلامت را همگان به عنوان یک طرح رایگان شناخته‌اند و با توجه به موضوع مهم سلامت مردم، کارشناسان و صاحب‌نظران  این حوزه از رایگان بودن آن استقبال و همواره بر ارائه خدمات بیشتر و بسط و گسترش خدمات بیمه سلامت برای همه مردم تاکید داشته و دارند، با این وجود پولی شدن بخشی از سرانه درمان برای افراد دارای توانایی مالی، موضوع رایگان بودن این طرح را برای آحاد جامعه اعم از فقیر و غنی  به کلی منتفی می‌کند و خدمات‌گیرندگان از سازمان بیمه سلامت به 2 گروه تقسیم می‌شوند: (افراد دارای توانایی مالی که باید سرانه درمان خود را بپردازند و افراد فاقد توانایی مالی که بیمه برای این گروه رایگان است)
حال پرسش اینجاست که اگر فرض را بر اجرایی شدن این پیشنهاد بگیریم، در وهله اول شناسایی افراد دارای توانایی مالی و در حقیقت پولدارهای جامعه از کجا و چگونه می‌خواهد انجام شود؟ چه راهکاری برای شناسایی و تفکیک دارا و ندار  از بین افراد تحت‌پوشش لحاظ می‌شود و در نهایت آیا اجرایی شدن این طرح با اصل و اساس مساوی و برابر بودن حوزه سلامت و خدمات آن برای همه افراد جامعه اعم از فقیر و غنی با توجه به اهمیت بحث درمان و سلامت آن در تضاد نیست؟ حال باید منتظر ماند  تا پس از اجرایی شدن احتمالی این طرح پاسخ این پرسش‌ها را از مدیران حوزه سلامت و بویژه بیمه سلامت ایرانیان جویا شد.
بیمه سلامت رایگان نمی‌ماند
طرحی پیشنهاد کرده‌ایم تا افرادی که تمکن مالی دارند بخشی از سرانه درمان خود را پرداخت کنند. محمدباقر هوشنگی، نایب‌رئیس هیأت‌مدیره سازمان بیمه سلامت با بیان این مطلب افزود: بیمه همگانی رایگان ایرانیان از سال گذشته در دستور کار سازمان بیمه سلامت قرار گرفت و تاکنون بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیمه شده‌اند اما قصد داریم بیمه این افراد را سازماندهی کنیم که در این باره نیز اقدامات کارشناسی لازم انجام شده و در حال رایزنی با دولت و متخصصان امر هستیم. وی به مهر تاکید کرد: پیشنهادهای گوناگونی درباره سازماندهی بیمه سلامت همگانی ایرانیان ارائه شده که هم‌اکنون در حال رصد آنها هستیم و بزودی به نتیجه قطعی می‌رسیم.
نایب‌رئیس هیأت‌مدیره سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینکه در حال حاضر مبلغ سرانه درمان ۲۱ هزار تومان است، گفت: قصد داریم پس از انجام کارهای کارشناسی و بررسی‌های لازم افرادی که از لحاظ مالی مشکلی ندارند و درآمد ماهانه آنها کم نیست، بخشی از سرانه درمان بیمه همگانی را پرداخت کنند. به گفته هوشنگی، مابقی افرادی که مشکل مالی دارند همچنان می‌توانند تحت پوشش رایگان بیمه سلامت قرار گرفته و از خدمات و تسهیلات درمانی بهره‌مند شوند.
جیب خالی سازمان بیمه سلامت
وی به کمبود منابع سازمان بیمه سلامت اشاره کرد و افزود: در حال حاضر با مشکل کمبود منابع مواجه هستیم. برای ارائه خدمات به بیمه‌شدگان، اما رئیس‌جمهور و دولت قول مساعد برای رفع مشکلات سازمان در جهت کمبود منابع داده‌اند.
به گفته هوشنگی، یکی از راه‌هایی که می‌توانیم تا حدودی مشکل کمبود منابع سازمان را جبران کنیم، طرح پرداخت بخشی از سرانه درمان از سوی افرادی است که تمکن مالی دارند که البته این طرح هنوز به تصویب نهایی نرسیده و در حال رایزنی دراین‌باره هستیم.


Page Generated in 0/0060 sec