printlogo


کد خبر: 144962تاریخ: 1394/6/16 00:00
لنگر سیاست، ماهواره شریف‌ست را زمینگیر کرد

گروه اجتماعی: ماهواره شریف‌‌ست حاصل تلاش 5 ساله بیش از 100 نفر از دانشجویان، دانش‌آموختگان و استادان دانشگاه صنعتی‌شریف است که با وجود آماده بودن هنوز دستور پرتاب آن صادر نشده است و مدیران هر بار دلیلی برای توقف پرتاب این ماهواره بیان می‌کنند. توقف شتاب علمی کشور در دولت یازدهم مساله‌ای غیرقابل انکار است که به عقیده بسیاری از کارشناسان علمی به دلیل ورود حاشیه‌های سیاسی به دانشگاه‌ها رخ داده است.
ماهواره‌های دانشجویی روی زمین
به گزارش فارس، توقف پرتاب ماهواره‌های دانشجویی نیز یکی از مسائلی است که در 2 سال گذشته رخ داده است به طوری که در این 2 سال هیچ‌یک از ماهواره‌های دانشجویی حتی ماهواره‌هایی که آماده پرتاب هستند پرتاب نشدند و هربار یک دلیل برای پرتاب نشدن ماهواره‌ها مطرح می‌شود اما کارشناسان علمی کشور دلیل آن را مسائل سیاسی می‌دانند. یکی از ماهواره‌های آماده پرتاب، ماهواره دانشجویی دانشگاه شریف است. زحمات 5 ساله نخبگان ایرانی که حالا فراموش شده و در گوشه‌ای خاک می‌خورد. پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف پس از طراحی و ساخت ماهواره شریف‌ست قرار بود در روز 2 آذر ماه سال 92 در مراسمی این ماهواره را به سازمان فضایی ایران تحویل دهند که این برنامه بدون اعلام دلیل کنسل شد و از همانجا موضوع منع پرتاب ماهواره‌های دانشجویی به دلایل سیاسی
مطرح شد.
فناوری پیشتاز شریف‌ست
ماهواره شریف‌ست یک ماهواره دانشجویی است که باید با ماهواره‌بر بومی سفیر یک B به فضا پرتاب شود. این ماهواره کمتر از 50 کیلوگرمی در مدار لئو و ارتفاع 350 تا 500 کیلومتری قرار می‌گیرد و وجه تمایز عمده این ماهواره با ماهواره‌های پرتاب شده قبلی تهیه عکس رنگی با قدرت تفکیک بسیار بالاست. این ماهواره حاصل زحمات و تلاش‌های بیش از 100 نفر از دانشجویان، دانش‌آموختگان و اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی‌شریف است که علاوه بر سنجش از راه دور، می‌تواند از فاصله 350 تا 500 کیلومتری از بخش‌های مختلف زمین عکس رنگی RGB با دقت کمتر از 10 متر تهیه و به ایستگاه زمینی مخابره کند.
انتظار برای دستور پرتاب
این ماهواره پاییز 93 به سازمان فضایی تحویل شد و از آن زمان تاکنون در انتظار جواب مثبت مدیران برای پرتاب است، هر چند بارها وعده‌هایی برای پرتاب این ماهواره داده شد اما همچنان شریف‌ست روی زمین است. پژوهشگران دانشگاه صنعتی‌شریف که چند سال روی پروژه شریف‌ست تحقیق کردند قرار بود این ماهواره را در روز 2 آذر ماه سال 92 به سازمان فضایی ایران تحویل دهند که مراسم تحویل بدون اعلام دلیل کنسل شد و از‌‌ همان زمان شایعاتی پیرامون شریف‌ست به وجود آمد که هنوز هم رفع ابهام نشده است. حتی روستاآزاد، رئیس وقت دانشگاه صنعتی‌شریف هم اعلام کرد نمی‌داند چرا ماهواره شریف‌ست هنوز پرتاب و حتی رونمایی هم نشده است.
روستاآزاد گفته بود: در ابتدا رفتارهایی درباره ماهواره شریف‌ست انجام شد که قدری مبهم و مشکوک بود و ما هم متوجه نشدیم که پرتاب این ماهواره چرا انجام نشد، حتی رونمایی از آن انجام نشد و نگذاشتند که انجام شود. برای ما هم این رفتارها مبهم بود. زمانی که ترکان، رئیس سازمان فضایی بود، با وی و جانشین‌شان صحبت کردم اما هیچ‌کدام پاسخ صریحی در این زمینه ندادند. به زبان می‌گفتند اشکال فنی دارد اما در جلسات خصوصی که از آنها می‌پرسیدیم اشکال فنی ماهواره شریف‌ست چیست که ما آن را حل کنیم، حرفی نداشتند.
تحولات در سازمان فضایی
البته دولت یازدهم، تحولاتی را در سازمان فضایی کشور نیز ایجاد کرده است به طوری که سازمان فضایی زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته است.
در همان مقطع جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی‌شریف نیز اعلام کردند: با وجود اینکه ماهواره بومی«شریف‌ست» آماده پرتاب بوده اما پرتاب نمی‌شود در حالی که این ماهواره در نوع خود، یک شاهکار است و در صورت پرتاب اعتبار شایانی در سطح جهان برای تیم دانشجویی، مهندسی و تیم مدیریت پشتیبان ایجاد خواهد کرد. در هر صورت جمهوری اسلامی ایران نهمین کشور دنیاست که به طور مستقل موفق به پرتاب ماهواره شده ‌است و این انتظار وجود دارد با پرتاب این ماهواره‌ها افتخارات دیگری به افتخارات علمی کشور اضافه شود. توقف در پرتاب ماهواره‌های دانشجویی تنها سبب بی‌انگیزگی دانشجویان کشور در تحقیقات علمی می‌شود و اینکه دلیل توقف‌ها هم سیاسی باشد محیط علمی کشور را دچار ابهام می‌کند که با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب بر عدم سیاست‌زدگی دانشگاه‌ها و پیشرفت علمی کشور، مدیران باید سریع‌تر برای حرکت در حوزه ماهواره‌ها نیز اقدام کنند.


Page Generated in 0/0057 sec