printlogo


کد خبر: 145091تاریخ: 1394/6/18 00:00
اخبار

ایران پس از توافق برای امنیت منطقه بیشتر تلاش می‌کند
حسن روحانی گفت ایران پس از توافق هسته‌ای برای امنیت منطقه و جهان بیشتر تلاش می‌کند.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی دیروز در نشست مشترک هیات‌های عالیرتبه ایران و اتریش، با قدردانی از میزبانی اتریش برای مذاکرات بسیار مهم هسته‌ای ایران با 1+5، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در اجرای توافق هسته‌ای کاملاً مصمم است و معتقدیم این توافق باید از سوی دو طرف به‌خوبی اجرایی و عملیاتی شود. روحانی با اشاره به تجربه موفق اجرای توافق ژنو گفت: امروز نیز باید در اجرای این توافق مهم به خوبی و درست حرکت کنیم. رئیس‌‌جمهور تصریح کرد: تا زمانی که طرف مقابل ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای با کشورمان پایبند باشد، ما هم نسبت به آن پایبند خواهیم بود. روحانی با بیان اینکه توافق هسته‌ای ایران باید پایه‌ای برای ایجاد اعتماد کامل بین دو طرف باشد، گفت: با پایبندی و اجرای درست این توافق می‌توان اعتماد را بیش از پیش تقویت کرد. رئیس‌‌جمهور تأکید کرد: تلاش جمهوری اسلامی ایران بعد از توافق هسته‌ای این است که برای ثبات و امنیت منطقه و جهان بیش از گذشته تلاش‌ها را افزایش دهد و معتقدیم ثبات و امنیت پایدار به نفع اروپا، منطقه و جهان خواهد بود. وی اضافه کرد: توافق هسته‌ای را توافقی قابل اجرا می‌دانیم که می‌تواند مبنای خوبی برای همکاری‌های گسترده باشد.

آمریکایی‌ها در مذاکرات به ما زور گفتند!
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت در طول مذاکرات، آمریکایی‌ها بارها تلاش کردند به ایران زور بگویند و در نهایت چند مورد را نیز به ایران تحمیل کردند. به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی در روز پایانی اقامتش در نیویورک (جمعه 13 شهریور) گفت‌وگویی با رادیو ملی آمریکا انجام داده است که دیروز از این شبکه رادیویی پخش شد. لاریجانی در پاسخ به پرسش استیو اینسکیپ، مجری برنامه مورنینگ ادیشن مبنی بر اینکه آیا وی از قانونگذاران آمریکایی برای سفر به ایران دعوت خواهد کرد یا نه، گفت: ببینید! این روزها قرار است زمینه را برای تایید و اجرای توافق فراهم کنیم اما هر روز به نظر می‌رسد وزیر دفاع شما صبح که بیدار می‌شود، پنجره را باز می‌کند و هر چه می‌تواند ضد ایران فریاد می‌زند و می‌گوید گزینه نظامی هنوز روی میز است. اگر واقعا آنها دنبال جنگ هستند، خب دست به کار شوند. چرا فقط دارید حرف می‌زنید؟ وی درباره این پرسش که آیا ایران توافق هسته‌ای را می‌پذیرد یا خیر نیز گفت: به عقیده من حتی در طول گفت‌وگوها هم آمریکایی‌ها تلاش کردند به ما زور بگویند و چندین مورد را به ما تحمیل کردند؛ از نگاه شخصی باید بگویم این توافق پذیرفتنی است. به نظر من می‌توان از این توافق برای حرکت به جلو بهره گرفت اما بدون نقص هم نیست.

تأیید سند همکاری بلندمدت غنی‌سازی با آژانس
عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام با بیان اینکه همزمان با برجام 3 سند دیگر در کمیسیون ویژه مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: رئیس سازمان انرژی اتمی از نگارش سندی درباره برنامه بلندمدت غنی‌سازی در ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد. مهرداد بذرپاش ادامه داد: در این سند فرمول‌های جدیدی درباره میزان، برنامه و دامنه غنی‌سازی در ایران مطرح و مورد توافق قرار خواهد گرفت. عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام اظهار داشت: با وجود اینکه پیش از این وجود سند دیگری درباره غنی‌سازی بین ایران و آژانس از سوی برخی مسؤولان تکذیب می‌شد اما دیروز رئیس سازمان انرژی اتمی در کمیسیون ویژه به این موضوع اشاره کرد که سند همکاری بلندمدت غنی‌سازی ایران با آژانس در حال نگارش است و در آینده نزدیک مورد توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و 1+5 قرار خواهد گرفت. بذرپاش در پایان گفت: عملا در کمیسیون ویژه برجام 4 سند مورد بررسی قرار می‌گیرد که این اسناد عبارتند از متن برجام، قطعنامه 2231 شورای امنیت، برنامه بلندمدت غنی‌سازی ایران و آژانس و نقشه‌راه بین ایران و آژانس در ارتباط با
موضوعات گذشته (PMD).


Page Generated in 0/0058 sec