گروه اقتصادی: حمایت از تولید ملی با اولویت کیفیتبخشی به تولیدات این روزها در صنعت خودرو نمود بیشتری دارد. اگرچه تیراژ تولید خودرو از پارسال مثبت شده و خودروسازان در سال 1394 هم با رشد مثبت تولید روبهرو هستند اما رکود حاکم بر بازار و پایین بودن کیفیت خودروهای تولیدی صفر کیلومتر سبب شده تا خریداران و متقاضیان خودرو لختی تصمیم به خرید خودرو را عقب بیندازند. این تأخیر در خرید، خودروسازان را بر آن داشت تا درباره این مهم به تجدیدنظر بپردازند تا آنجا که مهدی جمالی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا بابت کیفیت پایین محصولات این شرکت از مشتریان عذرخواهی کرد. جمالی تصریح کرد که در گذشته بیشتر محصولات شرکت سایپا با کیفیت مناسب تحویل مشتریان نشده که من به نوبه خود از مشتریان محترم این شرکت عذرخواهی میکنم. به جرأت میتوان گفت این برای نخستین بار است که یک مدیر خودروساز داخلی به طور رسمی از مشتریان خود عذرخواهی میکند و اگرچه میتوان این موضوع را به فال نیک گرفت اما باید دید تا چه اندازه وعدههای داده شده در پس این عذرخواهی به عمل در خواهد آمد.
باید انتقادها را بپذیریم
یک روز پس از اظهارات مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، رئیس هیأت عامل سازمان گسترش با اشاره به وجود نواقصی در تولیدات داخلی گفت: مردم حق انتقاد دارند و ما باید انتقادها را بپذیریم. سیدرضا نوروززاده تأکید کرد: ما فرافکنی نمیکنیم و باید پاسخگوی نیاز مملکت باشیم. نوروززاده با بیان اینکه صنعت خودرو بیش از
15 میلیارد دلار در اقتصاد کشور نقش دارد، اظهار داشت: حدود 22 هزار میلیارد تومان قطعه برای تولید خودرو در کشور وارد شده است. وی افزود: برخی میگویند چرا خودروی وارداتی وارد نشده و در اختیار مردم قرار نمیگیرد؛ لازم بهذکر است که واردات 130 هزار خودرو معادل تولید یک میلیون و 200 هزار خودرو، ارزبری داشته است. نوروززاده با بیان اینکه انتقادها را به جان میپذیریم و مردم را ولینعمت خود میدانیم، ادامه داد: صنعت خودرو باید بر خود ببالد که به نیاز عمده کشور پاسخ گفته و مانع خروج ارز شده است. وی تاکید کرد: وظیفه داریم معایبی را که در محصولات داخلی وجود دارد، برطرف کنیم و خودروهایی درخور شأن مردم ایران به آنان تحویل دهیم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: هرچند بعضی از تولیدات داخلی دچار نواقصی هستند اما باید بپذیریم این نواقص، معلول علتهایی است که در سالهای گذشته به وجود آمدهاند و رفع آنها به زمان بیشتری نیاز دارد.
رکود تشدید شد
در همین حال رئیس اتحادیه نمایشگاهداران اتومبیل خراسانرضوی با تصریح اینکه مشکلات صنعت خودرو در ایران با نخریدن خودرو توسط مردم حل نخواهد شد، گفت: راه برطرف کردن این مشکلات و رکود بازار، بالا بردن کیفیتها و رعایت استانداردهای متعارف است. بهگفته حمیدرضا حیدری، در حال حاضر بازار خودرو در رکود شدید به سر میبرد با این حال کیفیت پایین خودروهای داخلی موجب شده تا مردم به خودروهای چینی روی بیاورند و با اینکه خودروهای چینی نیز از کیفیت بالایی برخوردار نیستند، اما تنوع در ظاهر آنها سبب رونق بازارشان شده است. رئیس کنفدراسیون صادرات هم در اینباره گفت: با توجه به فرصتی که در سالهای گذشته در اختیار خودروسازان قرار داشت و انحصار موجود در این بخش، عملا رضایت مصرفکنندگان جلب نشده است. محمد لاهوتی در گفتوگو با ایسنا خاطرنشان کرد: مسائل و مشکلات مربوط به خودرو از حدی که آستانه تحمل مصرفکننده بوده، گذشته است و انتقاداتی که در سالیان گذشته به این صنعت وجود داشته است، باعث بهتر شدن کیفیت نشده و حتی روزبهروز کیفیت پایینتر آمده است. لاهوتی اضافه کرد: خودروسازان با توجه به تعرفه واردات خودرو و انحصاری که در اختیارشان بوده است، نتوانستند رضایت مشتری را جلب کنند.
کاهش تا ۱۰ میلیون تومانی قیمت خودرو
اما بررسی قیمت خودروها در بازار نشان میدهد قیمت پژو 206 صندوقدار مدل V8 با 100 هزار تومان کاهش در بازار به 36 میلیون و 900 هزار تومان رسیده و پژو 405 اسالایکس نیز با همین میزان کاهش قیمت در بازار به مبلغ 30 میلیون و
100 هزار تومان به مشتریان عرضه میشود. نوع دوگانهسوز این خودرو نیز کاهش قیمت 200 هزار تومانی را تجربه کرده و در بازار با قیمت 31 میلیون تومان عرضه میشود. پژو پارس سال نیز با افت قیمت 100 هزار تومانی در بازار به قیمت 35 میلیون و 700 هزار تومان معامله میشود. از سوی دیگر تندر 90 گیربکس اتوماتیک تولید ایران خودرو افت 300 هزار تومانی قیمت داشته و به قیمت 47 میلیون و 200 هزار تومان در بازار رسید. سمند الایکس بنزینی کاهش قیمت 100 هزار تومانی داشته و به قیمت 30 میلیون و 100 هزار تومان عرضه میشود. علاوهبر این قیمت ویتارا با افت 5 میلیون تومانی در بازار به 130 میلیون تومان رسیده است. در بررسی بازار محصولات سایپا نیز قیمت پارس تندر با کاهش یک میلیون و
800 هزار تومانی به 5/39 میلیون تومان رسیده است. اما در بازار خودروهای خارجی باید به افت یک میلیون تومانی قیمت کمری 2015 و عرضه آن به قیمت
181 میلیون تومان اشاره کرد. قیمت لندکروز 2013 نیز در بازار با کاهش
10 میلیون تومانی به 610 میلیون تومان رسیده است. نرخ یاریس هاچبک نیز با کاهش 2 میلیون تومانی به 110 میلیون تومان رسیده و جک J5 دنده اتوماتیک هم با افت قیمت یک میلیون تومانی به قیمت 5/59 میلیون تومان در بازار عرضه میشود. قیمت جک S5 نیز با افت 5/1 میلیون تومانی به 81 میلیون تومان رسیده است. لیفان X60 هم کاهش یک میلیون تومانی داشته است. اپتیما 2015 و اسپورتیج 2015 نیز افت قیمت 2 میلیون تومانی را در بازار تجربه کردهاند و این روزها به ترتیب به قیمت 151 و 150 میلیون تومان به خریداران عرضه میشوند. قیمت لکسوس RX350 نیز با افت 10 میلیون تومانی در بازار به 580 میلیون تومان رسیده است. قیمت مزدا 3 نیز با کاهش
2 میلیون تومانی به 112 میلیون تومان رسیده است. همچنین هیوندایی I20 و سوناتا مدل 2015 نیز با کاهش قیمت
3 میلیون تومانی به ترتیب 78 و
165 میلیون تومان معامله میشوند.