printlogo


کد خبر: 145095تاریخ: 1394/6/18 00:00
حجتی: دلالان روغن ما را تهدید می‌کنند

گروه اقتصادی: دوشنبه گذشته محمد قبله، دبیر انجمن صنایع روغن نباتی گفت: با وجود صدور مجوز افزایش قیمت 5 درصدی روغن نباتی از سوی ستاد تنظیم بازار، کارخانه‌های روغن مورد تهدید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر هم وعده‌های وزارت جهاد کشاورزی نیز تاکنون اجرایی نشده است بنابراین دیگر دانه روغنی داخلی را نمی‌خریم. این تهدید دبیر انجمن صنایع روغن نباتی اما دیروز از سوی وزیر جهاد کشاورزی به تندی پاسخ گرفت آنجا که محمود حجتی در واکنش به تهدید برخی مبنی بر نخریدن سویا و کلزای کشاورزان در اعتراض به عدم مجوز افزایش قیمت گفت: بی‌خود می‌کنند کشاورزان را تهدید به نخریدن محصول کنند.  حجتی با اشاره به واردات
۴ میلیارد دلاری روغن افزود: این پول سرمایه بین نسلی از نفت است که صرف واردات می‌شود با این حال عده‌ای به بهانه اینکه اجازه افزایش قیمت روغن نباتی داده نشد، کشاورزان را تهدید به نخریدن سویا و کلزا می‌کنند. به‌گفته وزیر جهاد کشاورزی، اینها بی‌خود می‌کنند این حرف را می‌زنند، مگر مملکت بدون صاحب است که چنین تهدیداتی می‌کنند.  حجتی در سومین گردهمایی مدیران وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه مقام معظم رهبری تاکید دارند مراقب واردات باشیم بنابراین در این‌باره حساس هستیم، تصریح کرد: نباید اجازه دهیم رانت‌های پشت واردات روغن مانع تولید دانه‌های روغنی شود. وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به وضعیت بازار روغن خام در جهان اشاره کرد و گفت: با توجه کاهش قیمت نفت و سرریز دانه‌های روغنی در بازار مصرف مستقیم که در سوخت‌های بیودیزل مورد استفاده قرار می‌گرفت، باعث افت قیمت روغن خام شد به‌گونه‌ای که به‌رغم افزایش نرخ ارز برای واردات از 1224 تومان به 2900 تومان قیمت این محصول نسبت به گذشته کاهش یافته و مشکلاتی را در داخل کشور ایجاد کرده است.
وی به تولید گندم در سال جاری هم اشاره کرد و گفت: در سال جاری حدود 8 میلیون تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد که مبلغ کلی آن تا امروز حدود 9 میلیارد و 200 میلیون تومان بوده است. در همین حال دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران با بیان اینکه مطالبات و تقاضاهای ما همچنان برقرار است اما به صورت کلی تابع سیاست‌های دولت هستیم، گفت: فعلاً روغن را گران نمی‌کنیم ولی دولت و وزارت جهاد کشاورزی هم فکری به حال جبران هزینه‌های تحمیلی خرید دانه‌های روغنی کنند.


Page Generated in 0/0053 sec