printlogo


کد خبر: 145107تاریخ: 1394/6/18 00:00
مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران مطرح کرد
مدارس غیر دولتی عامل تهدید عدالت آموزشی

گروه اجتماعی: مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران نسبت به شکاف سرانه آموزشی و در نتیجه شکاف طبقاتی در این شهر هشدار داد.
به گزارش«وطن امروز»، اسفندیار چهاربند، مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران در همایش تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت در دولت تدبیر و امید با اشاره به چشم‌انداز شهر تهران به عنوان سندی که در طرح جامع شهر تهران در خرداد دهه 80 به تصویب دولت رسید، گفت: تهران شهری است دانش‌پایه، جهانی، هوشمند و منسجم که دارای ساختاری مناسب برای سکونت،‌ فعالیت و فراغت است. ما متولی آموزش‌وپرورش در این شهر هستیم و باید با اهداف ملی و چشم‌اندازهای منطقه‌ای شهروندانی تربیت کنیم که شایستگی لازم را برای سکونت و فعالیت در این شهر داشته باشند و تعلیم و تربیت متناسب با این چشم‌انداز باشد. وی با تأکید بر اینکه سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت به گونه‌ای باید طراحی شود که بتواند پاسخگوی نیاز چشم‌انداز شهر تهران باشد، گفت: از 11 ماه قبل تلاش‌هایی را در ادامه نقشه راهی که وزارت آموزش‌وپرورش براساس سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت مطرح کردند، شروع کردیم تا مدلی برای اجرای سند تحول در شهر تهران طراحی کنیم. طی نشست‌های گوناگون با حضور اساتید متعدد مدلی را طراحی کردیم که منویات سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت و سیاست‌های پنجگانه مقام عالی وزارت آموزش‌وپرورش را در برنامه سالانه اداره کل مدارس رعایت کنیم.
عدالت آموزشی از برنامه‌های تحول بنیادین
مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران با اشاره به رویکردهای حاکم بر برنامه تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت گفت: حاکمیت دیدگاه فرصت‌مدارانه همزمان با تفکر مساله‌مدار، برنامه‌باوری و برنامه‌محوری، مدرسه‌محوری (تغییر نگاه به مدرسه از مجری برنامه‌ها به سوی فرصت‌های تربیتی)، فرآیندمداری و پیامدمحوری، یکپارچه‌نگری در اجرای برنامه درسی در راستای تکوین و تعالی هویت دانش‌آموز (وحدت بخشیدن به فوق برنامه و برنامه مصوب)، منابع درسی و کمک‌درسی، حال‌گرایی و آینده‌گرایی و درهم تنیدگی ساخت‌های تربیت و تنوع‌بخشی به منابع مالی براساس رقابت در فعالیت‌های آموزشی و پرورشی با تأکید بر عدالت آموزشی، رویکردهای این برنامه است.
تهران رکورددار شکاف طبقاتی
وی در ادامه با اشاره به اینکه بهسازی و توانمندسازی نیروی انسانی از دیگر برنامه‌های نقشه راه تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت است، اظهار کرد: تعدیل مدارس خاص، حمایت از مدارس دولتی عادی، جلوگیری از رشد بی‌رویه مدارس خاص و توجه به کیفیت آنها مدنظر قرار می‌گیرد. بیشترین شکاف و فاصله سرانه آموزشی، خاص تهران است که این شکاف منجر به فاصله طبقاتی خواهد شد و در نتیجه به اصل برقراری عدالت آموزشی هم لطمه خواهد زد. مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران افزود: شکاف سرانه آموزشی مدارس دولتی با غیردولتی در تهران در مقطع ابتدایی نزدیک به 4/6 برابر، در مقطع اول متوسطه 5/3 برابر و در مقطع دوم با احتساب دوره پیش‌دانشگاهی 7/1 برابر است.
برنامه‌ریزی برای سودآموزی اولیا
چهاربند یادآور شد: تأمین طرح تعالی مدیریت مدارس به 35 درصد از مدارس دولتی، نهادینه کردن خودارزیابی مدیران از طریق استمرار اجرای طرح بالندگی مدیران، گسترش خدمات راهنمایی و مشاوره‌ تربیتی، استفاده هوشمندانه از فناوری ارتباطات، اجرای موثر و فراگیر طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز، کیفیت‌بخشی به تربیت‌بدنی، گسترش فعالیت‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و تحقق 100 درصدی اهداف سوادآموزی اولیای دانش‌آموزان محروم از سواد از دیگر برنامه‌های این نقشه راه است. مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت مشارکت خانواده‌ها و نهادهای سهیم در تعلیم وتربیت با تأکید بر ظرفیت تفاهمنامه‌های فیمابین،‌ استقرار کامل الگوی تعیین شهریه و الگوی توسعه مدارس غیرانتفاعی و نظارت بر کیفیت خدمات آموزشی و پرورشی آنها نیز از مهم‌ترین برنامه‌های نقشه راه تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت است. وی در ادامه با اشاره به ارتقای سطح آگاهی و مهارت اولیای دانش‌آموزان در زمینه سواد رسانه‌ای گفت: امسال سعی داریم بتوانیم سرانه 18 ساعتی آموزش را برای اولیا محقق کنیم. همچنین ارتقای امکانات رفاهی و درمانی فرهنگیان شهر تهران، تجهیز و خلق منابع مالی جدید با استفاده از فرصت‌ها و امکانات درآمدزایی آموزش‌وپرورش در شهر تهران و افزایش سلامت اداری در سطوح گوناگون از اهم برنامه‌های نقشه راه تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت است.


Page Generated in 0/0062 sec