پس از گذشت 2 هفته از دیدار تیمهای ستارگان جهان و ایران، هزینههای دریافتی و پرداختی این بازی اعلام شد تا بیماران «اماس» تنها سهم 8/1 درصدی از عواید حاصل از این دیدار داشته باشند. درحالی نشست خبری مربوط به هزینههای دیدار تیمهای فوتبال ستارگان جهان و ایران در حمایت از بیماران اماس، برگزار شد که در مجموع میزان درآمدهای حاصل از این بازی، 2 میلیارد و 897 میلیون تومان و میزان کسورات 3 میلیارد و 210 میلیون تومان اعلام شد، بنابراین در مجموع این دیدار برای مسؤولان برگزارکننده 312 میلیون تومان بدهی
به بار آورده است. اینجا ایران است و تنها در این کشور
۷۵ میلیون نفری میتوانید یک بازی تبلیغاتی در سطح بینالمللی برگزار کنید، با آن همه دبدبه و کبکبه در بوقوکرنا بدمید، به قول خودتان برای میهن افتخارآفرینی کنید اما درست جایی که باید پاسخگو باشید به جای درآمدزایی بدهی به بار بیاورید! شالهای نارنجی به عنوان دلیل اصلی رقمخوردن حضور ستارگانی همچون فیگو، کاناوارو، هیرو، داویدز، سالگادو و... در ایران مطرح شد، شالهایی که نماد حمایت از بیماران مبتلا به اماس در دیدار ستارگان جهان و ایران بود و نوید این اتفاق که درآمدهای کثیری از این دیدار برای این بیماران جمع شود، به خودی خود نفس کار را زیباتر و مردم را مشتاقتر کرده بود.
اعلام ریز جزئیات هزینهها و افتضاح در درآمدزایی!
روز دوشنبه حمید ثنایی، معاون بازرگانی باشگاه هنرمندان درباره میزان درآمد و هزینه، گفت: قرارداد ما با کرمانموتور ۲میلیارد و ۲۶۸ میلیون تومان، تبلیغات محیطی ۴۱۰ میلیون تومان، فروش بلیت ۲۱۹ میلیون تومان درآمد حاصل و با مبلغی که اشتباهی بهحساب شرکت ایراننوین واریز شده، در مجموع ۲ میلیارد و
۸۹۷ میلیون تومان درآمد باشگاه بود. وی درباره ریز هزینهها نیز اعلام کرد:
۶۸ میلیون تومان مالیات قرارداد کرمانموتور بود، ۲۷میلیون تومان به هزینه چاپ بلیت و۶۰ میلیون تومان به هزینه کسر از تبلیغات محیطی اختصاص یافت، تیم ستارگان جهان یک میلیارد و ۳۰۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان برای حضور در این بازی دریافت کرد،
۹۵ میلیون تومان برای اقامت ورزشکاران در هتل المپیک پرداخت و ۵۲۴ میلیون تومان نیز هزینه ویزا و بلیت و CIP فرودگاه شد. حمایتکننده اولیه این قضیه
۵۰۰ میلیون دریافت کرد و هزینه چاپ و لباس و توپ و سایر اقلامی که در این بازی استفاده شد و دستمزد و هدایا و تشریفات نیز رقمی معادل ۹۸ میلیون تومان بود. شرکت عصرقلم نیز که به عنوان اسپانسر تبلیغات فعالیت کرد ۴۶۵ میلیون تومان دریافت کرد که هنوز ۱۶۰میلیون از این مبلغ را بدهکاریم. علاوه بر این ورزشگاه آزادی تخفیف ۵۰ درصدی را برای ما در نظر گرفت تا هزینه ورزشگاه ۲۹ میلیون تومان شود، در نهایت هم جمع کسورات این بازی ۳ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان بود تا با این حساب باشگاه هنرمندان
۳۱۲ میلیون بدهکار شود. بدهی
۳۱۲ میلیون تومانی! یک دیدار کاملا تبلیغاتی که بسیاری از شرکتهای خصوصی و دولتی حاضر به پرداخت هزینههای گزاف برای معرفی برند خود در مقابل دوربینهای تلویزیونی بودهاند. شاید تنها بتوان سوءتدبیر و ضعف مسؤولان برگزارکننده این بازی را عامل چنین اتفاق نادری قلمداد کرد، افتضاحی که به جای درآمدزایی تنها بدهکاری به بار آورده است.
سهم ۵۴ میلیونی بیماران «اماس» از درآمد
۳ میلیاردی!
با توجه به اعلام معاون بازرگانی باشگاه هنرمندان تنها پولی که به بیماران اماسی از این بازی رسیده؛ سهم ۳۰ درصدی از بلیتفروشی بوده؛ این رقم که معادل
۵۴ میلیون تومان محاسبه شده به جامعه حمایت از بیماران اماسی ایران پرداخت شده است. بنابراین درآمد حاصل از این دیدار در مجموع
2 میلیارد و 798 میلیون تومان بوده که تنها ۵۴ میلیون تومان آن به بیمارن «اماس» اختصاص یافته است. با حسابی سرانگشتی متوجه میشویم سهم مبتلایان به «اماس» بهرغم تبلیغات گسترده حمایتی که از آنها به عنوان مبنای برگزاری دیدار تیمهای فوتبال ستارگان جهان و ایران انجام شد، تنها سهمی معادل 8/1 درصد اختصاص یافته است.