printlogo


کد خبر: 145131تاریخ: 1394/6/18 00:00
چهارگوشه

حذف قانون آمریکایی از برنامه پارلمان عراق
واکنش نمایندگان شخصیت‌‌ها و نهادهای مختلف عراقی به پیش‌نویس قانون گارد ملی که قرار بود دیروز در صحن مجلس عراق بررسی شود، باعث شد این پیش‌نویس بشدت مطلوب برای مداخلات آمریکایی‌ها از دستور کار پارلمان برداشته شود. سازمان بدر در آخرین واکنش این قانون را آمریکایی دانسته بود. به گزارش المدی پرس، همام حمودی، عضو هیأت‌رئیسه پارلمان عراق اعلام کرد: « با اتفاق نظر با سلیم جبوری رئیس پارلمان،  قانون گارد ملی از جدول برنامه‌های امروز تا زمان انجام اصلاحات در آن برداشته شده است. نباید این قانون به دستاوردهای نیروهای مردمی و امنیتی لطمه وارد کند. این قانون باید مورد قبول همه باشد و باید ضمن توجه به حقوق نیروهای مردمی و امنیتی، دستاوردهای آنها را تحت‌الشعاع قرار ندهد». فوریه 2015  بود که کابینه عراق پیش‌نویس قانون گارد ملی را تصویب و به پارلمان ارجاع داده بود.

بیم جنگ داخلی در تاجیکستان
شورش معاون برکنار شده وزیر دفاع تاجیکستان، نگرانی‌ها را درباره احتمال از سرگیری جنگ داخلی در این کشور افزایش داده است. به گزارش الجزیره، نیروهای ارتش تاجیکستان عملیاتی نظامی علیه عبدالحلیم نظرزاده، معاون برکنار شده وزیر دفاع این کشور و نیروهای وی که به دنبال برکناری اعلام شورش کردند، آغاز کرد. نظرزاده و نیروهای وی در منطقه‌ای کوهستانی موضع گرفته‌اند. وی و نیروهایش برخی مراکز امنیتی را در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان هدف حمله قرار دادند.

دور جدید عملیات ارتش در سینا
ارتش مصر، روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای از آغاز عملیات نظامی گسترده ارتش علیه تروریست‌های مسلح در صحرای سینا و کشته شدن دست‌کم 29 تن از آنان خبر داد. ستاد فرماندهی ارتش مصر، دیروز در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد دور جدید عملیات نظامی گسترده ارتش علیه مواضع تروریست‌های مسلح در 3 منطقه مهم رفح، الشیخ زوید و العریش در استان سینای شمالی آغاز شده است و همچنان با قدرت ادامه دارد.  گروه‌های مسلح تکفیری از جمله گروه انصار بیت‌المقدس در چند ماه اخیر فعالیت‌های خود را در مناطق مختلف استان سینای شمال افزایش داده‌اند.

اثبات استفاده داعش از سلاح شیمیایی
آژانس اطلاعات فدرال آلمان (بی‌ان‌دی) شواهدی مبنی بر استفاده گروه تروریستی داعش از گاز خردل به دست آورده است. روزنامه آلمانی «بیلد» دوشنبه به نقل از گرهارد اشنایدر، رئیس آژانس اطلاعات فدرال آلمان گزارش داد این سازمان «اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد داعش در شمال عراق از گاز خردل استفاده کرده است». بیلد نوشت که عوامل آژانس اطلاعات پس از نمونه‌گیری از خون کردهایی که در درگیری با داعش مجروح شده بودند، به این نتیجه رسیده‌اند. اشنایدر گفته است که این گاز خردل یا در انبارهای تسلیحاتی قدیمی عراق در دوره صدام دیکتاتور مخلوع عراق تولید شده یا داعش پس از تسخیر دانشگاه موصل آن را ساخته است.

کشته شدن 10 پلیس ترکیه به فاصله 2 روز پس از کشته شدن
15 سرباز ترکیه در استان حکاری، پیکارجویان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در شرق این کشور دست‌کم
10 پلیس ترک را هم به قتل رساندند. انفجار صبح دیروز در مسیر یک مینی‌بوس حامل نیروهای پلیس در نزدیکی مرز با ایران در استان ایگدیر در شرق ترکیه رخ داد و 3 پلیس نیز مجروح شدند. این دومین حمله خونین علیه نیروهای پلیس ترکیه طی یک هفته است. به گفته ارتش ترکیه، عصر یکشنبه 2 بمب در نزدیکی 2 نفربر نظامی در روستای داگلیکا منفجر شد. این در حالی است که 50 جنگنده ترکیه بامداد سه‌شنبه عملیات گسترده‌ای را علیه مواضع پ‌ک‌ک در استان قندیل در شمال عراق از سر گرفته بودند و خبرگزاری آناتولی گزارش  می‌دهد در پی عملیات انفجاری توسط پ‌ک‌ک، نیروهای امنیتی عملیاتی ویژه را علیه پیکارجویان آغاز کرده‌اند که طی آن دست‌کم 40 کرد شامل شبه‌نظامیان کشته شده‌اند. همچنین به گزارش خبرگزاری آنادولوی ترکیه، ارتش این کشور با 35 فروند جنگنده اف 14 و 18 فروند جنگنده اف 4، پایگاه‌های پ‌ک‌ک در شمال عراق را بمباران کرده است.


Page Generated in 0/0068 sec