printlogo


کد خبر: 145160تاریخ: 1394/6/18 00:00
رئیس قوه قضائیه در دیدار رئیس جمهور اتریش:
گفت‌وگوهای مشترک حقوق بشری در دستور کار قرار گیرد

در دیدار هاینس فیشر رئیس جمهور اتریش با رئیس قوه قضائیه، آیت الله آملی لاریجانی انجام گفتگوهای تئوری و علمی مشترک میان دو کشور با محوریت حقوق بشر را گام موثری برای رسیدن به درک متقابل از مفهوم کرامت انسانی عنوان کرد و از آمادگی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این نشست‌های مشترک خبر داد. به گزارش خبرگزاری میزان، آیت الله آملی لاریجانی در دیدار عصر دیروز با رئیس جمهور اتریش با تاکید بر اینکه اسلام واقعی دینی مبتنی بر توجه به کرامت انسانی است گفت: آنچه از سوی برخی گروههای تروریستی منتسب به اسلام ترویج می‌شود نسبتی با اسلام واقعی ندارد و اسلامی نیست که مورد قبول ما باشد.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه پیامبر اسلام(ص) حسب نص صریح قرآن رحمتی برای عالمیان است افزود: ما از اسلامی دفاع می کنیم که دارای عقلانیتی انسانی است و بنیان های تمدن آن در قرون گذشته مبتنی بر عقلانیت و توجه به شأن و منزلت انسان بوده است و علمای بزرگ تمدن اسلامی حتی در کشورهای اروپایی نیز مورد احترام بوده اند. آیت الله آملی لاریجانی نظام جمهوری اسلامی ایران را ساختاری نو بر پایه مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود از طریق رأی گیری و شرکت در انتخابات، همچنین عقلانیت اسلامی توصیف کرد و گفت: اصول حاکمیتی در ایران بر اساس رأی مردم و بر پایه رکن بسیار مهم عقلانیت اسلامی است که درک آن از سوی دنیای غرب نیاز به گفتگو دارد. رئیس قوه قضائیه تلاش غربی ها برای تحمیل کردن پیش فرض های خود نسبت به انسان و ماهیت وجودی او را به ملتها و کشورهای دیگر نادرست و قابل انتقاد دانست و افزود: توقع ما از غرب این نیست که پیش فرض های خود را درباره مسائل حقوق بشری و کرامت انسانی به تمام جوامع تحمیل کند.
آیت الله آملی لاریجانی افزود: متاسفانه بدترین اعمال ضد حقوق بشری در برخی کشورها علیه مردم صورت می گیرد اما این کشورها رابطه خوبی با غرب دارند و اینگونه اعمال ضد انسانی آنها از سوی غربی ها محکوم نمی شود.
در این دیدار هاینس فیشر رئیس جمهور اتریش نیز با استقبال از پیشنهاد آیت الله آملی لاریجانی درباره برگزاری گفتگوهایی در سطح علمی در خصوص مفاهیم حقوق بشری گفت: با این پیشنهاد شما بسیار موافق هستم و درباره آن فکر خواهم کرد و نتیجه آن را از طریق سفیر خود در ایران به اطلاع خواهیم رساند.


Page Generated in 0/0063 sec