printlogo


کد خبر: 145332تاریخ: 1394/6/22 00:00
جزئیات حادثه مسجد‌الحرام از زبان مدیران سازمان حج و زیارت

گروه اجتماعی: روز جمعه توفان شدید، وزش بادهای قوی و باران شدید باعث سقوط یکی از جرثقیل‌های مسجدالحرام شد که طی این سانحه 107 زائر کشته و 238 نفر زخمی شدند.
به گزارش «وطن امروز»،  علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر درباره حادثه سقوط جرثقیل در مکه اظهار داشت: وقتی صدای مهیب غرش ابرها و بارش سنگین باران آغاز شد، مدیران بیمارستان جمعیت هلال احمر در مکه احتمال وقوع حادثه را پیش‌بینی کردند، بنابراین همه عوامل بیمارستان به حالت آماده‌باش درآمدند. وی ادامه داد: طی تماس تلفنی توسط
چند تن از کادر درمانی هلال احمر ایران از داخل حرم، مبنی بر سقوط بالابر و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان،  نخستین گروه‌های امدادی همراه با پزشکان عرب زبان به حرم اعزام شد.
به گفته رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، در این حادثه، تیم‌های امدادی هلال احمر ایران، نخستین گروه امدادی حاضر در صحنه بودند. وی با بیان اینکه در همان دقایق اولیه
۱۶ تن از مصدومان ایرانی به بیمارستان هلال احمر در مکه منتقل شدند، تصریح کرد: پزشکان رابط نیز به بیمارستان‌های النور، اجیاد و ملک فیصل عازم شدند تا از وضعیت سایر مصدومان احتمالی ایرانی در آن بیمارستان‌ها خبر بگیرند. مرعشی با اشاره به آخرین وضعیت مصدومان حادثه سقوط بالابر در مکه مکرمه، عنوان کرد: ۳۲ ایرانی مجروح شدند و متاسفانه یک زائر ایرانی در این حادثه جان باخت.
گفتنی است تا زمان تنظیم این گزارش بر اساس اعلام مدیر کل نیروهای امدادی عربستان  شمار تلفات حادثه سقوط جرثقیل در صحن مسجدالحرام به 107 کشته و ۲۳۸ زخمی رسیده بود.
پیش‌بینی افزایش آمار تلفات تا 150نفر
همچنین سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت با توجه به شدت حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام از افزایش آمار تلفات خبر داده است.
سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت با تشریح حادثه مکه اظهار داشت: این حادثه ساعت ۵ بعدازظهر روز جمعه پس از نماز رخ داد و به دلیل توفان بسیار شدید با سرعت ۸۵ کیلومتر در ساعت  یک جرثقیل کنار مقام ابراهیم سقوط کرد.
وی افزود: به نظر می‌رسد با توجه به حادثه‌ای که در مسجدالحرام رخ داد، کشته‌ها به ۱۵۰ نفر هم برسند؛ اغلب کشته شده‌ها افراد هندی، پاکستانی و اندونزیایی بودند.
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در زمان حادثه، به علت تشرف، تعداد کمی از زائران ایرانی در آن مکان حضور داشتند، خاطرنشان کرد: در این حادثه ۳۰ نفر از زائران ایرانی دچار مصدومیت و جراحت سطحی شدند که در‌‌ همان ساعات اولیه
۲۵ نفر از زائران به بیمارستانی که وابسته به مرکز پزشکی حج و زیارت بود، منتقل شدند.


Page Generated in 0/0058 sec