printlogo


کد خبر: 145352تاریخ: 1394/6/22 00:00
بررسی وضعیت نامزدهای فدراسیون فوتبال در آستانه انتخابات
یک صندلی و چند مدعی

مصطفی ضیا‌آبادی:  این یک مبارزه چند جانبه است، از ریاست فعلی فدراسیون گرفته تا اعضای هیأت‌رئیسه، دبیرکل فدراسیون و برخی مدیران اسبق فوتبال ایران. مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال نزدیک است و صاحبان قدرت در نیام خنجر تیز می‌کنند. درحالی که کمتر از 6 ‌ماه به انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال باقی مانده، این‌بار موج اختلافات صاحبان قدرت در ساختمان اصلی فوتبال ایران آشکارتر از قبل به نظر می‌رسد، بیرون این ساختمان نیز اظهارات برخی افراد در قبال منافعشان و آنچه در سر دارند به وضوح قبل قابل درک است.
علی کفاشیان را جدی بگیرید
رئیس 8 ساله فدراسیون فوتبال زیرک‌تر از آن است که دم به تله بدهد، برخی کفاشیان را فردی خنده‌رو و ساده می‌انگارند که همواره در قبال همه چیز رویکرد مثبتی دارد اما گروه دوم بر این عقیده‌اند که کفاشیان مدیری سیاستمدار است که منافع‌اش را به هرچیز و هر کسی ترجیح می‌دهد، از کسانی که از طریق آنها اقبال عمومی را به دست آورده (کی‌روش) تا افرادی که روزی با آنها ائتلاف کرده و در موضع قدرت قرار گرفته است (نبی و آیت‌اللهی). کفاشیان از جمله افرادی است که به وضوح حضورش در مجمع انتخاباتی اسفندماه مسلم به نظر می‌رسد، او هرچند تاکنون در این رابطه به صراحت اظهارنظر نکرده اما انعطاف کفاشیان در چند ماهه گذشته نسبت به خواسته‌های وزارت ورزش و جوانان نشان از این دارد که او بی‌دلیل تن به تغییر کارکنانش نداده است. اگر کفاشیان قصد داشت قید ریاست فدراسیون فوتبال را برای سومین دوره متوالی بزند قطعا دلیلی برای تا این حد قرار گرفتن در موضع ضعف نسبت به مسؤولان وزارت ورزش و جوانان نبود، تا جایی که نیروهای تحمیلی به او از هیأت‌رئیسه و دبیرکلی فدراسیون سر دربیاورند.
محمود اسلامیان، نماینده دولت
مردی متصل به دولت که نقش تعیین‌کننده‌ای در تغییر مواضع نسبت به سرمربی تیم‌ملی داشت. او که ارتباط بسیار نزدیکی با دولتمردان دارد به طور مستقیم سکاندار مسائل مربوط به تیم‌ملی بزرگسالان و کی‌روش شده است. اسلامیان که هم‌اکنون رئیس صندوق بازنشستگی کشوری است، ارتباط تنگاتنگی با کابینه دولت روحانی دارد و با ورودش به فوتبال ملی به نوعی تکیه‌گاه کی‌روش و تیمش به حساب می‌آید. درباره جایگاه او می‌توان به جایگاه حبیب کاشانی در تیم‌ملی المپیک اشاره کرد؛ کاشانی که با استفاده از نفوذ سیاسی‌اش، پول می‌آورد، اردو می‌زند، ویزا اخذ می‌کند و حلال مشکلات است. اینکه اسلامیان چگونه و از چه کانالی قرار است در سمتی چون مدیر تیم‌ملی، مشکلات مالی و سخت‌افزاری تیم کی‌روش را در راه صعود به جام‌ جهانی حل کند چندان مشخص نیست اما قطعا دولت یکی از حامیان او برای پیشبرد اهدافش در فدراسیون فوتبال و تیم‌ملی است. اسلامیان هرچند تاکنون به صراحت موضع خود را درباره حضورش به عنوان کاندیدای ریاست فدراسیون اعلام نکرده اما از او به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی در این جایگاه نام برده می‌شود، مردی که دولت امید دارد با انتخابش به‌عنوان ریاست فدراسیون فوتبال مشکلات این رشته ورزشی کم و کمتر شود.
مهدی تاج  با چراغ خاموش
تاج این‌بار بی‌سر و صدا‌تر از آنچه به نظر می‌رسد نقشه ریاست فدراسیون فوتبال را در سر می‌پروراند، مرد اول سازمان لیگ برتر در ذهنش دورخیزی زودهنگام برای حضور در مجمع انتخابی فدراسیون فوتبال داشته است. از او به عنوان یکی از ارکان پشت‌پرده قدرت در فوتبال ایران نام برده می‌شود، واقعیت‌ها درباره تاج به سادگی قابل تعریف نیست، اینکه قطعا مهدی تاج در چند سال اخیر تصمیماتی اتخاذ کرده که به شخصه در این رابطه نظر نهایی را اعلام کرده هیچ شکی در آن نیست اما مساله مهم‌تر این است که تاج بی‌آنکه خودش را به صورت مستقیم با کسی در بیندازد اهدافش را پیش می‌برد. علاوه بر این او سال‌هاست در فوتبال ایران حضور داشته و کاملا آشنا به جریان‌ها و مسلط به برخی افراد است، او این‌بار اسبش را زین کرده تا به فرد اول فوتبال ایران تبدیل شود، تاج علاوه بر اینکه مدافعانی دارد اما عملکردش در ادوار گذشته لیگ برتر با انتقادات زیادی نیز همراه بوده است. وقایع دیدار تیم‌های تراکتورسازی و نفت تهران در پایان رقابت‌های فصل چهاردهم لیگ برتر موج انتقادات را علیه سازمان لیگ چه در میان مردم و چه در  میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقویت کرد، ابهام در قرارداد محیطی لیگ برتر و انتشار رقم قرارداد بازیکنان نیز فضای منفی را علیه تاج و سازمانش ایجاد کرده است، علاوه بر این ضعف در رای پرونده باشگاه راه‌آهن به دلیل استفاده از بازیکن متخلف (موتومبا) از نقاط تاریک پرونده عملکرد مهدی تاج در چند سال اخیر به شمار می‌آید.
علیرضا اسدی، نماینده وزیر ورزش
دبیرکل فعلی فدراسیون فوتبال شخصی است که پس از کش‌وقوس‌های فراوان میان سرمربی تیم‌ملی و وزیر ورزش به یکباره از فدراسیون فوتبال سر درآورد، انتخابی که کاملا تحمیلی به نظر می‌رسید تا پایگاه قدرت وزارتخانه در قبال لابی‌های کفاشیان و کی‌روش بیشتر شود. اسدی از همان روزهای ابتدایی به عنوان منتقد اصلی کی‌روش خود را رسانه‌ای کرد و پس از آن تا مدت‌ها هیچ نگفت اما این روزها که به انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال نزدیک می‌شویم باز هم اسدی سکوت خود را شکسته و مواضع مجدد خود علیه سرمربی تیم‌ملی را بازگو می‌کند علاوه بر این حتی دبیرکل فدراسیون به صراحت اعلام کرده اگر احساس تکلیف کند در مجمع انتخاباتی اسفندماه فدراسیون فوتبال به عنوان کاندیدای ریاست شرکت خواهد کرد، فردی که قطعا گزینه تحت حمایت وزارت ورزش و جوانان است. اسدی پیش از حضور در فدراسیون فوتبال به عنوان سرپرست فدراسیون پزشکی - ورزشی فعالیت می‌کرد تا پس از استعفای عجیب مهدی محمدنبی به عنوان دبیرکل فدراسیون فوتبال انتخاب شد، انتخابی که با توجه به تحمیلی بودن آن انتقادات بسیاری را نسبت به کفاشیان
به وجود آورد.
 علی فتح‌الله‌زاده آماده حضور مجدد
هرچند فتح‌‌الله‌زاده تابه‌حال مدیریت باشگاه استقلال تهران را در 3 برهه زمانی و به مدت بیش از 10 سال بر عهده داشته و توانسته 3 بار به مقام قهرمانی در لیگ،
4 عنوان قهرمانی در جام حذفی و یک دوره نایب‌قهرمانی با استقلال در جام باشگاه‌های آسیا برسد اما بی‌شک او مانند اکثر مدیران فوتبال ایران یکی از مدیران پرهزینه در فوتبال ایران است. شخصی که با توجه به روابط تنگاتنگش با برخی بازیکنان و مربیان توانسته مهره‌های کلیدی استقلال را در زمان مدیریتش حفظ کند. او به کشیدن چک معروف است، چک‌هایی که هزینه‌هایی بر پیکره باشگاه استقلال وارد کرد. هم‌اکنون آبی‌پوشان تنها حدود
۳ میلیارد تومان به 5 بازیکن خارجی بدهکارند که شکایت خود را به فیفا برده‌اند، 5 بازیکنی که در زمان مدیریت فتح‌الله‌زاده به استقلال آمده بودند. هرچند او دارای مدرک دکترای اقتصاد است اما مانند مدیران چند سال اخیر استقلال یکی از مدیران بدهکار باشگاه به حساب می‌آید. تمام تلاش‌های فتح‌الله‌زاده برای بقا در میان آبی‌پوشان ناکارآمد بود تا جای خود را به بهرام افشارزاده بدهد. فتح‌الله‌زاده که از افراد حامی واگذاری استقلال به بخش خصوصی بود با توجه به لغو واگذاری و با توجه به نزدیکی ریاست فدراسیون فوتبال، فکر حضور در سمت ریاست فدراسیون فوتبال را در ذهن می‌پروراند.


Page Generated in 0/0093 sec