printlogo


کد خبر: 145358تاریخ: 1394/6/22 00:00
شمار قربانیان جمعه خونین مسجد‌الحرام به 107 تن رسید
توفان بی‌کفایتی

گروه بین‌الملل: در جمعه سیاه مکه (27 ذی‌القعده) سقوط یک جرثقیل غول‌پیکر در بخش در حال تجدید بنای مسجدالحرام در مکه مکرمه، به پیش‌درآمدی تاریخی بر سقوط بنیان‌های حکومتی و دیانتی
آل‌سعود تبدیل شد. طبق اعلام رسمی این حادثه ۱۰۷ کشته و ۲۳۸ زخمی برجا گذاشت که یک زائر ایرانی در این حادثه جزو کشته‌شدگان و 20 نفر دیگر از هموطنان، از زخمی‌های این حادثه‌اند. اما طبق احتمالات مطرح شده از سوی رئیس سازمان حج و زیارت ایران، آمار قربانیان تا 150 نفر افزایش خواهد یافت. منابع عربستانی تأکید کردند این جرثقیل بر اثر بارش باران و وزش باد در عصر روز جمعه و اندکی قبل از مغرب سقوط کرد. بخشی از جرثقیل هم روی صحن طواف موقت خارجی و پشت‌بام مسعی افتاد. عربستان‌سعودی و شهر مکه از چند روز قبل شاهد بارندگی باران و وقوع توفان بوده‌اند. گفته می‌شود اغلب قربانیان این حادثه زوار هندی و پاکستانی بوده‌اند. تصاویر منتشر شده از لحظه وقوع این حادثه نشان می‌دهد جرثقیل در حالی که هوا بشدت مه‌گرفته است و زائران در حال تردد در مسجدالحرام هستند،‌ سقوط می‌کند. سقوط بالابر همچنین موجب فروریختن سقف یکی از ساختمان‌های دور مسجد شده است. این حادثه در فاصله ۴ روز مانده به آغاز ماه ذی‌الحجه و ادای مناسک حج تمتع رخ داد.
بی‌کفایتی آل‌سعود برای تولیت خانه خدا
در ساعات پس از حادثه  جمعه سیاه مکه (27 ذی‌القعده) فعالان پاکستانی و هندی  در شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان بزرگ‌ترین داغداران این اتفاق- بیشترین قربانیان به هند و پاکستان تعلق داشت- و همین طور فعالان ایرانی و افغان موجی رسانه‌ای را درباره بی‌کفایتی آل‌سعود برای تولیت خانه خدا و قبله‌ مسلمانان پدید آوردند، موجی که می‌رود به یک کمپین علیه فساد و مال‌پرستی حاکمان عربستان تبدیل شود. یکی از حاجیان نیز که از نزدیک شاهد این حادثه بود به ما گفت که تقریبا تمام کار انتقال مجروحان و اجساد در آن شرایط نامساعد توسط زائران حاضر صورت گرفت و نیروهای امداد حرم زمانی رسیدند که کار زیادی برای انجام دادن نمانده بود. نکته اینجاست که  به خاطر عدم حضور بموقع امدادگران سعودی وناآشنایی مردم با مبادی مربوط به اورژانس‌های اطراف مسجد چندین مجروح حادثه دیر به بیمارستان منتقل شده و ساعاتی بعد به دیار حق شتافتند. بزرگ‌ترین افشاگری درباره دلیل بالا رفتن تلفات این حادثه و درگذشت برخی حاجیان که در ابتدا تنها مجروح بودند توسط سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان صورت گرفت که برای عمره تمتع به مکه سفر کرده است. غضنفر رکن‌آبادی  دیروز با ارسال پیامی از دلیل آمار بالای قربانیان در حادثه مکه پرده برداشت و نوشت: «الحمدلله عمره تمتع بامداد امروز انجام شد، دعاگوی همه شما عزیزان بوده و هستم. وضعیت هم الان کاملا عادی است. تاخیر زیاد نیروهای امدادی، نظامی و انتظامی سعودی که 3 ساعت بعد از وقوع حادثه رسیدند، باعث شد به دلیل خونریزی زیاد مجروحان، آمار شهدا بالا برود».
به سعودی‌ها درباره خطر جرثقیل‌ها هشدار داده شده بود
اما دیروز یکی از وابستگان بعثه مقام معظم رهبری در مکه مکرمه به «وطن امروز» گفت که وجود جرثقیل‌های چند ده متری در اطراف محوطه مسجدالحرام مدت‌هاست برای حجاج آزاردهنده است و این مساله طی ماه‌های اخیر بارها از سوی مسؤولان ایرانی و سایر کشورهای مسلمان به سعودی‌ها تذکر داده شده بود اما آل‌سعود بی‌توجه به امنیت روانی و جانی زائران خانه خدا حتی در آستانه ایام حج عمره که بیشترین ترافیک حجاج وجود دارد حاضر نشد لحظه‌ای پروژه  توسعه مسجدالحرام تا 400 هزار مترمربع و افزایش فضای صحن‌های حرم مکی است برای گنجایش 2 میلیون نفر دیگر را متوقف کنند. به گفته این منبع آگاه، در مراسم حج سال گذشته نیز که وی مستقیما شرکت داشته، یکی از موضوعات مورد بحث و نگرانی حاجیان ایرانی و غیرایرانی سایه سنگین جرثقیل‌ها و برج‌های بلند اطراف مسجدالحرام بوده است. چنانکه تعبیر اغلب حاجیان پس از مشاهده برج بسیار بلند «ابراج‌البیت» یا برج ساعت که بر بیت‌الله‌الحرام سایه افکنده است– بویژه زائرانی که از داخل حرم این برج را بالای سرشان می‌بینند- احساس ناامنی نسبت به آن است و بسیار شنیده شده که آنها این برج را همان برج شیطان می‌نامند که در رسانه‌های عمدتا شیعی مطرح شده است. جالب اینکه عبدالعزیز الناقور یکی از کارکنان مسجدالحرام به جای عذرخواهی از حاجیان به دفاع از پروژه‌های ساخت و ساز داخل حرم پرداخته و با اشاره به برخورد جرثقیل با گذرگاه مسقف اطراف کعبه، گفته است: «اگر پل طواف نبود، تعداد بیشتری از حجاج کشته می‌شدند». این حادثه در حالی رخ داد که به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس) در فاصله تنها 3 روز مانده به آغاز مناسک حج در مکه مکرمه تاکنون حدود 800 هزار حاجی وارد این کشور شده بودند.


Page Generated in 0/0049 sec