printlogo


کد خبر: 145452تاریخ: 1394/6/24 00:00
عضو هیأت رئیسه مجلس:
فرسنگ‌ها با نقطه مطلوب تولید خودرو فاصله داریم

عضو هیات رئیسه مجلس با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار تصمیم‌گیری و مالی صنعت خودروسازی گفت شرکت‌های خودروسازی تاکنون به‌رغم همه زحمات نتوانسته‌اند نیاز به تنوع در بازار و تولید خودروی باکیفیت را تامین کنند. مهرداد بذرپاش در گفت‌وگو با ایسنا به بررسی راهکارهای افزایش کیفیت خودروی داخلی و ترغیب مردم به خرید خودروی ملی پرداخت و گفت: در طول بیش از 55 سال گذشته مدیران و کارشناسان بسیاری برای صنعت خودرو زحمت کشیده‌اند که از قبل آن این صنعت به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کرده است، پیشرفت‌هایی که انصافا نسبت به 15 یا 20 سال گذشته قابل مقایسه نیست. وی در ادامه گفت: مشکل از آنجایی آغاز می‌شود که صنعت خودروسازی ایران با کشورهایی همچون کره‌جنوبی قابل مقایسه نیست‌، این کشورها تولید خودروی داخلی را همزمان با ایران آغاز کرده‌اند و به پیشرفت‌های چشمگیری رسیده‌اند اما ایران از این قافله عقب مانده است. مردم این وضعیت را در مقام مقایسه قرار می‌دهند و وقتی می‌بینند کیفیت خودروی کره‌ای با خودروی تولید داخل بسیار متفاوت است‌، نارضایتی‌شان را ابراز می‌کنند، موضوعی که حق مردم است.  عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه صنعت خودروسازی عملکرد بسیار خوب و شایانی نداشته است‌، گفت: به‌رغم این رویکرد صنعت خودروی ما در رتبه 16 دنیا قرار دارد یعنی حدود 190 کشور از ما عقب‌تر هستند. با این اوصاف تاکید ما بر انجام تلاش‌های بیشتر است تا بتوانیم عقب‌ماندگی را جبران کنیم. بذرپاش اصلاح ساختار مدیریتی و تصمیم‌گیری در صنعت خودرو را به‌عنوان اولین مولفه‌ برای پیشرفت این صنعت مطرح کرد و افزود: در مقاطع مختلف، مدیرانی در صنعت خودروسازی منصوب شدند که هر کدام نگاه متفاوتی به این صنعت داشتند. برخی مدیران به تولید داخلی و برخی دیگر به تولید خودروی تحت لیسانس و حتی واردات اعتقاد داشتند و مدیری دیگر به سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی معتقد بود. این سیاست‌های متفاوت مشکلاتی را در کوتاه و بلندمدت در صنعت خودرو‌سازی ایجاد کرده است.  وی دولتی بودن صنعت خودروسازی را به‌عنوان مشکل دیگری در این صنعت مطرح و اظهار کرد: در کشور ما مدیران صنایع خودروسازی توسط دولت‌ها منصوب می‌شوند و دولت‌ها علاقه‌ای به عزل و نصب مدیران خودروسازی دارند که این رویکرد با نگرش دنیا به این صنعت تفاوت فاحشی دارد.  بذرپاش اصلاح ساختار مالی را به‌عنوان مولفه‌ مهمی برای پیشرفت صنعت خودروسازی دانست و گفت: در حال حاضر ساختار مالی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی ما دچار عیب مزمن است که باید برای رفع آن اقدام عاجل شود. شرایط فعلی به گونه‌ای است که هزینه‌های مالی در سرجمع تامین نقدینگی که از محل تسهیلات بانکی انجام می‌شود، نسبت به هزینه‌های مالی که به شرکت‌ها تحمیل می‌شود، بسیار بالاست که خروجی نهایی آن افزایش قیمت تمام شده‌ خودرو است بنابراین باید از طرقی همچون پیش‌فروش و اعطای تسهیلات و اعتبارات این هزینه‌ها را تامین کرد. وی افزایش کیفیت خودرو را از دیگر اقدامات لازم برای صنعت خودرو‌سازی عنوان و خاطرنشان کرد: برای افزایش کیفیت در صنعت خودرو یکسری اقدامات بلندمدت نیاز است که از جمله آن تغییر قالب‌های مربوط به قطعات داخلی و بدنه است، قالب‌هایی که در حال حاضر بعضا فرسوده بوده و از فرمش خارج شده است. عضو هیات رئیسه مجلس با تاکید بر لزوم وجود دقت در مونتاژ قطعات داخلی خودرو همچون داشبورد و صندلی‌ها گفت: تا زمانی که مونتاژ خودرو به درستی انجام نشده باشد نباید اجازه ترخیص خودرو داده شود. در کشورهای اروپایی استراتژی کیفیت در راس برنامه‌های بنگاه‌های خودروسازی قرار دارد به طوری که اگر کیفیت خودرویی پایین باشد به هیچ عنوان اجازه ترخیص داده نمی‌شود. آنها خیال مشتری را امن و آسوده می‌کنند که خودرویی با بهترین کیفیت به مردم می‌دهند. بذرپاش وجود تنوع در تولید خودرو را از دیگر الزامات صنعت خودرو‌سازی دانست و گفت: هر 12 سال یک بار برای هر خودرویی پلت فرم اختصاصی طراحی می‌شود که روی آن پلت‌فرم هر 6 سال یکبار بدنه جدید نصب می‌شود و هر 3 یا 4 سال بدنه جدید تغییر پیدا می‌کند، با این روش نیاز به تنوع در بازار پاسخ داده می‌شود. در چنین شرایطی نتوانستیم این اقدامات را به خوبی انجام دهیم و در حوزه تغییر ظاهر خودرو بویژه در قطعات رویه و‌یترین (قطعات تزیینی و اتاق خودرو) به نیاز بازار پاسخ دهیم. وی عنوان داشت بعضا محصولات تولید شده داخلی دارای ظاهر بسیار قدیمی هستند حال اینکه مدل‌های خودروهای خارجی با تنوع جدید و زیبا به بازار عرضه می‌شوند و پاسخگوی نیاز به تنوع در
بازار هستند.


Page Generated in 0/0074 sec