محسن جندقی: مدیران صدا و سیما هیچگاه فکرش را نمیکردند شبکه تلویزیونیای که قرار بود بیشتر برنامههای آن آرشیوی و تکرار پاره پاره فیلمها و سریالها باشد، کمتر از یک سال از افتتاح رسمی آن به یکی از پربینندهترین شبکهها تبدیل شود. شبکه نسیم اما موفق شد شروعی توفانی داشته باشد و مسؤولان این شبکه جمع و جور و کمهزینه نیز میدانند که بخش اعظمی از این موفقیت را مرهون برنامه «خندوانه» هستند، برنامهای که در یک سال و 2 ماه اخیر 2 فصل را تجربه کرده است. به طور کلی میتوان 10 دلیل را در موفقیت خندوانه برشمرد که مختصرا به آن اشاره میکنیم:
1- رامبد جوان: برنامه «خندوانه» از همان ابتدا تکلیف خود را با بینندگانش روشن کرد چراکه یکی از محبوبترین چهرههای تلویزیون و سینما را بهعنوان مجری معرفی کرد. رامبد جوان که خود یکی از اضلاع اصلی اتاق فکر خندوانه محسوب میشود در اجرا با تمام توان پای کار آمد و نتیجه آن را هم خیلی زود گرفت. آنهایی که پشت صحنههای خندوانه را دیدهاند میدانند جوان برای کارگردانی خندوانه خیلی مایه میگذارد و برای ساختن یک برنامه خیلی حرص میخورد. وابستگی شدید خندوانه به رامبد جوان موجب شده جدایی این دو مضحک، احمقانه و غیرممکن به نظر برسد.
2- اتاق فکر و ایده: همین که در یک برنامه تلویزیونی اتاق فکر وجود دارد و این اتاق فکر با تحلیل محتوای بازخوردها، درصدد رفع نقاط ضعف برنامه برمیآید و پا به پای برنامه پیش میرود ارزشمند است. نبودن اتاق فکر قوی در بسیاری از برنامههای تلویزیونی محتوای برنامه را پوچ میکند اما خندوانه از ابتدا تاکنون این اتاق فکر و ایده را حفظ کرده و تا زمانی که این گروه ایدهپردازی وجود دارد میتوان امیدوار بود غافلگیریهای جدیدی را در برنامه دید.
3- جلوگیری از تکرار: هر قسمت خندوانه دارای آیتمهای ثابت و متغیر است. سازندگان «خندوانه» برای جلوگیری از تکراری شدن برنامه حتی اجازه نمیدهند آیتمهای ثابت برنامه در زمانهای مشخص و تکراری پخش شود و کنداکتور برنامه هر شب تغییر میکند. به عبارت بهتر همه چیز تحت اختیار برنامه است و برنامه تحت اختیار کنداکتور ثابتی نیست.
4- حضور مردم: خندوانه در هر برنامه حدود 100 نفر بیننده زنده دارد که برای حضور در برنامه باید تست خنده بدهند و در مصاحبه شرکت کنند. همین موضوع به نقطه قوت برنامه تبدیل شده و بارها و بارها کمدینها و میهمانها اعلام کردهاند که از حضور تماشاچیان و تشویقها و خندههای بموقع آنها انرژی گرفتهاند. این انرژی البته به مخاطبان هم منتقل میشود.
5- ایجاد رابطه دوطرفه با مخاطب: خندوانه جزو معدود برنامههایی است که موفق شده به سرعت ارتباط دوطرفه با مخاطبان ایجاد کند. این ارتباط علاوه بر حضور تماشاگران در برنامه به وسیله شبکههای اجتماعی و اجرای ایدههایی مانند مسابقههای گوناگون ایجاد شده است.
6- گروه نمایش و کمدینها: شاید رامبد جوان هیچگاه فکرش را هم نمیکرد که استندآپ کمدی «خندوانه» اینقدر محبوب و ستارهساز شود. در این بین عروسک جنابخان با هنرنمایی و صداپیشگی محمد بحرانی بیش از حد تصور محبوب شد و رامبد جوان باهوش نیز بعد از این محبوبیت، راه را برای جنابخان باز کرد و به آن بیشتر میدان داد.
7- تیم حرفهای عوامل: به غیر نویسندهها و ایدهپردازها سایر عوامل خندوانه نیز عملکردی حرفهای از خود نشان دادهاند. از طراحی لوگو گرفته تا قاببندیهای فیلمبرداری و حتی طراحی صحنه مفرح.
8- موضوع برنامه: یکی از نقاط قوت خندوانه موضوع ثابت برنامه یعنی «خنده» است. خندوانه تنها برنامهای است که اختصاص به «خنده»- و نه طنزهای سطحی- دارد. حتی در برنامه بارها و بارها گفته میشود که میتوان بدون هیچ دلیلی خندید چرا که خندههای مصنوعی نیز برای بدن مفید است.
9- میهمانهای متنوع: خیلی از برنامههای تلویزیونی برای جذب مخاطب سراغ میهمانان چهره و ستاره میروند اما در خندوانه میتوانید یک جانباز قهرمان، یک بازیگر فراموششده، یک سیاستمدار کهنهکار، یک مدیر دولتی، یک مدیر خصوصی و یک پزشک موفق را ببینید.
10- انعطاف مدیران: مسؤولان شبکه نسیم و به دنبال آن مدیران سازمان صدا و سیما با انعطاف و حمایت از خندوانه سهم بسزایی در موفقیت آن داشتهاند.