printlogo


کد خبر: 145486تاریخ: 1394/6/24 00:00
یک رسانه عربستانی علت اصلی فاجعه «جمعه سیاه مکه» را فاش کرد
پایه‌های سست جرثقیل سعودی

گروه بین‌الملل: با فاش شدن علت اصلی فاجعه «جمعه سیاه مکه» بار دیگر بی‌کفایتی آل‌سعود برای تولیت از خانه خدا اثبات شد. گویی سست بودن پایه‌های جرثقیل سعودی نمادی از سست بودن پایه‌های این حکومت است. حتی به نظر می‌رسد افشاگری‌های ناراضیان سعودی در این‌باره به اختلافات و شکاف‌های موجود در حاکمیت عربستان دامن بزند. پس از حادثه سقوط جرثقیل در مسجد‌الحرام که به قیمت جان
107 زائر حرم مکی شریف از جمله
15 هموطن‌مان و مجروح شدن 238 تن دیگر انجامید، مسؤولان سعودی طی ادعایی واهی علت حادثه را نه توفان بلکه صاعقه و باد شدید دانسته بودند که از همان زمان پوچ بودن آن محرز بود چرا که بدین‌وسیله می‌خواستند عدم رعایت اقدامات احتیاطی را از دوش خود بردارند. اما یک پایگاه خبری عربستانی فاش کرده است علت حادثه سقوط جرثقیل در مکه مکرمه نه توفان بلکه عدم رعایت استانداردهای لازم در محکم کردن پایه‌های اصلی جرثقیل بوده است. المواطن در این‌باره نوشت: «علت اصلی سقوط جرثقیل در مکه مکرمه روی حجاج بیت‌الله‌الحرام که روز جمعه گذشته روی داده وزش توفان نبوده و ادعای مقامات و مسؤولان سعودی در این‌باره دروغ و نادرست است». این سایت سعودی با بررسی تصاویر جدید به دست آمده از جرثقیل واژگون شده چنین تحلیل کرد: «پایه‌های اصلی این جرثقیل به‌صورت محکم به زمین سفت نشده بودند و در پایه‌های این جرثقیل از بتون براساس معیارهای استاندارد جهانی استفاده نشده است و حتی در اطراف این جرثقیل از موانع لازم که باعث می‌شود کسی در اطراف منطقه استقرار آن تردد نداشته باشد استفاده نشده است، از این رو عاملان نصب این جرثقیل براساس کاتالوگ‌های تعیین‌شده برای نصب این جرثقیل استفاده نکرده و موارد هشدار را جدی تلقی نکرده‌اند و قطعات این جرثقیل فقط روی هم سوار شده بود». همچنین براساس فیلم به دست آمده از این حادثه مشخص شده است جرثقیل یاد شده هیچ کدام از پایه‌های آن به زمین ثابت و محکم نشده بود و استانداردهای بین‌المللی برای استفاده از جرثقیل مدنظر نبوده است، از این‌رو حتی بخش‌هایی که ممکن است تاب برداشته باشند یا متمایل شده باشند مورد بازبینی قرار نگرفته بودند. براساس اصول استانداردهای بین‌المللی برای استفاده از جرثقیل‌ها باید پایه این دستگاه‌ها با استفاده از بتون‌آرمه به زمین سفت شوند و دیگر بخش‌های آن نیز همانگونه که در کاتالوگ‌ها آمده باید روی هم سوار شوند و تمام پیچ و مهره‌های این جرثقیل براساس سفارش شرکت سازنده به‌ هم سفت شوند، همچنین در کاتالوگ استفاده از این جرثقیل نحوه ایمن‌سازی اطراف آن هم آموزش داده شده است که متاسفانه مسؤولان ذی‌ربط به این بخش از ایمن‌سازی هم توجهی نکرده بودند.
معرفی قربانیان انگلیسی و هندی
اما طبق اعلام رسانه‌های انگلیسی از
۱۰۷ قربانی فاجعه مکه ۲ نفر شهروند این کشور بوده‌اند. همچنین براساس گزارش شبکه سی‌ان‌ان، اندونزی به جای پاکستان به عنوان کشوری معرفی شد که در حادثه مزبور بیشترین تلفات را داده است. در حالی که براساس آخرین اطلاعات در حادثه
11 سپتامبر شهر مکه ۹ نفر زائر بنگلادشی، ۱۰ مالزیایی، ۵ ایرانی، ۴۲ اندونزیایی و
۵۲ نفر پاکستانی درگذشته بودند، حال مشخص شده که از این تعداد 2 نفر انگلیسی و 11 تن دیگر هندی بوده‌اند که البته هنوز به تایید مقامات عربستانی نرسیده است.  به نوشته روزنامه میرر در این حادثه از انگلیس 2 نفر کشته و 3 نفر نیز زخمی شدند. روزنامه ایندین اکسپرس نیز به‌نقل از منابع عربستانی اعلام کرده در این حادثه از میان کشته‌شده‌ها ۱۱ نفر متعلق به کشور هندوستان بوده است که به اشتباه پاکستانی اعلام شده‌اند بدین ترتیب شمار پاکستانی‌های درگذشته به 41 نفر تقلیل یافته و اندونزی با 42 قربانی پر تلفات‌ترین کشور جمعه سیاه مکه بوده است. «ویکاس سواروپ» سخنگوی وزارت خارجه هندوستان خبر کشته شدن ۱۱ نفر از تبعه این کشور را در حادثه مکه تایید کرده است. به گفته ویکاس هویت کشته‌شده‌های هندی هنگام انتقال اجساد به سردخانه معلوم شد. وزارت خارجه هند تسهیلاتی برای خانواده‌های افراد کشته‌شده برای تحویل آنها فراهم کرده است. طبق اعلام منابع هندی 2 نفر از کشته شده‌های این کشور یک زوج اهل منطقه کریشنا از ایالت آندرا پرادش هستند.


Page Generated in 0/0066 sec